2021-05-14, 10:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Helt rätt, hon hade flera inlägg lite olika,men alla hade samma innerbörd.
Ett tilläg är att hon sökte lagfart några dagar innan det kom i expressen och inte efter som vissa vill lura i alla.

Ja det syns ju på datumen OM man nu kollar sånt, istället för att sluka allt man matas med från Expressen och Brännström.
Granskar man saker lite närmare och kritiskt, kom mycket fram redan från början.
(Ja nu ännu mer)

Handpenningen Expressen skrev var utbetalad, nämndes sen inget om vad som hänt med.
Första frågan när jag läste första artikeln:
Men handpenningen då, vad hände med den?
Artikeln redigerades lååångt senare med, att Esbjörn inte lyckats återbetala ännu.
Tror ni ńågon som redan läst kollade efter redigeringar och läste igen?
Nej, alla dessa tror den redan återbetalats!
2021-05-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
"Skötas bättre? Hur tusan skulle Ebba ha gjort?" Självklart måste alla fastighetsaffärer godkännas av den allsmäktige Garre74, man kan ju inte bara köpa hus till höger och vänster utan att garre sagt sitt, det är sen gammalt!!!

Först läste jag det som att du hackade på mig sen en mening senare förstod jag att Garre måste kontaktas

Allvarligt, min farsa sålde ett hus som varit i släkten i många år och jag letade bostad efter en omstörtande händelse och jag hade pengar, men farsan sålde utan att ens fråga om jag var intresserad.
Hade han snackat med Garre först eller skulle jag snackat med Garre?
Allvarligt jag hade inte med det att göra och la mig inte i. Farsans frihet att sälja när som helst och till vem som helst.
2021-05-14, 10:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Lite lurig formulering av advokaterna för att väcka misstro.

Om Majkgård hade träffat EB innan köpeavtalet var undertecknat så borde formuleringen vara : att Esb inte harför avsikt att sälja fastigheterna. Nu är formuleringen inte har haft vilket tyder på att detta budskap framfördes efter att köpeavtalet var undertecknat.

Jag kan mycket väl tänka mig att EB har sökt upp Esb efter att hon hade fått meddelande att Esb inte ville fullfölja och att hon då har stött på Majkgård som har skällt ut henne och hindrat henne från att träffa Esb.

Det står klart att det skett efter att köpet gjorts och efter att Esbjörn gick under jorden.
Vittnesmålet blir om vad hon sagt Ebba efter att Esbjörn redan sålt, inte vittnesmål att Ebba med bekanta tjatat på honom innan han sålde.
Hmm...?
Måste nog läsa Ebbas första uttalanden i Expressen igen, där står om dom två andra intressenter som protesterat efter avtalet.

"– Efter att vi kommit överens om köpet fick jag via tredje part höra att han ångrat sig. Först fick jag inte höra några skäl, men sedan har det framkommit att det finns två andra personer som har väldigt starka åsikter på Esbjörns beslut att sälja fastigheten till mig. Två andra personer som hävdar själva att de har anspråk på fastigheten. De har egna ekonomiska intressen i fastigheten."

"-som jag har sagt till dig i den här intervjun, är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och det är så, tvärt emot hur jag uppfattat honom, att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet och vi reder ut det med de två andra personer som nu gör anspråk på fastigheten, kommer jag självfallet inte att fullfölja detta.
2021-05-14, 11:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag läser det som att Ebba sprang och tjatade på Esb och Majken gick emellan och sa ifrån men det tjatades vidare utan hänsyn från Ebbas sida.

Jag tror själv inte det var så alls utan att Majken fick vetskap om kontraktet många dagar efter och då började det med att försöka betala tillbaka men banken ville inte hjälpa till då det inte var Esb framme vid bankluckan.
Är det någon som vet datum, bekräftat , att de var på banken och ville betala tillbaka?

Det ska vara den 4e samt den 8e
2021-05-14, 11:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja det syns ju på datumen OM man nu kollar sånt, istället för att sluka allt man matas med från Expressen och Brännström.
Granskar man saker lite närmare och kritiskt, kom mycket fram redan från början.
(Ja nu ännu mer)

Handpenningen Expressen skrev var utbetalad, nämndes sen inget om vad som hänt med.
Första frågan när jag läste första artikeln:
Men handpenningen då, vad hände med den?
Artikeln redigerades lååångt senare med, att Esbjörn inte lyckats återbetala ännu.
Tror ni ńågon som redan läst kollade efter redigeringar och läste igen?
Nej, alla dessa tror den redan återbetalats!
Ja det är få som läser dom uppdaterade artiklarna.
Att han desutom spridit ut i byn att inga arvtagare brytt sig om huset talar för att han ville sälja helre än låta någon ärva.
2021-05-14, 11:38
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Lätt att styra?
Tror inte det.
Han har ju sagt nej till andra som velat köpa till lägre pris.

