Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Ikke umulig. Men TH burde jo såklart vite at enhver ytring som kan mistenkes å
komme fra ham selv, sendt til en som er i politiets søkelys, er veldig risikabelt.
Det er ikke sikkert det trenger å være direkte eller verbale trusler.
Grunnen til at jeg spør, er at det da ser ut for meg som om han velger bort
én trussel mot formuen (AEH skiller seg) for en annen og ennå mer overhengende
og alvorlig én - nemlig en eventuell domfellelse.
Dette svekker etter mitt syn THs eventuelle langsiktige økonomiske motiv for å drepe AEH.
Altså, han kan ikke ha drept for pengene alene. Et hevnmotiv virker mer naturlig.
Konedrap utløses av at kona vil dra. Hun vil forlate ham, og det kan han ikke tillate, og han dreper henne.
Her kommer økonomiske og sosiale motiv i tillegg. Politiet mener iallfall det.
Han sto i fare for å måtte gi fra seg halve formuen ved skilsmisse. Hvis det har vært vold, trusler, tvang osv ved signering av ektepakter. Han kan ha fryktet at AE ville ha fortalt detaljert om voldshandlinger han har utsatt henne for, under eventuelle skilsmisseforhandlinger.
Han kan ha rettferdiggjort volden han utsatte henne for overfor seg selv. Men han har nok forstått at om mishandlingen skulle bli offentlig kjent, at fordømmelse ville ha rammet ham hardt.
Hans omdømme sto i fare. Hos familie, venner, forretningsforbindelser, konkurrenter osv.
Edit
Jeg tror han har en egen dataenhet, en smarttelefon, for mailer via Tor, og kryptovalutatransaksjoner.
Smarttelefonen er registrert på en ekte, men stjålet id.
Han må være forsiktig når dataenheten er slått på. Kanskje oppholde seg i folkerike områder. Og lagt igjen egen telefon i bilen eller hjemme. Han må bruke litt til til å forberede mailer og gjøre klar krypto-transaksjoner. Og da han sender de, trenger han bare å logge seg på et lite øyeblikk.