2021-05-14, 11:12
Medlem
I Sverige känns det som man historiskt sett inte bekymrat sig med air condition hemma. Men det är 2021 nu, och jag för egen del tycker det tillhör det som anstår en civilisation. Sommarn lär bli varm (är redan varmt nu), det kommer bli olidligt, och svårt att sova.
Bor i lägenhet. Air conditionen är främst tänkt för sovrummet, även om generell nedkylning givetvis är uppskattat.

Fast vad är det man kan köpa sig för air condition? Sådan med slang eller sådan som bara står och fuktar luften med utbytbart vatten… eller något annat?

I lägenheten som är en äldre lägenhet, finns inget ”uttagshål” redo till att koppla in en slang,
Finns ju fönsterkit att köpa till fönster, dock är jag orolig att det blir dåligt, bor nära gata, tänker att ljud / rök kommer in. Fast det kanske får gå ändå.

Annars, de utan slang som kyler med vatten, jag undrar dock om de är lika effektiva, o sen så kanske det blir fuktproblem

Det jag ändå är inställd på att köpa är,

Först ett fönsterkit (till fönster som likt mitt öppnas ”inåt”)
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusklimat/tillbehor-luftkonditionering-ac/woods-wac-wk-forseglingskit-vs57629

o själva luftkonditionering med slangen (hoppas den är bra o tyst)
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusklimat/luftkonditionering-ac/woods-cortina-silent-12k-luftkonditionering-vs18805

Alltså jag är helt grön på detta område, men om jag ej skaffar air condition illa kvickt så går jag mot en olidlig sommar med förstörd sömn, satan alltså...

Vore otroligt tacksam för bara lite input här, för jag kan inget alls om ac. Vad bör man skaffa egentligen? Slang vs "vattenfuktare"? Mvh
Citera
2021-05-14, 11:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deridda
I Sverige känns det som man historiskt sett inte bekymrat sig med air condition hemma. Men det är 2021 nu, och jag för egen del tycker det tillhör det som anstår en civilisation. Sommarn lär bli varm (är redan varmt nu), det kommer bli olidligt, och svårt att sova.
Bor i lägenhet. Air conditionen är främst tänkt för sovrummet, även om generell nedkylning givetvis är uppskattat.

Fast vad är det man kan köpa sig för air condition? Sådan med slang eller sådan som bara står och fuktar luften med utbytbart vatten… eller något annat?

I lägenheten som är en äldre lägenhet, finns inget ”uttagshål” redo till att koppla in en slang,
Finns ju fönsterkit att köpa till fönster, dock är jag orolig att det blir dåligt, bor nära gata, tänker att ljud / rök kommer in. Fast det kanske får gå ändå.

Annars, de utan slang som kyler med vatten, jag undrar dock om de är lika effektiva, o sen så kanske det blir fuktproblem

Det jag ändå är inställd på att köpa är,

Först ett fönsterkit (till fönster som likt mitt öppnas ”inåt”)
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusklimat/tillbehor-luftkonditionering-ac/woods-wac-wk-forseglingskit-vs57629

o själva luftkonditionering med slangen (hoppas den är bra o tyst)
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusklimat/luftkonditionering-ac/woods-cortina-silent-12k-luftkonditionering-vs18805

Alltså jag är helt grön på detta område, men om jag ej skaffar air condition illa kvickt så går jag mot en olidlig sommar med förstörd sömn, satan alltså...

Vore otroligt tacksam för bara lite input här, för jag kan inget alls om ac. Vad bör man skaffa egentligen? Slang vs "vattenfuktare"? Mvh

En AC måste ha slang ut, oavsett om slangen dras genom vägg eller via fönster. Det är förstås betydligt snyggare med en fast AC med fasadmontering.

En AC utan utekoppling kyler inte rummet (utan då blir det kallare i ena änden, men ännu varmare i andra och rummet värms netto upp). En luftfuktare går inte att jämföra med en AC.
Senast redigerad av Stygotius 2021-05-14 kl. 11:29.
Citera
2021-05-14, 11:28
Medlem
Jag velade många år innan jag bestämde mig för att köpa en luftkonditionering (sån med slang till fönstret) och jag har inte ångrat mig en sekund. Hade så klart hellre haft sån som fästs på fasaden, men brukar vara kinkigt om man bor i lägenhet...

Det brukar ingå fönsterkit men det jag fick med min maskin passade fönstret som en påse skit, så det förseglingskit du länkade till är nog värt pengarna.

Köp AC eller inget alls... träskkylare och kylare med iskuber m.m. är omständiga och kyler dåligt.

Nej, den kommer inte vara tyst.
Citera
2021-05-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Jag velade många år innan jag bestämde mig för att köpa en luftkonditionering (sån med slang till fönstret) och jag har inte ångrat mig en sekund. Hade så klart hellre haft sån som fästs på fasaden, men brukar vara kinkigt om man bor i lägenhet...

Det brukar ingå fönsterkit men det jag fick med min maskin passade fönstret som en påse skit, så det förseglingskit du länkade till är nog värt pengarna.

Köp AC eller inget alls... träskkylare och kylare med iskuber m.m. är omständiga och kyler dåligt.

Nej, den kommer inte vara tyst.

ok, men har du öppet ditt fönster (med fönsterkitet i öppningen + slangen) 24/7? Hör du gatans sorl? Får du in rök... iförsig... hmm, går luften i slangen åt båda hållen (in/ut) eller bara utåt? Anledningen att jag frågar är att en granne alltid står o röker utanför ganska nära fönstret då.

