2021-05-14, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jo, det är fakta. Vi vet utan minsta tvivel att våra gener kan muteras så mycket att vi på sikt kan utvecklas till en annan art.

Det vore bra om du svarar i rätt tråd denna gången, så behöver inte jag göra jobbet och flytta inlägget varje gång.

Nej, det är inte fakta, vi har inte kunnat observera detta för att kunna kalla det för fakta, därför "teori"

Citat:
Att vi inte har tekniken att åstadkomma detta i labbet är irrelevant.

Nej, det är inte irrelevant, allting som gör att vi förstår vad arter är, och hur det fungerar, hjälper.

Dessutom hänvisade Smeso till en artikel där dom hävdar att dom har tekniken att åstadkomma detta i labbet.
Citera
2021-05-14, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det vore bra om du svarar i rätt tråd denna gången, så behöver inte jag göra jobbet och flytta inlägget varje gång.

Nej, det är inte fakta, vi har inte kunnat observera detta för att kunna kalla det för fakta, därför "teori"

Nej, det är inte irrelevant, allting som gör att vi förstår vad arter är, och hur det fungerar, hjälper.

Dessutom hänvisade Smeso till en artikel där dom hävdar att dom har tekniken att åstadkomma detta i labbet.
Jo, vi har observerat att gener har muterats och därmed gett upphov till nya egenskaper. Gör de det bara tillräckligt många gånger, vilket vi vet att det inte finns några hinder för, så leder det oundvikligen till att en ny art uppstår.

Tyvärr, men att en art kan utvecklas till en annan är ett vetenskapligt faktum.
Citera
2021-05-14, 06:22
Avstängd
Citat:
Man kan bara med säkerhet säga att det är samma art om dom får avkomma med varandra. Om dom inte får avkomma med varandra så kan det handla om andra saker, t.ex. att en chihuahua och Grand Danios har svårt med det praktiska, men ändå är båda hundar eftersom dom kan få avkomma.
LÄS MIN LÄNK OM RINGARTER OCH BESVARA VAD DU ANSER OM DESSA!
Citat:
Om dom kan få avkomma med varandra så är dom samma art.
Du är rätt ensam om att se lejon och tiger som samma art, bara så du vet.
Citera
2021-05-14, 06:30
Medlem
Citat:
Jo, vi har observerat att gener har muterats och därmed gett upphov till nya egenskaper. Gör de det bara tillräckligt många gånger, vilket vi vet att det inte finns några hinder för, så leder det oundvikligen till att en ny art uppstår.

Tyvärr, men att en art kan utvecklas till en annan är ett vetenskapligt faktum.

Sepiritz håller inte med dig:

Citat:
Citat:
Evolutionsteorin baseras också på fakta, alltså är evolutionsteorin också en tillskrivelse av betydelsen av fakta, men är inte fakta i sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja. En förklaringsmodell. Inte fakta i sig.
Citera
2021-05-14, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
LÄS MIN LÄNK OM RINGARTER OCH BESVARA VAD DU ANSER OM DESSA!

Jag såg ingen länk, men jag läste citatet, och besvarade det. Förklara vad du menar att jag inte besvarade på.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du är rätt ensam om att se lejon och tiger som samma art, bara så du vet.

Ja, och även varg och hund. Du besvarade inte vad du anser om det.

Vad ska man kalla det en varg och hund får i avkomma? Är det en varg, är det en hund, eller är det en tredje art?
Citera
2021-05-14, 06:40
Medlem
Citat:
Att en art kan utvecklas till en annan art är fakta. Evolutionsteorin säger att alla arter har utvecklats fram från en gemensam förfader, det är inte fakta, bara en logisk och förnuftig slutsats.
Citera
2021-05-14, 07:03
Medlem
Citat:
Att en art kan utvecklas till en annan art är fakta.

Kan du visa exempel på när en art utvecklats till en annan art enligt Ernst Mayrs definition?

