2021-05-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Dags att vaccinera barn i Sverige och EU?
I går gav USA grönt ljus för att vaccinera 12-åringar. Snart kan även EU ge ett godkännande som skulle göra det möjligt för Sverige att börja vaccinera åldersgruppen 12-17 år.

Godkännandet gäller för Pfizer/Biontechs vaccin.

– Det är högst sannolikt att det kommer ett godkännande inom två veckor, säger Richard Bergström, Sveriges vaccinsamordnare.
Men utreder EMA inte fortfarande om Pfizer kan ge hjärtmuskelinflammation på yngre män? Hur fungerar det då på pojkar och tonårskillar? Ok, jag förstår att man vill få igång flygturismen i sommar men är det verkligen helt tryggt att vaccinera våra söner. Hjärtmuskelinflammation är ju den vanligaste dödsorsaken när unga människor bara dör rakt av utan en tillsynes anledning.
Anders Tegnell har tidigare sagt att det finns flera etiska knutar att lösa upp innan man godkänner vaccinering för barn i Sverige.

– Att vaccinera barn är ju alltid ett problem i sig, eller inte problem, men det innebär ett ingrepp för dem, visserligen ett litet sådant, sa han i Aktuellt förra veckan.
Är knutarna verkligen bara etiska, för egen del skiter jag i det etiska när det gäller min son. Jag är mer intresserad om han kan få skador av det. Nu är min son under 12 år men de kommer nog att gå ner i åldrarna lite till. Barn är ju drivande/inte drivande i pandemin?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-kan-godkanna-vaccin-for-12-aringar-inom-tva-veckor

Har du en dotter bör du resonera likadant. 40% av de drabbade är flickor och 60% pojkar. Så könsskillnaden för denna biverkan är inte jättestor.
Citera
2021-05-14, 09:40
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vet inte var du hittar den dagsfärska statistiken men även slutevården är tung så bara för att de eventuellt tagit bort ventilattorn och väckt patienten så är inte jobbet över. De kanske fortfarande kräver syrgas.
Det nya som kräver fler resurser än vad som finns är jobbet med postcovid, som kan bli långvarigt och dyrt för samhället.
SVTs IVA-statistik (hämtar från SIR). Ja, att allt är frid och fröjd efter en utskrivning på IVA har jag aldrig påstått - det centrala här är ju att nedgången indikerar att nettoflödet in på IVA har avtagit kraftigt vilket det första positiva steget mot en bättre situation.
Citera
2021-05-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ändå så skriker personalen inom vården att det snart inte orkar och att det är ett kaos. Den positiva trenden är bra men samtidigt så har detta pågått så länge nu att ingen av våra nordiska länder ens varit närheten av den topp som Sverige haft i över 1 år på någon dag.

Så frågan är om det inte kan smälla till igen då vi har idioter i detta land som inte tänker ta vaccinet?

Då är Iva snart fullt igen

Jag är en av dina "idioter". Hej, hej, idioten. För idiot kan du vara själv.

Jag är 50- och stark så tänker inte ta ett vaccin. Du vet att det finns varningar va? Jag har bara väntat på fler sådana.

Du kan själv fortfarande sprida smitta SAMT, och detta är viktigare, göra dig svagare mot andra sjukdomar, eller andra Corona-varianter, som en följd av vaccinet (som du lär fortsätta ta i åratal framöver och antagligen resten av ditt liv).

Munskydd funkar ju inte det heller. Ger bara bäraren en känsla av säkerhet.

Vill avsluta med att beklaga våra idiot-anklagelser mot varandra.
Senast redigerad av Mertillen 2021-05-14 kl. 09:52.
Citera
2021-05-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Jag är 50- och stark så tänker inte ta ett vaccin. Du vet att det finns varningar va? Jag har bara väntat på fler sådana.

Du kan själv fortfarande sprida smitta SAMT, och detta är viktigare, göra dig svagare mot andra sjukdomar, eller andra Corona-varianter, som en följd av vaccinet (som du lär fortsätta ta i åratal framöver och antagligen resten av ditt liv).

Hur kommer det sig att du fått för dig att vaccinet kan " göra dig svagare mot andra sjukdomar"?
Citera
2021-05-14, 09:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Källa på att vaccinet gör dig svagare mot andra sjukdomar?
Eller andra coronavarianter?
Eller på att man måste fortsätta ta vaccin resten av livet?