Frågan är nog hur många nej som kommit via Majkgård, allt mer pekar på att hon bevakat Esbjörn som en hök, Esbjörn sa i polisrapporten att han haft visningar på rucklet där intressenterna backat alternativt kommit med skambud. Gissar att Majkgård inte var på plats- Ebba kom-budade-Esbjörn höjde till 3,9 och det blev deal, sen kom Majkgård hem och cirkusen startade. Kanske var Majgård så van vid olika skambud till Esbjörn att hon sänkte garden...
2021-05-14, 12:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Esbjörn verkar ju vara lätt att styra, oavsett om det är Majkgård eller ....Ebba.

Ska det vara så att Majkgård har kontroll över honom och kan få honom att avbryta köpet på tveksamma grunder så är ju frågan vad som händer om någon annan träffar honom upprepade gånger och vill köpa och är övertygande i detta?

Det intressanta blir väl om det skett möten under sommaren, som Esbjörn dolt.
Men om det varit så, när Ebba var till kursgården var Esbjörn annorlunda då?

Som sagt vittnesmålen kan bli intressanta, som jag sagt - hade Ebba varit positiv direkt hade Ebba fört fram det. Och dessa vittnesmål kan definitivt bringa ljus över när/hur allt varit egentligen....

Majkgård, som står Esbjörn så nära att hon låter honom bo där, lagar mat åt honom och sköter hans hygien, har försökt köpa fastigheten för 2 500', men blivit nekad. Så hur lättpåverkad är Esbjörn? Hur mycket kan man få honom att göra mot sin vilja?

Varför lyckas Ebba övertala honom till något han inte vill, om Majkgård går bet? Jag tror att Esbjörn vet vad han vill. Han har en plan och så gömmer han sig bakom sin ålder.
2021-05-14, 12:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det står klart att det skett efter att köpet gjorts och efter att Esbjörn gick under jorden.
Vittnesmålet blir om vad hon sagt Ebba efter att Esbjörn redan sålt, inte vittnesmål att Ebba med bekanta tjatat på honom innan han sålde.
Hmm...?
Måste nog läsa Ebbas första uttalanden i Expressen igen, där står om dom två andra intressenter som protesterat efter avtalet.

"– Efter att vi kommit överens om köpet fick jag via tredje part höra att han ångrat sig. Först fick jag inte höra några skäl, men sedan har det framkommit att det finns två andra personer som har väldigt starka åsikter på Esbjörns beslut att sälja fastigheten till mig. Två andra personer som hävdar själva att de har anspråk på fastigheten. De har egna ekonomiska intressen i fastigheten."

"-som jag har sagt till dig i den här intervjun, är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och det är så, tvärt emot hur jag uppfattat honom, att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet och vi reder ut det med de två andra personer som nu gör anspråk på fastigheten, kommer jag självfallet inte att fullfölja detta.

Det står väl ganska klart att de två personer som gjorde anspråk på fastigheten var Matz som verkar ha backat samt Majkgård som inte skyr några medel för att komma över fastigheten så billigt som möjligt, dvs genom att ärva den av Esb.
2021-05-14, 12:24
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Och din slutsats är utifrån detta "sagt nej" att han inte är lätt att styra?

Vad vet du om hur det sas nej? Hur de tidigare budens las?
Vet du om han var ensammen i det att säga "nej" då med?

Vet vi ens att det alltid varit lägre pris?
Tänk in prisutveckling i tidigare bud med....