Vad anser du om varg och hund, är det två olika arter enligt dig?
Citera
2021-05-14, 07:21
Avstängd
Citat:
Jag såg ingen länk, men jag läste citatet, och besvarade det. Förklara vad du menar att jag inte besvarade på.
Ledsen, själva länken föll bort:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_species
Citat:
Ja, och även varg och hund. Du besvarade inte vad du anser om det.
OK, du har ett artbegrepp som skiljer sig från alla andras, då blir lite svårt att diskutera med dig. Enligt dig kan vi alltså inte veta om t ex människa och schimpans är olika arter eftersom ytterst få tests gjorts för att se om vi kan få gemensam avkomma. Skulle en dag en hybrid uppstå skulle vi få omklassificera så att vi tillhör samma art. Detsamma gäller en hel massa arter i naturen där vi inte har en aning om huruvida de kan få avkomma tillsammans, bara att de inte brukar leva tillsammans så möjligheten inte uppstår.
Citat:
Vad ska man kalla det en varg och hund får i avkomma? Är det en varg, är det en hund, eller är det en tredje art?
Folk har bråkat fram och tillbaka om varg och hund skall kallas olika arter eller inte, det är som sagt inte så enkelt att naturen delar upp det snyggt och prydligt. Hybrider mellan olika närbesläktade arter är vanligt förekommande. Allt som behövs för att hålla isär arterna är att dessa hybrider i något avseende är mindre livskraftiga än renrasiga från endera arten, alternativt att de lever på olika platser så de inte möts naturligt osv.
Citera
2021-05-14, 08:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, det är inte konstigt. Jag tycker det är uppenbart att man kan få fram alla möjliga sorters hundar genom avel, men dom förblir alltid hundar, som kan kan få avkomma med hundar.

Man kan förstås komma till en gräns där två raser av hundar inte naturligt kan få avkomma med varandra, eftersom dom blir så olika, men dom är fortfarande hundar.

Nej, jag invänder emot dagens "evolution" också, om du med "evolution" menar att det skulle bildas nya arter. Däremot invänder jag inte emot "evolution" om du med "evolution" menar förändringar inom artgränserna.

Nej, du har tydligt inte förstått vad evolution är eftersom du nämner avel.

Förändringar kommer alltid att vara "inom artgränserna". Evolution är att dessa "förändringar inom artgränserna" med tiden leder till att tidigare individer inom "samma art" till slut inte längre kan få avkomma tillsammans. Vi kan naturligtvis inte se det i realtid eftersom de "tidigare individerna" inte längre är i livet, utan har dött för tusentals år sedan.

Ett tydligt exempel på det inom människosläktet är ju neandertalare och cromagnon. De kunde för 100 000 år sedan fortfarande få livskraftig och reproducerande avkomma på mödernet (modern neandertalare och fadern cromagnon), vilket DNA-forskaren Svante Pääbo visade i och med att det endast finns mitokondriellt DNA från neandertalare hos dagens människor (alltså DNA som följer med äggcellen från modern till barnet).

Högst sannolikt skulle däremot inte dagens män kunna få barn med en neandertalskvinna om man skulle klona fram en neandertalskvinna från neandertals-DNA idag. För 100 000 år sedan var det ett gränsfall eftersom barn där modern var cromagnon och fadern neandertalare tydligen inte kunde få fertila barn eftersom det inte kan påvisas bland de spår av neandertals-DNA som finns i vårt DNA. Nu borde alltså den gränsen ha passerats. Och att neandertals-DNA inte funnits hos alla former av människor bevisas genom att afrikaner saknar dessa DNA-delar från neandertalare i och med att neandertalare aldrig levde i Afrika.

Avel är inte evolution, det är ett helt annat sätt att ändra den genetiska sammansättningen. Det borde ju vara uppenbart eftersom avel definitionsmässigt är "planerad befruktning av djur för att få avkomma med önskade egenskaper", alltså en avsiktligt selektiv process som människan styr. Alltså absolut inte evolution i den mening som evolutionsteorin handlar om.
Senast redigerad av Smeso 2021-05-14 kl. 08:03.
Citera
2021-05-14, 08:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det påstår han inte. Det har du missförstått.
Gul-groda skriver att en art kan utvecklas till en annan är ett vetenskapligt faktum.
Det är vad evolutionsteorin visar. Evolutionsteorin är vetenskaplig och det är alltså ett vetenskapligt faktum att en art kan utvecklas till en annan. Det är de fakta som evolutionsteorin beskriver.

Vad Sepiritz påpekade är att evolutionsteorin i sig inte är fakta, utan en förklaringsmodell av fakta, varav ett av dessa faktum är att en art kan utvecklas till en annan.
Citera
2021-05-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, du har tydligt inte förstått vad evolution är eftersom du nämner avel.

Du såg alltså inte citationstecknen.
Citera
2021-05-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad Sepiritz påpekade är att evolutionsteorin i sig inte är fakta, utan en förklaringsmodell av fakta, varav ett av dessa faktum är att en art kan utvecklas till en annan.

Sepiritz får väl förklara om han menar att det är ett faktum och bevisat att en art kan utvecklas till en annan art.

Jag har för mig att han sade tydligt något annat, jag ska kolla vad han har sagt, jag återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in