2021-05-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-efter-beslutet-det-ar-ingen-bra-ide/

Björn Olsen tycker att det är för tidigt att öppna upp så pass mycket så tidigt som första juni:

Förra sommaren minskade smittspridningen kraftigt i Sverige och Folkhälsomyndigheten hoppas att samma minskning ska ske även den här sommaren, då vaccinationstäckningen och den naturliga immuniteten bland befolkningen ökar.

Björn Olsen tror dock inte att sommarens smittspridning kommer att likna fjolårets. Och därför anser han att Sverige bör vänta till mitten av sommaren med att lätta på restriktionerna.

– Förra året var det mer klustersmittor. Nu har vi en enorm insådd av viruset i befolkningen och smittan drivs främst av yngre – och de är inte aktuella för vaccination. Därför tror jag tyvärr att vi kommer får tampas med det här över sommaren, säger han.

– Därför kan det mycket väl bli så att det tar fart igen till hösten.

Har han rätt? Jag tror fortfarande att vädret är den absolut största faktorn. Om det fortsätter att vara så här fint, så klarar vi oss trots dumma politiska beslut. Folk går ju inte omkring och smittar varandra med förkylningar och influensa i sommarvärmen heller, i någon större skala.

MEN jag anser fortfarande att beslutet var fel, för att försiktighetsprincipen måste råda när det gäller en så här allvarlig sjukdom. Vad hade varit fel, med att vänta tre-fyra veckor ytterligare med dom lättnaderna? Inget! Så hade vi fått se att smittan verkligen gick ner ordenligt först - jag är nämligen orolig för att Löfven inte kommer att våga riva upp besluten, om den INTE går ner.

Och för varje dag blir fler människor vaccinerade, och fler människor som redan är vaccinerade får ett bättre skydd för varje dag som går. Det var ingen brådska; den läkande processen kunde gott ha fått fortsätta några veckor till innan vi lättade på restriktionerna. Vi har ju ändå oerhört slappa restriktioner i Sverige i förhållande till våra smitt- och dödstal.

Håller med. Absolut ingen brådska med att öppna upp innan man har full kontroll.

Indien gjorde det misstaget. Öppnade upp för tidigt.

Skillnaden mot förra sommaren är att vi kommer att ha mer resande med vaccinpass. Det är en risk. Plus öppnandet av nöjesparker och 500 pers utomhus.

Vi har också fler med antikroppar och vaccinerade som är en fördel och kan bromsa smittan.
Summa summarum tror jag vi ligger kvar på en ganska hög nivå till slutet av juli.
Då är alla 40+ vaccinerade vilket kommer bromsa smittspridningen till låga nivåer.

September är en avgörande månad. Kommer jobb och skola att sätta fart på smittspridningen så att vi bygger upp en fjärde våg eller står immuniteten ivägen.
Citera
2021-05-13, 14:46
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Efter ett år av vridande och vändande på dödstalen är det inte dags att vi mognar och fokuserar på den standardiserade överdödligheten. Det är det mest rättvisa och relevant mätvärdet eftersom det väger in hur många förväntade levnadsår som gått förlorade under en period. 2020 hade vi en 3% ökning, det vill säga 3% standardiserad överdödlighet, vilket än en ganska liten avvikelse jämfört med andra år. Det borde väl ge alla alarmister lite perspektiv. Dom som rättvist känner panik över pandemin är politiker och sjukvårdsdirektörer som inser att obefintliga marginaler i sjukvården i kombination med högre andel gamla i samhället är en tickande bomb. Plus lite massmediahysteri på det. Minsta avvikelse från prognosen, exempelvis covid, sätter hela systemet ur spel. Det är det enda riktiga problemet i sammanhanget!
Tycker det är att förenkla problemet då tusentals legat sjukhus med syrgas eller på IVA tex. Det är inte bara döden som är problemet med pandemin. Allt lidande det förorsakat hos alla sjuka människor, långtidscovid etc.
Citera
2021-05-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Men undersökningen är utförd i Storbritannien, ett land som kommit långt i vaccineringen. Det torde utgöra ett gott underlag, till skillnad från dina egna upprepanden som gång på gång visar sig vara inget annat än vinklade åsikter.

