2021-05-14, 11:35
Medlem
Chef.Skinners avatar
Stämningsansökan https://docdro.id/Q1iEOfQ
Citera
2021-05-14, 11:36
Medlem
Stämningsansökan:

https://docdro.id/7XFzB9Y

Förundersökningsprotokollet får man aldrig ut digitalt från Eksjö tingsrätt. Men om nån vill rekvirera den på papper så går det bra. Men det kostar 2 kr per kopia. Den är på 1573 sidor och kostar alltså 3176+port.
Citera
2021-05-14, 11:54
Medlem
Den som bor i Eksjö får gå dit och läsa FuP gratis samt avfotografera.
Senast redigerad av Trollkamera 2021-05-14 kl. 12:15.
Citera
2021-05-14, 11:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Tydligen väldigt känslig fup.
Fick detta svar på förfrågan om fup:

https://www.bildtagg.se/bild/ww1u4jkfe3rz9jkba25he8xo

Att de tar betalt är inte för att den är känslig. Det är mer eller mindre praxis nu för tiden att TR vill ha betalt.
Citera
2021-05-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stämningsansökan:

Förundersökningsprotokollet får man aldrig ut digitalt från Eksjö tingsrätt. Men om nån vill rekvirera den på papper så går det bra. Men det kostar 2 kr per kopia. Den är på 1573 sidor och kostar alltså 3176+port.

Jag har fått ut en hel del fuppar digitalt och gratis från dem. Så de väljer nog ut lite som de vill bland de fuppar de kan tjäna pengar på typ :-/
Citera
2021-05-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Synd ingen av de 7 drabbade var iman. Då hade det varit livstid direkt utan passera gå.
Hatbrott smäller högt i landet lagom. Nu blir det nog vård och socialtant med bulle.

Det är inte dåligt att du kan så mycket....helt utan att ha läst domen!?

Hatbrott givetvis! Men det handlade egentligen inte om att han var imam. Utan snarare att han var regimkritiker - Och att just detta var anledningen till mordförsöket. Vidare var en av anledningarna till livstidsdomen att gärningsmannen var en lejd torped, som hade rest från Uzbekistan till Sverige endast för att mörda imamen. Dessutom blev imamen skjuten i huvudet, med svåra skador som följd. Detta är otroligt (många) försvårande omständigheter, och skall man döma någon till livstid för ett mordförsök (rätt eller fel), så är det en sådan här typ av gärningsman!
Citera
2021-05-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Jag har fått ut en hel del fuppar digitalt och gratis från dem. Så de väljer nog ut lite som de vill bland de fuppar de kan tjäna pengar på typ :-/
Hmmm... kanske beror då på att jag begärt ut från känsliga mål.
Citera
2021-05-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stämningsansökan:

Hur rimmar detta med offentlighetsprincipen?
Eftersom man har rätt att vara anonym när man tar del av offentliga handlingar. Eller är det bara när man sitter på Eksjö tingsrätt man har rätt att vara anonym?
Om man beställer den i utskrivet format är det offentligt vart den har skickats och vem som betalt.
Jag vänder mig även mot den höga kostnaden. När man tar över 3000kr för en handling anser jag inte att det är för gemene man.
Jag sitter och funderar över om det finns anledning att JO anmäla Eksjö tingsrätt för deras sätt att försvåra för allmänheten att ta del av offentliga handlingar...

Tankar?
Citera
2021-05-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinsbjearnen
Eftersom man har rätt att vara anonym när man tar del av offentliga handlingar. Eller är det bara när man sitter på Eksjö tingsrätt man har rätt att vara anonym?
Om man beställer den i utskrivet format är det offentligt vart den har skickats och vem som betalt.
Jag vänder mig även mot den höga kostnaden. När man tar över 3000kr för en handling anser jag inte att det är för gemene man.
Jag sitter och funderar över om det finns anledning att JO anmäla Eksjö tingsrätt för deras sätt att försvåra för allmänheten att ta del av offentliga handlingar...

Tankar?
Dina mail, riktiga eller anonyma sådana, är ju också offentlig handling. Vi har diskuterat det i flashback massor, ang papperskopior och kostnader. Men kopior kostar, och staten tar just den betalningen enligt reglerna, det är inte tingsrättens påhitt. Och nej, det finns ingen lag på att du skall vara anonym.

