2021-05-13, 20:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Gaza tillåts inte bedriva handel. De kontrollerar inte sina gränser, kust eller luftrum. Israel omöjliggör konstant möjligheterna för palestinierna att bygga fungerande samhällen.

Att man inte kontrollerar sina gränser, förvånar mig inte. Inte så länge Hamas styr och förtroendet är på minus noll..

Handel, nog finns det ju butiker i Gaza för att köpa mat och dagliga förnödenheter ?
Citera
2021-05-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Om det är lögn att de använder sköldar varför tror du så många palestinier dör när Israel bombar var deras missiler kommer ifrån?

De bombar lite hur som helst som USA brukar göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Men dom kallade in 9000, behöver dubbla antar jag? Någon som vet antalet vid tidigare markanfall?

De 9000 är dock inte mestadels stridsmanskap utan personer som ska sköta logistik etc, lätt man får en missvisande uppskattning om det om man enbart går efter att de är stridande manskap de kallar in
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Och det ger då rätt att attackera civila i Israel med sina raketer ?

(det tror jag inte ens du tror på)

Hamas har tappat fighten, man kan inte militärt besegra IDF utan då går man på oskyldiga civila. Något säger mig att Israels hemmaopinion inte riktigt köper det argumentet tills nästa val.

Hamas har även tappat kriget. Som jag postade tidigare så har man sedan 2007 varit i krig med Israel tre gånger, alla med samma resultat. Du vet nog vad det kallas för när man gör samma dumma beslut, gång efter gång och förväntar sig ett annat resultat.

Hamas behöver lämna över beslutsfattandet till något annat, som kan se världen med ett nyktert sinne. Ifrån kamikaze och martyrskap har det aldrig kommit något gott av !
Nu talar jag om Palestiniernas rätt att ta tillbaka ockuperat land. Du sitter fast i någon kämslosås. Likväl skulle Syrien kunna anfalla Israel för att ta tillbaka Golanhöjderna.

Det är folkrätten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tror du missilerna kommer från alla dessa byggnader man bombat sönder?
Nej
Citera
2021-05-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
https://twitter.com/SafaiDarya/status/1392883925945552897

Här hör du barn prata i bakgrunden medan en lastbil full med raketer rullar förbi sakta mellan deras och andras hus.
Som sagt, de gömmer sig medvetet bland civila. Och utnyttjar dem som levande sköldar.

De är helt enkelt vidriga avskum, som inte bara vill döda civila hos Israelerna. Utan även struntar i om barnen de gömmer sig bland också dör. Palestinska barn.

IDF:s high command ligger mitt i Tel Aviv. De använder alltså Tel Aviv-borna som mänskliga sköldar.

Till skillnad från Gaza som är ett enda tätbefolkat utomhusfängelse så hade IDF kunnat flytta någon annanstans i Israel.
Citera
2021-05-13, 20:38
Medlem
Al-Manar: Raketer från Lebanon har nått Israel utan några problem från Iron Dome.
Citera
2021-05-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Att man inte kontrollerar sina gränser, förvånar mig inte. Inte så länge Hamas styr och förtroendet är på minus noll..

Handel, nog finns det ju butiker i Gaza för att köpa mat och dagliga förnödenheter ?

Men varför fortsätter du uttala dig om en konflikt du helt uppenbart har noll koll om? Ockupationen började långt innan Hamas ens fanns. Det är inte på grund av Hamas det är ockupation.
Citera
2021-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De 9000 är dock inte mestadels stridsmanskap utan personer som ska sköta logistik etc, lätt man får en missvisande uppskattning om det om man enbart går efter att de är stridande manskap de kallar in
Ok, typ hemvärnet?
Men vad behöver dom i antal för att ens försöka?
Citera
2021-05-13, 20:40
Medlem
Rykten: missiler var från Palestinier i Lebanon och inte från Hezbollah.
Citera
2021-05-13, 20:42
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
IDF:s high command ligger mitt i Tel Aviv. De använder alltså Tel Aviv-borna som mänskliga sköldar.

Till skillnad från Gaza som är ett enda tätbefolkat utomhusfängelse så hade IDF kunnat flytta någon annanstans i Israel.

Raketerna Palestinierna lobbar över har noll precision, de lobbar över dem i hopp om att träffa precis vad som helst. De har ingen förmåga att sikta på enskilda byggnader eller fordon.

Israelerna har den förmågan, och då Palestinierna vet att de kan det. Så gömmer de sig bland mänskliga sköldar i form av barn och kvinnor.
Så att de kan användas i propagandan när de dör.

Israelerna däremot, skickar sina barn och kvinnor i säkerhet i bunkrar, och försöker att hindra att de dör. Det är skillnaden mellan de Inavlade Kusingiftes-Jihadisterna och Israelerna.
Senast redigerad av Sockerpappan 2021-05-13 kl. 20:47.
Citera
2021-05-13, 20:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Pajas
1. Palestina är inget land
2. Situationen är mycket mer komplicerad än du vill påskina och du vet det själv , därav epitetet pajas.
Klart att jag vet att situationen är mer komplicerad än så. Men den är inte som Israel menar att den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in