Blir nog en sån här lösning ändå, hoppas med att ljudet är ok så inte grannarna klagar... 63 db på den produkten jag kikar på, undrar vad det blir i realiteten...
Citera
2021-05-14, 12:14
Medlem
eller ska man nöja sig med en fläkt istället till att svalka en när man sover?
Citera
2021-05-14, 12:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det där är två olika saker. En luftfuktare är inte en AC. Dock kan du behöva en sådan också då luften blir torr av en AC.

En AC måste skicka ut den varma luften någonstans. Med en portabel enhet görs det via slang och har man separata inne- och utedelar så sköter ju utedelen det.

Snåla heller inte på storlek. Beräkna hur många kubikmeter luft du vill kyla och köp storleken över det.
Citera
2021-05-14, 12:21
Medlem
En AC tar bort fukten ur luften, den tillför inte mer fukt. Du har två möjligheter. En mobil AC eller stationär. Den sista är bäst men kräver fast installation vilket kanske inte alltid är möjligt. Då återstår en mobil lösning.
Citera
2021-05-14, 12:22
Medlem
Citat:
ok, men har du öppet ditt fönster (med fönsterkitet i öppningen + slangen) 24/7? Hör du gatans sorl? Får du in rök... iförsig... hmm, går luften i slangen åt båda hållen (in/ut) eller bara utåt? Anledningen att jag frågar är att en granne alltid står o röker utanför ganska nära fönstret då.

Blir nog en sån här lösning ändå, hoppas med att ljudet är ok så inte grannarna klagar... 63 db på den produkten jag kikar på, undrar vad det blir i realiteten...

Jag har snålat, egentligen vill jag ha två maskiner så jag kan ha en i kontoret och en i sovrummet, men kör på en maskin just nu och flyttar den mellan rum ganska ofta. I sovrummet kör jag medföljande fönsterkit som inte håller tätt på sidorna av fönstret (men bättre än inget). I kontoret klämmer jag bara fast röret i fönstret och kör full tutte. Det fungerar fortfarande bra, men den lär sluka mycket mer el än om jag hade orkat täta.

Har ingen som röker utanför vad jag märkt så har svårt att svara på det, men AC:n pressar ut luft via röret, och är fönstret tätt med den där fönstertätningen så lär luft strömma in från annat håll än det fönster du har AC:n på.

Angående oväsen så överröstar maskinen vanligt snack på innergården, springer det ut ungar och skriker så hörs det. Inget som stör mig. Tror dock inte grannarna hör något av AC:n. Har jag AC:n i sovrummet, går ut och stänger dörren så märker jag inte att den är igång. Det är mer av ett brummande ljud som dödar ljudet av en TV, lite som en dammsugare på halvfart (sover gärna med TV på så vill jag höra något får man dra upp volymen ganska ordentligt)
Citera
2021-05-14, 12:28
Medlem
Citat:
eller ska man nöja sig med en fläkt istället till att svalka en när man sover?

Är du väldigt ljudkänslig så kanske du får nöja dig med en fläkt, även om dessa inte heller är särskilt tysta... om du kan leva med lite oväsen så är det sjukt värt med AC. Om min gått sönder hade jag stått i butik 5 minuter senare för att köpa ny, finns inte en chans att jag kör en sommar utan AC nu när jag vet hur skönt det är.
Citera
2021-05-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Är du väldigt ljudkänslig så kanske du får nöja dig med en fläkt, även om dessa inte heller är särskilt tysta... om du kan leva med lite oväsen så är det sjukt värt med AC. Om min gått sönder hade jag stått i butik 5 minuter senare för att köpa ny, finns inte en chans att jag kör en sommar utan AC nu när jag vet hur skönt det är.

min bäste herre,vad säger din erfarenhet om följande,

min intention vore att ha på ACn under dagen/kvällstid, sen innan sömndags få ned temperaturen till kanske 18/19 grader, sedan stänga av den typ det sista man gör.
iförsig kanske beroende på byggnad, men hur snabbt håller sig den etablerade kylan under natten?

Alltså, säg att det verkligen är sommar ute
maskinen får ner temperaturen till 18 grader, klockan 10 lägger du dig o stänger av maskinen sista du gör.
vad är typ temperaturen klockan 02:00?
eller typ 6:00?
så man inte vaknar upp med värmeslag plötsligt i en supervarm lägenhet...
Citera
2021-05-14, 13:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
En luftkylare på hjul hjälper fint. Kostar 800-1500 kr.

Inte direkt många dagar som är olidligt varma.
Citera
2021-05-14, 13:25
Medlem
Citat:
min bäste herre,vad säger din erfarenhet om följande,

min intention vore att ha på ACn under dagen/kvällstid, sen innan sömndags få ned temperaturen till kanske 18/19 grader, sedan stänga av den typ det sista man gör.
iförsig kanske beroende på byggnad, men hur snabbt håller sig den etablerade kylan under natten?

Alltså, säg att det verkligen är sommar ute
maskinen får ner temperaturen till 18 grader, klockan 10 lägger du dig o stänger av maskinen sista du gör.
vad är typ temperaturen klockan 02:00?
eller typ 6:00?
så man inte vaknar upp med värmeslag plötsligt i en supervarm lägenhet...

Har testat något liknande förut men jag har svarta mörkläggningsgardiner och går upp ganska sent på dagen. Är det sommar och solen fokuserar sin energi på mina gardiner så blir det olidligt varmt otroligt fort... är du en sån som går upp tidigt på morgonen så kan det fungera bra. Men se till att köra AC:n ett par timmar innan så golven, sängen, väggarna m.m. är ordentligt nedkylda!

Vad du skulle få för temperatur efter x antal timmar är svårt att gissa sig fram till, beror ju på rummets storlek, ventilation, hur många ni är som sover, om TV:n är på, etc. etc.. Men får du bort värmen från under dagen och temperaturen ute är relativt låg på natten så kan det räcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in