Om man tänker efter så spelar det ju eg ingen roll om någon random kan se vart handlingen skickats. Ditt namn kan ju inte kopplas till ditt nick här, men du kanske vill vara totalt anonym - och då är det ju svårt. Du får väga nyttan med nöjet om man säger så. Så vitt jag vet står det inte i något dagboksblad att de skickat handlingarna till dig.

Alla tingsrätter gör så här ibland. I Wesström-målet var det 14 000 papperskopior. 28 000 kr. skulle det kostat. Rådman Lindén insåg den höga kostnaden och gav oss 75% rabatt. Så 7000 kr kostade det. Sen skulle den hämtas också. En lång historia som vi inte skall dra här.
Citera
2021-05-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinsbjearnen

Tankar?

JK har i beslut den 10 januari 2018 redogjort för reglerna som gäller vid utfående av allmän handling. Det man får hålla i åtanke är att det är viss skillnad på möjligheten att ta del av allmän handling och att rent fysiskt få den allmänna handlingen. Så Eksjö tingsrätt har en legit anledning att ta ut en avgift, sen kan man ju tycka vad man vill om det, men en JO-anmälan når du ingen framgång med.

JK:s redogörelse för vissa tillämpliga regler:

Citat:
Enligt 2 kap. 12 § första stycket tryckfrihetsförordningen (TF) ska allmän handling som får lämnas ut, på begäran genast eller så snart det är möjligt, på stället och utan avgift, tillhandahållas den som önskar ta del av handlingen. Kan handlingen inte tillhandahållas utan att sådan del därav som inte får utlämnas röjes, ska den i övriga delar göras tillgänglig för sökanden i avskrift eller kopia.

Av 2 kap. 13 § första stycket TF framgår att den som önskar ta del av en allmän handling har rätt att mot fastställd avgift få avskrift eller kopia av handlingen till den del den får lämnas ut.

Av 15 § första stycket 1 avgiftsförordningen (1992:191) (AvgF) framgår att en myndighet ska ta ut avgift enligt bestämmelserna i 16–22 §§ när den efter särskild begäran lämnar ut kopia eller avskrift av allmän handling.

Principen för prissättning av myndigheters avgifter är full kostnadstäckning. Avgifterna för bl.a. kopior av allmänna handlingar ska beräknas så att full kostnadstäckning uppnås (se prop. 1989/90:138). De avgifter för kopia av allmän handling som föreskrivs i AvgF är beräknade med utgångspunkt i en genomsnittlig timkostnad i statsförvaltningen och förväntad tidsåtgång för framställning och distribution. Vid fastställande av avgift för beställningar av allmänna handlingar ska kostnaden för kopiering, material och expediering täckas, men däremot inte kostnader för handlingens framtagande, återställande och eventuell sekretessprövning (se SOU 2010:4 s. 185 f. och RÅ 1985 2:9).

Enligt 16 § första och andra stycket AvgF ska avgift tas ut för kopior av allmänna handlingar m.m. om beställningen omfattar tio sidor eller mer. Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor och avgiften för varje sida därutöver är 2 kronor.
Citera
2021-05-14, 13:40
Medlem
Paijters avatar
Inte svårare än att olika personer begär olika sidor av FuP:en.
Citera
2021-05-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swenyc
JK har i beslut den 10 januari 2018 redogjort för reglerna som gäller vid utfående av allmän handling. Det man får hålla i åtanke är att det är viss skillnad på möjligheten att ta del av allmän handling och att rent fysiskt få den allmänna handlingen. Så Eksjö tingsrätt har en legit anledning att ta ut en avgift, sen kan man ju tycka vad man vill om det, men en JO-anmälan når du ingen framgång med

Lite visset kan tyckas att man har helt andra rutiner på andra platser i Sverige.
Det är väl den småländska snålheten som manifesterar

Fick nedanstående av Gbg TR tidigare i år.

Citat:
Hej,
Bifogar dagboksblad. Vänligen återkom med vilka handlingar du vill
beställa. Vi lämnar ut nio filer gratis, därefter kostar den tionde 50
kr och varje ytterligare 2 kr

Med vänlig hälsning
SR
Registrator
Göteborgs tingsrätt
031-701 10 00 • gbg.tingsratt@dom.se • Postadress: 404 83 Göteborg
• Besöksadress: Ullevigatan 15 • Göteborgs tingsrätts webbplats

Så behandlar vi personuppgifter