Du bara gissar eller har gått på nåt som skrivits på internet.
Gällande det sista så är det INGEN som vet om vi kommer att behöva fylla på. Det skulle lika gärna kunna ge livslångt skydd. Det som talar för det är att det fortfarande finns immunrespons hos de som hade Sars-cov-1, för mer än 10 år sedan.
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-14 kl. 09:57.
Citera
2021-05-14, 09:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Det är just därför Sverige aldrig kommer bli fri från smittan. Vi är landet lagom där alla gör sina egna val och skiter i vad som är bäst för landet utan man ser till sin egen sits.

Sverige är ett land för idioter och invandrare på bidrag. Covid-19 kommer att se till Sverige inom en snart framtid är bankrutt och att vi kommer få böna och be till grannländer om hjälp. Men tyvärr är det nog 5-7 år ditt
Citera
2021-05-14, 10:04
Medlem
Citat:
Det är just därför Sverige aldrig kommer bli fri från smittan. Vi är landet lagom där alla gör sina egna val och skiter i vad som är bäst för landet utan man ser till sin egen sits.

Sverige är ett land för idioter och invandrare på bidrag. Covid-19 kommer att se till Sverige inom en snart framtid är bankrutt och att vi kommer få böna och be till grannländer om hjälp. Men tyvärr är det nog 5-7 år ditt

Nja - när 60-70% är vaccinerade så kommer smittan försvinna.

Med försvinna menar jag att smittan är så låg att ingen bryr sig längre - det blir små kluster med 10-20 sjuka kanske innan det dör ut - något eller några dödsfall i månaden. Tidningarna kommer sluta skriva om det osv.

Covid 19 blir som vilken sjukdom som helst - lika "farlig" som innan men då antalet smittade är så lågt så kommer väldigt få dö och då är det "borta" ur samhällets synvinkel.
Citera
2021-05-14, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur kommer det sig att du fått för dig att vaccinet kan " göra dig svagare mot andra sjukdomar"?

För att jag inte tar del av korrumperade SVT, DN och all annan etablerad massmedia.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa på att vaccinet gör dig svagare mot andra sjukdomar? Eller andra coronavarianter?
Eller på att man måste fortsätta ta vaccin resten av livet?

Du bara gissar eller har gått på nåt som skrivits på internet..

Exakt. Sådant som din usla sort vill censurera. Så jag tänker inte ta fram en källa till dig. Men ja kanske senare om jag får lust.

Får jag förresten påpeka att din korrumperade gamla massmedia också "skriver på internet". Och? Än sen? Aftonbladet tex har funnits på internet det senaste kvartsseklet.
Citera
2021-05-14, 10:07
Medlem
Citat:

flytta då? ingen som tvingar dig att bo kvar! problemet löst, btw du vill alltså att högre makter ska bestämma åt dig helt och hållet?
Citera
2021-05-14, 10:10
Medlem
Citat:
För att jag inte tar del av korrumperade SVT, DN och all annan etablerad massmedia.

*klipp*
Ja OK det var ett litet hittepå av dig. Som så mycket annan smörja du skriver på siten . . .
Citera
2021-05-14, 10:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
flytta då? ingen som tvingar dig att bo kvar! problemet löst, btw du vill alltså att högre makter ska bestämma åt dig helt och hållet?

Kan inte flytta pga av Covid-19. Men jag har hus och lägenheter i andra länder så jag kommer absolut söka med ditt senare.
Högre makter bestämma? I Sverige styr man landet med pajaser som värnar man om invandare boskapsröster som man låter göra som man vill bara man får en röst.
Covid-19 är en tydlig signal

Som svensk ska du hålla dig till reglerna och vaccinera dig. Som invandare får du göra som du vill och självklart respekterar vi din religion och du är fri enligt Sveriges regering. Usch. Jävla land detta.
Citera
2021-05-14, 10:14
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:

Vaccineringsviljan är ganska hög i Sverige. Andelen som inte vill vaccinera sig har sjunkit kontinuerligt sen vaccinerna blev tillgängliga. Påståendena från antivaxxers om att "allt fler öppnar ögonen och kommer inte vaccinera sig" är alltså bara skräp.

Att koncentrationen av dessa foliehattar är betydligt högre på flashback än i samhället som helhet är dock tydligt.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/allmanhetens_tillit_tankar_och_beteende_under_coro nakrisen_7maj_2021.pdf (sida 11)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in