2021-05-14, 01:53
Medlem
Vi leker med tanken att jag har satsat 10 000 kronor på X coin och mitt X coin värde går upp till 110 000 kronor.

Sedan växlar jag X coin till Y coin för 100 000 kronor och gör en vinst på 100 000 0 kronor

Behöver jag först skatta på min första vinst och sedan dra av, alltså betala skatt på skatt när jag har gjort en ny insats och vunnit (jag växlar ju inte till fiat, utan gjort vinst på 2 olika cryptos genom växling mellan de) Blir det skatt på skatt? Eller blir det en total skatt på 30% alltså att det inte spelar någon roll hur många gånger jag växlar. Det är totala vinst - 30% skatt? någon som vet? det är väldigt otydligt
Citera
2021-05-14, 02:10
Medlem
Varje enskild trade ska skattas på, 30% på vinster och endast 70% av förlusterna är avdragsgiltiga. Så du kan tekniskt sett förlora pengar och ändå måsta betala skatt.
Citera
2021-05-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Varje enskild trade ska skattas på, 30% på vinster och endast 70% av förlusterna är avdragsgiltiga. Så du kan tekniskt sett förlora pengar och ändå måsta betala skatt.

This, det bästa är att om du gör en vinst så plockar du ut det du ska betala i skatt och inte trycker in det i något annat igen.
Citera
2021-05-14, 11:50
Medlem
Fick inte svar på min fråga..
Jag har ju inte tagit ut mina vinster, så jag kan ju fortfarande satsa 110 000 på nästa cryptovaluta.
Men om jag hade tagit ut och skattat så hade jag 70 000 kvar av vinstbeloppet, då blir det lägre vinst i % nästa valuta jag köper som jag gör vinst på, än att inte ta ut och satsa allt på nästa valuta.

Hur ska man göra då när man skattar sen? blir det över 30%? Har svårt att förklara vad jag menar.. men blir totala % skatt samma oavsett hur mycket vinster man gör med trading?
Citera
2021-05-14, 14:19
Medlem
Om du "tar ut" eller inte spelar ingen roll för skatten, varje enskild realiserad vinst/förlust ska räknas om till SEK och skatt betalas.

Dvs först köper du BTC för 10k SEK och du sen använder du motsvarande 110k SEK i BTC för att köpa ETH. Då har du realiserat en vinst på 100k SEK. Dvs så fort du säljer en valuta (FIAT eller krypto) och köper en annan så är vinsten/förlusten realiserad och ska beskattas därefter.
Citera
2021-05-14, 14:33
Medlem
Finns det någon beloppsgräns för när man behöver tänka på skatten? Dvs behöver trading för summor under 5-10 000 kr redovisas också, även om de i princip gått plus/minus noll totalt sett?
Citera
2021-05-14, 15:58
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahaaja
Finns det någon beloppsgräns för när man behöver tänka på skatten? Dvs behöver trading för summor under 5-10 000 kr redovisas också, även om de i princip gått plus/minus noll totalt sett?

Yes, det ska med
Citera
2021-05-14, 19:47
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Men hur ska detta vara möjligt i praktiken? Om man köpt och sålt en jävla massa coins fram och tillbaka
samt skickat coins till olika exchanges, hur ska man då kunna hålla reda på allt? Blir ju bara en enda soppa. Så länge det inte handlar om mångmiljonbelopp så går det väl relativt obemärkt förbi.
Citera
2021-05-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredperry112
Fick inte svar på min fråga..
Jag har ju inte tagit ut mina vinster, så jag kan ju fortfarande satsa 110 000 på nästa cryptovaluta.
Men om jag hade tagit ut och skattat så hade jag 70 000 kvar av vinstbeloppet, då blir det lägre vinst i % nästa valuta jag köper som jag gör vinst på, än att inte ta ut och satsa allt på nästa valuta.

Hur ska man göra då när man skattar sen? blir det över 30%? Har svårt att förklara vad jag menar.. men blir totala % skatt samma oavsett hur mycket vinster man gör med trading?

Leker med att dem 110k eth ökar och säljs för 210k.
Det blir 30k för första avyttringen sen blit det 30k då du gjort 100k i vinst på nästa avyttring.

Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Men hur ska detta vara möjligt i praktiken? Om man köpt och sålt en jävla massa coins fram och tillbaka
samt skickat coins till olika exchanges, hur ska man då kunna hålla reda på allt? Blir ju bara en enda soppa. Så länge det inte handlar om mångmiljonbelopp så går det väl relativt obemärkt förbi.

Man bör ha kolla på alla skatteregler innan man börjar tradea så man bokföra allt från början. Att fixa ihop detta efter massa trades blir väldigt jobbigt och krävande.

Vad som går obemärkt förbi har jag ingen anning om.
Senast redigerad av Ducey10 2021-05-14 kl. 19:51.
Citera
2021-05-14, 20:19
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Leker med att dem 110k eth ökar och säljs för 210k.
Vad som går obemärkt förbi har jag ingen anning om.
Skatteverket har väl ingen insyn i vad som sker på mitt Coinbase eller Binance-konto?
Citera
2021-05-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Skatteverket har väl ingen insyn i vad som sker på mitt Coinbase eller Binance-konto?

Inte förräns dom begär ut information därifrån vilket dom kan. Men än så länge är nog det mest risk för det om du för över stora summor till din bank som dom sen rapporterar till skatteverket, om det bara är småsummor under 5 siffrigt så äre nog risken liten.
Citera
2021-05-14, 22:37
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Inte förräns dom begär ut information därifrån vilket dom kan. Men än så länge är nog det mest risk för det om du för över stora summor till din bank som dom sen rapporterar till skatteverket, om det bara är småsummor under 5 siffrigt så äre nog risken liten.
Ok, men om Skatteverket begär ut uppgifter från min exchange, räknar de då ut vad jag blir skyldig? Det är ju smidigt i så fall, så slipper jag krångla med det. Eller får man böta då för att man "försökte komma undan"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in