2021-05-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är masspsykosen och de neurotiska hypokondrikerna som piskat upp stämningen.

Det här hade aldrig hänt före internets tid.
Det stora problemet är ju att epidemin stressar IVA-vården vilket kan ge till följd att patienter avlider för att de inte får IVA-vård.
Citera
2021-05-14, 08:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag menar exakt det jag skriver.
Vad är det du tror att dina beräkningar visar när det gäller dödlighet av olika influensor?

Dina beräkningar visar helt enkelt inte ett dugg av intresse för olika influensor.
Om du däremot jämför med några år före influensaåret så kan det möjligen vara av intresse.
2017 dog 0,91 % av befolkningen
2018, 0,90 %
2019, 0,87 %
2020, 0,95 % 6,3 % högre än åren före!

1990, 1,11 %
1991, 1,10 %
1992, 1,09 %
1993, 1,11 % 0,91 % högre än åren före!

1965, 1,01 %
1966, 1,00 %
1967, 1,01 %
1968, 1,04 % 3,3 % högre än åren före!
1969, 1,05 % 4,3 % högre än åren före!

1954, 0,96 %
1955, 0,95 %
1956, 0,96 %
1957, 0,99 % 3,5 % högre än åren före!
Du ser ju själv att 2019 var en anomali med väldigt låg dödlighet. Vad händer då om året efter är ett pandemiår. Jo, högre dödlighet för det har överlevt fler gamla in i det nya året.

Och det är fortfarande bara intressant att se hur stor andelen döda är. Det är det enda sättet att mäta hur stor slagkraft en pandemi har på ett land. Även demokrafisk fördelning är intressant och där vet vi ju att den absoluta majoriteten är gamlingar.

Graf över crude death rate: https://imgur.com/9YwZmKP
Citera
2021-05-14, 08:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför sitter du och ljuger? Vad får du ut av dessa lögner egentligen?

En hel värld ändrade dosintervallerna. Alltså inte bara Sverige. Det hade man VÄLDIGT god data på när man gjorde. Långt bättre data än de ifrån FAS 3 när man gick in i det här från början.

Så även detta är ju bara en lögn ifrån dig. Vi vet EXAKT vilket gott skydd första dosen ger av respektive vaccin.

Detta är dessutom framtaget tillsammans med tillverkaren såklart. Dessutom godkänt av alla kontrollmyndigheter att göra så.

Så du hittar ju bara på och återigen vet du överhuvudtaget inte vad du pratar om. TOTALT okunnig i ämnet.

Efter 3 veckor ifrån första dosen uppstår ett mycket gott skydd mot allvarlig sjukdom och antikroppar bildas.

Tillräckligt gott skydd för att öppna samhällen. Vilket en hel värld är överens om med några få korkade undantag.

Läs på istället för att gissa nästa gång.

Citat:
Om du hade varit intresserad av ämnet så hade du redan vetat denna information som finns tillgänglig på FHM´s hemsida sedan lång, lång tid och ungefär tusen andra sajter.
Googla om du är intresserad.

Istället för att sitta och hitta på egna svar som överhuvudtaget inte stämmer någonstans.

Varför sitter du och häver ur dig dynga hela tiden utan att presentera fakta. Det som står på FHM´s sida är inte ett resultat av forskning eller studier utan en rekommendation från deras sida.

Här är några länkar så kan du läsa på lite
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/second-shot.html
https://www.pfizer.ca/statement-pfizer-position-dosing-intervals-pfizer-biontech-covid-19-vaccine
https://www.jpost.com/health-science/2-pfizer-covid-19-shots-95-percent-effective-in-preventing-infection-study-667427
https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/who-can-take-the-pfizer-biontech-covid-19--vaccine
Citera
2021-05-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag klippte bort personangreppet och det otrevliga i ditt inlägg.

Ja, du brukar ju skriva oavbrutet att inga andra har koll och ljuger. Tona ner det, du är enbart ett pinsamt och störigt moment i tråden.

Utöver det så har nollvision redan fungerat, men du skrev kanske bara inlägget för att vara elak?

Men jag kan ge dig ett ex, namnet på ett av de länder som har klarat denna "nollvision" så, ja den finns på ett fåtal platser i världen fortfarande. Nauru är och har hela tiden varit covid fritt!
The remote island nation, one of the few places in the world to remain virus-free, said the four-week vaccination campaign had exceeded expectations.
Och nu har de vaccinerat hela den vuxna befolkningen så kanske kommer de att kunna hålla det också!
https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/05/12/Nauru-vaccinates-all-its-adults-against-COVID-19-in-world-record-effort

Alarmister brukar ju vara snabba på att plocka bort länder med färre än 5 miljoner innevånare när de vill framställa hur dåligt Sverige klarat pandemin.

"Sverige ligger för tillfället på x plats om man räknar bort länder under 5 miljoner innevånare! AVGÅ!!!"

Nu ska vi helt plötsligt jämföra oss med små mikronationer med runt 11.000 innevånare på en ö mitt ute i stilla havet?
Citera
2021-05-14, 08:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det stora problemet är ju att epidemin stressar IVA-vården vilket kan ge till följd att patienter avlider för att de inte får IVA-vård.

Det är ett politiskt problem att det inte finns tillräckligt med iva-platser och har inte enbart med pandemin att göra.

