2021-05-14, 22:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
du kan vara lugn. NZ är som en tickande bomb. De kommer inte klara sig undan.

De vaccinerar inte sin befolkning heller.
Och nångång måste de släppa ut sina medborgare ur häktet. Och då kommer det såklart smittan spridas med vinden.

Man har målat in sig i ett ganska hemskt hörn med NOLL immunitet i befolkningen. Och vad de tänker göra framöver är en gåta...
Ligger det någon sanning bakom det du skriver så styrk det på något vis.
Om du hittar på så sluta hitta på saker bara för att du tror att det är så.
Citera
2021-05-14, 22:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, och därför kan vi ta bort 80% av det vi sysslar med i Sverige och förmodligen ännu mer ute i världen.
Vilka 80 % restriktioner tycker du man ska ta bort?
Citera
2021-05-14, 22:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Flera delstater i Indien kör nu massprofylax med Ivermectin. Om det lyckas så kommer det finnas en metod att hantera eventuella utbrott i Nya Zeeland.

Ska vi intressant följa
Ja, man hoppas ju verkligen att Ivermectin ska funka utan för stora biverkningar.

Samtidigt blir man lite fundersam när ingen hittills har voljat tjäna de lättförtjänta pengarna genom att producera och sälja Ivermectin.
Citera
2021-05-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Vad menar du? Att antalet (inte andelen) smittade av den indiska varianten dubblas på en vecka är väl väldigt oroande?

Om det fortsätter i samma takt så tar det inte många veckor tills den totala smittspridningen ökar igen i UK...

Nä, inte speciellt oroande eftersom den inte bidragit till ökad smittspridning.

Och i Indien går nu också smittan nedåt. Inget nytt med den här varianten alls. Trots att hypen vill få det till annat.

Har folk redan glömt Brasilien-varianten och Sydafrika-varianten redan som skulle bli jordens undergång?
eller UK-varianten som vi stoppade alla flyg för att stoppa... gick ju sådär och det fanns ju heller ingen mening med det.
Citera
2021-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du tror att många kommer att bli smittade när Nauru öppnar upp trots att de är vaccinerade så då bör du ju kunna svara på varför du tror det.

Ja självklart kommer smittan spridas där då vaccin inte skyddar till 100% som bekant.

Det är väl Nauru som tror att många kommer bli smittade eftersom de inte öppnar sitt land??
Varför tror dom det? Är dom dumma i huvudet?
Citera
2021-05-14, 22:35
Medlem
Citat:
Man behöver inte leta fel i dina inlägg Uffe, de är så väldigt uppenbara.

Kollade du upp om jag lurade dig eller om det stämmer att covid skadar flera än trafiken gör på ett år?
Du behöver inte svara, du kollade och kom fram till att jag hade rätt.
Om jag hade haft fel hade du skrivit det, eller hur!
Fler skadas av covid än i trafiken!

Som sagt, för gruppen friska under 50 år är trafiken farligare än Covid-19.

Har du problem med det eller stämmer det inte överens med ditt skräckscenarion du målat upp i snart 1½ år över detta virus med en ENORM dödlighet på ca 0,5%...

Reflektera en gång till över den meningen och tänk efter vad som står där.
Citera
2021-05-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du får nog leta dig utanför sjuklövern för att hitta människor som på riktigt vill förbättra vården. Covid har bara blottlagt den fatala politiska ordning vi haft i decennier. Jag har noll sympatier för folk som fortsätter rösta på samma gamla trötta partier. Inte ens SD har tillräckligt med krut för att förändra

Håller med, det enda partiet som innan pandemin ville förbättra vården och för vårdpersonalen är KPML-R. Svensk vård är i fritt fall, även om den i jämförelse är en av världens bästa.
Citera
2021-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ja, man hoppas ju verkligen att Ivermectin ska funka utan för stora biverkningar.

Samtidigt blir man lite fundersam när ingen hittills har voljat tjäna de lättförtjänta pengarna genom att producera och sälja Ivermectin.

Om alternativet är att sälja ett dyrt vaccin till miljarder människor, troligtvis årligen återkommande, så är det inte svårt att gissa vad läkemedelsbolag kommer att satsa på. Och det är sannolikt att de kommer att snacka ner alternativ. Tänk på att pfizer har fått böta 2,3 miljarder dollar för oärligt beteende. Vid ett tillfälle.

https://www.google.se/amp/s/abcnews.go.com/amp/Business/pfizer-fined-23-billion-illegal-marketing-off-label/story%3fid=8477617

In the largest health care fraud settlement in history, pharmaceutical giant Pfizer must pay $2.3 billion to resolve criminal and civil allegations that the company illegally promoted uses of four of its drugs

Läkemedelsbolag är lika korrupta som Monsanto. Jag kan inte fatta att folk sätter så stor tilltro till dem.
Citera
2021-05-14, 22:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så vem bestämmer vad som är prioritet? Uppenbarligen borde covid hamna ganska långt ner på prioritetslistan. Nu är det ju bevisat bortom rimligt tvivel att vi har fullt fungerande medicin som är mycket effektiva mot covid både som förebyggande och aktiv behandling. Hydroxiklorokin, Ivermectin, blodförtunnande, inhalerande steroider, C-vitamin, D-vitamin, osv osv. Många läkare börjar ju även gå så långt att vaccinet är helt överflödigt.

