Citat:
Ursprungligen postat av
Porslinsbjearnen
Hur rimmar detta med offentlighetsprincipen?
Eftersom man har rätt att vara anonym när man tar del av offentliga handlingar. Eller är det bara när man sitter på Eksjö tingsrätt man har rätt att vara anonym?
Om man beställer den i utskrivet format är det offentligt vart den har skickats och vem som betalt.
Jag vänder mig även mot den höga kostnaden. När man tar över 3000kr för en handling anser jag inte att det är för gemene man.
Jag sitter och funderar över om det finns anledning att JO anmäla Eksjö tingsrätt för deras sätt att försvåra för allmänheten att ta del av offentliga handlingar...
Tankar?
Dina mail, riktiga eller anonyma sådana, är ju också offentlig handling. Vi har diskuterat det i flashback massor, ang papperskopior och kostnader. Men kopior kostar, och staten tar just den betalningen enligt reglerna, det är inte tingsrättens påhitt. Och nej, det finns ingen lag på att du skall vara anonym.
Om man tänker efter så spelar det ju eg ingen roll om någon random kan se vart handlingen skickats. Ditt namn kan ju inte kopplas till ditt nick här, men du kanske vill vara totalt anonym - och då är det ju svårt. Du får väga nyttan med nöjet om man säger så. Så vitt jag vet står det inte i något dagboksblad att de skickat handlingarna till dig.
Alla tingsrätter gör så här ibland. I Wesström-målet var det 14 000 papperskopior. 28 000 kr. skulle det kostat. Rådman Lindén insåg den höga kostnaden och gav oss 75% rabatt. Så 7000 kr kostade det. Sen skulle den hämtas också. En lång historia som vi inte skall dra här.