Det är ingen som nekas iva-vård pga platsbrist.
Citera
2021-05-14, 08:41
Medlem
Citat:
Det är ett politiskt problem att det inte finns tillräckligt med iva-platser och har inte enbart med pandemin att göra.

Det är ingen som nekas iva-vård pga platsbrist.
Nej inte ännu kanske men problemet är inte "platsbrist". Problemet kan f.ö. inte lösas med politiska åtgärder.

Problemen kommer att kvarstå tre till fem år framåt.
Citera
2021-05-14, 08:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Samt i skuggan av det att operationer inte utförs för att anestesisjuksköterskorna får ägna sig åt intensivvård.
Citera
2021-05-14, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samt i skuggan av det att operationer inte utförs för att anestesisjuksköterskorna får ägna sig åt intensivvård.
Ja, precis.
Citera
2021-05-14, 08:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Alarmister brukar ju vara snabba på att plocka bort länder med färre än 5 miljoner innevånare när de vill framställa hur dåligt Sverige klarat pandemin.

"Sverige ligger för tillfället på x plats om man räknar bort länder under 5 miljoner innevånare! AVGÅ!!!"

Nu ska vi helt plötsligt jämföra oss med små mikronationer med runt 11.000 innevånare på en ö mitt ute i stilla havet?
Varför skulle vi jämföra oss med det landet? Är det någon (förutom du då) som skrivit det?
Kanske dags att sluta hitta på vad andra skriver?

Det var ju så att en skribent menade på att det "aldrig nånsin kommer hända någonstans" att ett land klarar av att ha covid fritt. Vilket inte stämmer, för det finns länder som har klarat det. Jag gav ett ex.

Tycker du att det var fel av mig? Ska man kunna skriva vilken osann skit som helst i tråden? Är det inte bra att andra rättar tydliga fel som skrivits?

Vill du enbart mucka, gör det med någon annan en mig.

Allt handlar inte om Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Citat:
Och så kom du igång igen med din nollvision på Covid-19
Som aldrig nånsin kommer hända någonstans.
Jag klippte bort personangreppet och det otrevliga i ditt inlägg.

Ja, du brukar ju skriva oavbrutet att inga andra har koll och ljuger. Tona ner det, du är enbart ett pinsamt och störigt moment i tråden.

Utöver det så har nollvision redan fungerat, men du skrev kanske bara inlägget för att vara elak?

Men jag kan ge dig ett ex, namnet på ett av de länder som har klarat denna "nollvision" så, ja den finns på ett fåtal platser i världen fortfarande. Nauru är och har hela tiden varit covid fritt!
The remote island nation, one of the few places in the world to remain virus-free, said the four-week vaccination campaign had exceeded expectations.
Och nu har de vaccinerat hela den vuxna befolkningen så kanske kommer de att kunna hålla det också!
https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/05/12/Nauru-vaccinates-all-its-adults-against-COVID-19-in-world-record-effort

Så var skrev jag att man skulle jämföra Sverige med Nauru? Nej, precis det gjorde jag ju inte överhuvudtaget.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-14 kl. 09:03.
Citera
2021-05-14, 08:48
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Nordkorea verkar har också lyckats bra med sin nollvision mot covid-19. Men jag vet inte om jag vill att Sverige ska bli Nordkorea för det..
Citera
2021-05-14, 08:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Shit vad fort det rasar på IVA nu.

346 patienter inlagda.
Preliminärt tio färre idag.

Sedan får man väl komma ihåg att vi går mot sommarledigheter samt det faktum att sköterskor nu säger upp sig pga hög belastning så sannolikt ökar inte andelen lediga platser i samma takt som antal inlagda på IVA (för covid) nu minskar. Vet inte heller hur sifforna för de som vårdas på IVA utan covid ser ut.
Citera
2021-05-14, 09:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Problemet är masspsykosen och de neurotiska hypokondrikerna som piskat upp stämningen.

Det här hade aldrig hänt före internets tid.

Det råder ett stoiskt lugn i landet, gamla håller sig hemma och väntar på sin vaccinering, familjer anpassa sig men smiter iväg på fjällsemester när tillfället yppar sig. Absolut ingen har panik men media har sitt kommersiella yrkesmässiga intress av att få läsare. Det kan bara idioter förväxla och få till att valiga medborgare har panik.

Däremot märks tydligt att vansinnet drabbat de som inte vill att vi ska låsas om att det finns ett farligt virus, allt ska vara, "låt gå". Normalisera allt, inga restriktioner inga stägningar. ekonomin tar skada, folk blir utan jobb och kan dö av psykiska åkommor av att sitta ensamma hemma etc. De som dör av den lindriga "snuvan" får dö.

Samt de som inte tänker vaccinera sig och som till varje pris försöker påverka andra till detta dumma beslut. Vacinerna är oerhört farliga mycket värre än viruset självt. Så låter det i ett evigt tjatande. Vi ska låta bli vaccin, de som dör ska ändå dö!

Vården ska inte hantera covidpatienter, för då kan ju andra dö i stället. De som får covid är ändå så gamla att de fått sitt de ska inte ha vård, dags att dö! Så går dom på på sociala medier!

Alla som har något att tänka med ser ju hysterin, vansinnet, galenskapen hos dessa, förnekare antivaccare, nedstängningshatare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in