Sen faller ju ditt argument ganska platt eftersom vi haft helt normal dödlighet sedan årsskiftet och till och med underdödlighet sedan en tid tillbaka. Hur rimmar det med det du säger? Dock håller jag med om att covidhysterin åsidosatt annan nödvändig vård. Tyvärr får vi nog betala det priset längre fram med obehandlade diagnoser. Men jag anser inte att det är ett resultat av viruset covid-19 utan snarare den mänskliga responsen och en värld som drabbats av masspsykos och rädsla.

Världen har fått ett litet smakprov av vad det innebär när rädsla dikterar politik. Skulle alarmisterna här i tråden få som dom vill kan vi säga godnatt och covid skulle vara det minsta av alla bekymmer.
Har du några länkar som styrker dina påståenden eller är det bara någon form av anekdotisk bevisföring du ägnar dig åt?
Citera
2021-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Vilka 80 % restriktioner tycker du man ska ta bort?

Allt utom det som finns kvar i Fas 1 i FHM´s lista över restriktioner. Det är endast två saker kvar i Fas 1. Och vilka det är vet du väl om, om du är intresserad av ämnet?

Dessa två ska vara kvar. Resten ska bort.
Citera
2021-05-14, 22:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

4 miljarder doser har ju administrerats av Ivermectin så eventuella biverkningar borde vara välkända vid det här laget.

Jag o de jag vet som äter Ivermectin har inte fått några biverkningar. Det vi märkt är att övre luftvägsinfektioner tycks klinga av väldigt mycket snabbare med Ivermectin än utan. Så kommer köra det i fortsättningen såfort jag får nåt skit.

Om du jämför hur många miljarder vaccinindustrin drar in så är eventuell Ivermectin försäljning ingenting i jämförelse.
Citera
2021-05-14, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nja, viruset fanns ju här före sportlovet och fördes under sportlovet in av svenskar från Danderyd, Lidingö Umeå och Varberg som varit och skidat i alperna, liksom innan dess av folk som varit i USA någon månad tidigare.

Vet man att viruset fanns i Sverige före sportlovet? Jag har sett teorier om att det skulle ha funnits i Dalarna, men jag känner inte till att någon har fastställt att viruset fanns i Sverige då. Även ifall viruset skulle ha funnits i Sverige, så var det mycket olämpligt att låta skidturisterna kliva in i Sverige helt ohindrat.

Citat:
Dessutom, inget land har ju, tyvärr, klarat sig undan viruset trots stängda gränser, olika versioner av ”lockdowns” eller användning av munskydd och så vidare.

Taiwan?

Citat:
Med kunskap om hur virus i allmänhet sprids, men utan detaljerad kunskap om C-19 som är nytt och därför per definition omöjligt att i förväg veta hur det kommer att bete sig, samt med viss insikt i hur länge man kan anta att ett virus stannar kvar kombinerat med hur länge folk på riktigt klarar att stanna i en riktig lockdown så kanske agerande och beslut varit rätt OK ändå?

Nej, agerandet har verkligen inte varit bra.

Du har helt rätt i att det handlade om ett nytt virus. Man kunde inte veta hur viruset skulle bete sig. Men utiftån den insikt, så borde man ha agerat helt annorlunda. Trots att viruset var nytt och okänt, så var Folkhälsomyndighetens företrädare väldigt självsäkra om hur viruset skulle hanteras. Lite ödmjukhet inför det okända hade varit på sin plats.

Citat:
Dessa lekmän, inte nödvändigtvis du, som ett år efteråt säger att man borde gjort X eller Y och som ännu inte har empiri som visar att X eller Y hade hjälpt blir ju lite patetiska.

Jag säger att försiktighetsprincipen borde ha tillämpats. Jag säger att man har allt att vinna på att agera så tidigt som möjligt. Finns det någon empiri som säger någonting annat?

Eftersom du pratar om lekmän, så uppstår frågan: Har Folkhälsomyndigheten presterat bättre än en vanlig lekman har kunnat prestera?

Citat:
Personligen, och med lite facit i hand så här efteråt, så får man väl säga att FHM gjort en del bra och en del har blivit fel.

Dom gjorde helt fel i början. Felen som begicks i början gick inte att korrigera i efterhand. Ifall man ser till det kritiska inledningsskedet, vad anser du att Folkhälsomyndigheten gjorde bra?

Citat:
Framför allt är de dåliga på kommunikation. Kommunerna, som är ansvariga för äldrevården, och de företag som de gett uppdrag till har gjort en j..la massa fel - under flera år.

Dom riktigt stora felen begicks av Folkhälsomyndigheten. Vad fanns egentligen att förlora på att stoppa viruset vid gränsen? Man hade åtminstone kunnat fördröja virusets spridning i Sverige, och på så sätt gett äldrevården mer tid att förbereda sig på epidemin. Varför skulle Folkhälsomyndigheten ha så bråttom att få in viruset till Sverige? Dom visste mycket väl vad som pågick i Italien. Äldrevården i Sverige har varit eftersatt sedan tidigare, vilket Folkhälsomyndigheten var väl medveten om när dom utformade sin strategi.

Citat:
Politikerna har också fattat en del felaktiga beslut förstås, men att i ganska stor utsträckning lyssna på experter och inte opinionsundersökningar och se på helheten har varit rätt förhållningssätt.

Jag håller med om att politikerna gjorde rätt i att lyssna på experterna. Felet var att experterna visade sig vara klåpare. Därför lägger jag inte skulden på politikerna. Jag lägger skulden på dom experter som misskötte sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in