Lite intressant det med dom tidigare budgivarna, hur kontaktade dom Esbjörn, hur visades fastigheten, hur las buden & vad bjöd dom.
Varför fick dom nej, hur meddelades dom och det allra viktigaste, vem sa nej åt dom?
Kontaktades dom av någon annan än Esbjörn, efter att dom kontaktat Esbjörn om att få köpa fastigheten?
Någon tidigare budgivare borde väl hunnit uttalat sig i media vid det här laget, är närmare 8 månader sedan Expressens första skandalreportage.
Så var är dom, vilka är det och vad har dom för åsikter om tvisten Esbjörn ställt till?
2021-05-14, 12:43
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
EsB:s sambo dog 2012, i denna veva dyker då EsB Swedbank-konto i Skinnskatteberg upp, några km från Morhagens fäbohotell, det bankkonto som Ebba betalade in handpenningen på. Varför skulle EsB köra 65 km i onödan till Skinneskatteberg om han då var boendes i V-ås och dubbla avståndet från Uppsala/Odalgården, när han i V-ås hade typ 800m till ett kontor ? Kontoret är sedan några år tillbaka också nedlagt men clearingnumret skvallrar om ursprungsorten...
https://www.fagersta-posten.se/artikel/bank-lamnar-skinnskatteberg

Snarare var han då "inneboende" på Majkgårds "kursgård" i Morhagen, innan han senare flyttade över till Marielund/Odalgården. Här finns också misstanken att Ulf var med i någon skruvad paketlösning, Ulf bor alltså i Majkgårds hus på andra sidan vägen från Esb:s ruckel, och med stor sannolikhet bor/bodde även Esb i detta hus, och sen knatar 300m till Odalgården när pressen kommer.

Den delikata frågan är vad nu Ulf kan sitta på som ev kan locka till ev testamente....

Ja han bodde där på Morhagen första åren, Majkgård övertog honom redan 2010 då särbon tacklade av.
Esbjörn följde sedan med då Majkgård återvände helt till Odalgården 2012-2013.
Odalgården hade hon sedan länge -70 talet nån gång, Morhagen köpte hon när hon ärvt dom äldre männen i Marielund kring år 2000.
Hon flyttade själv dit och drev anläggningen, kanske behövde byta miljö efter arvet?
Huset tvärs över var dom äldre männens hus och Ulf bodde där efteråt, odalbygges polska arbetare som bott där sen, men det har varit tomt ganska länge nu.
Esbjörn och Ulf tomtar båda omkring på anläggningen, Ulf känner Majkgård sedan minst 40år.
Ulf är inte heller så oskyldig i detta som ni tror.
2021-05-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Majkgård, som står Esbjörn så nära att hon låter honom bo där, lagar mat åt honom och sköter hans hygien, har försökt köpa fastigheten för 2 500', men blivit nekad. Så hur lättpåverkad är Esbjörn? Hur mycket kan man få honom att göra mot sin vilja?

Varför lyckas Ebba övertala honom till något han inte vill, om Majkgård går bet? Jag tror att Esbjörn vet vad han vill. Han har en plan och så gömmer han sig bakom sin ålder.

Kan det vara så att Ebba utnyttjade sitt kändisskap och sin mäklarkompis för att nöta ner denna människa?
Kanske lät hon sig undfly några löften som sen inte infriades, det vet vi ju att hon är ganska duktig på.
2021-05-14, 12:56
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
EsB:s sambo dog 2012, i denna veva dyker då EsB Swedbank-konto i Skinnskatteberg upp, några km från Morhagens fäbohotell, det bankkonto som Ebba betalade in handpenningen på. Varför skulle EsB köra 65 km i onödan till Skinneskatteberg om han då var boendes i V-ås och dubbla avståndet från Uppsala/Odalgården, när han i V-ås hade typ 800m till ett kontor ? Kontoret är sedan några år tillbaka också nedlagt men clearingnumret skvallrar om ursprungsorten...
https://www.fagersta-posten.se/artikel/bank-lamnar-skinnskatteberg

Snarare var han då "inneboende" på Majkgårds "kursgård" i Morhagen, innan han senare flyttade över till Marielund/Odalgården. Här finns också misstanken att Ulf var med i någon skruvad paketlösning, Ulf bor alltså i Majkgårds hus på andra sidan vägen från Esb:s ruckel, och med stor sannolikhet bor/bodde även Esb i detta hus, och sen knatar 300m till Odalgården när pressen kommer.

Den delikata frågan är vad nu Ulf kan sitta på som ev kan locka till ev testamente....

Dom 2 äldre männen hade 1 stor fastighet i Marielund och 1 fastighet norröver.
(Vad var det för fastigheten egentligen och var låg den?)
Ulf sitter bl.a på en mycket eftertraktad bostadsrätt och en hel del annat.
Esbjörn satt på 2 bostadsrätter och 1 sommarstuga i Marielund.
Så ja det finns och fanns mycket att hämta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in