En undersökning som inte blivit granskad... samtidigt som vi har verkligheten att titta på istället?

Självklart väljer jag verkligheten.
Citera
2021-05-13, 14:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
NEJ, det är OFÖRSKÄMT att låsa in en hel befolkning med restriktioner för att +80 åringar dör i en i grunden ganska harmlös sjukdom.

Du kommer få leva med den här smittan i all framtid. Så det är bara att vänja dig. Ju förr du gör det desto bättre.

Alla som vill över 60år (de som råkar illa ut i denna sjukdomen) har ju fått vaccin den 1:a Juni. Så det finns överhuvudtaget ingen anledning att fortsätta detta vansinne som drabbar framförallt våra barn. Vars liv förstörts av dessa patetiska restriktioner. De kan inte idrotta, de kan inte ha en utbildning värd namnet och de får inte göra ditten och datten.

Du kan inte fortsätta låta dig styras av rädsla. Ditt liv kommer bli bedrövligt i så fall.

Trådens livrädda alarmister har helt enkelt inga liv. De bönar och ber om att alla ska bli inlåsta så att alla lider såsom de lider varje dag i sina patetiska liv..
Och du har naturligtvis helt rätt, restriktionerna bör slopas omedelbart bums, igår!!
Citera
2021-05-13, 14:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
NEJ, det är OFÖRSKÄMT att låsa in en hel befolkning med restriktioner för att +80 åringar dör i en i grunden ganska harmlös sjukdom.

Du kommer få leva med den här smittan i all framtid. Så det är bara att vänja dig. Ju förr du gör det desto bättre.

Alla som vill över 60år (de som råkar illa ut i denna sjukdomen) har ju fått vaccin den 1:a Juni. Så det finns överhuvudtaget ingen anledning att fortsätta detta vansinne som drabbar framförallt våra barn. Vars liv förstörts av dessa patetiska restriktioner. De kan inte idrotta, de kan inte ha en utbildning värd namnet och de får inte göra ditten och datten.

Du kan inte fortsätta låta dig styras av rädsla. Ditt liv kommer bli bedrövligt i så fall.

Har jag inte tänkt heller, jag tror att rädslan kommer att lyftas av så snart det har gått 10-14 dagar efter första dosen. Sedan glömmer man gradvis bort det. Men min region får aldrig tummen ur med Fas 4. Löfven kunde därför ha väntat litet...
Citera
2021-05-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så när siffrorna inte passar dig,drar du egna ur röven, du är fan trådens clown!

Siffrorna stämmer säkert i denna enskilda undersökning som inte granskats någonstans. Men verkligheten vittnar ju om nånting annat.

Samma trams som med ansiktsblöjan man försökte pådyvla människor. Med några patetiska studier om hur mycket smittan skulle gå ner... vilket aldrig hände. Nånstans i hela Europa.

Verkligheten är alltid att föredra.
Citera
2021-05-13, 14:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Håller med. Absolut ingen brådska med att öppna upp innan man har full kontroll.

Indien gjorde det misstaget. Öppnade upp för tidigt.

Skillnaden mot förra sommaren är att vi kommer att ha mer resande med vaccinpass. Det är en risk. Plus öppnandet av nöjesparker och 500 pers utomhus.

Vi har också fler med antikroppar och vaccinerade som är en fördel och kan bromsa smittan.
Summa summarum tror jag vi ligger kvar på en ganska hög nivå till slutet av juli.
Då är alla 40+ vaccinerade vilket kommer bromsa smittspridningen till låga nivåer.

September är en avgörande månad. Kommer jobb och skola att sätta fart på smittspridningen så att vi bygger upp en fjärde våg eller står immuniteten ivägen.

Just resande med vaccinpass ser jag inte som någon stor risk. Bara de inte går att förfalska... Kontrollsystemet måste vara väldigt säkert, om man ska våga lita på inresandes vaccinpass.
Citera
2021-05-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Snygg observation där. Och härligt tragikkomiskt.

På samma plats kan man också läsa.
Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 12 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 10 procent av de som varit fullvaccinerade.

Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 15 procent av dem i samma grupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 12 procent av de som varit fullvaccinerade.
När man läser det så får man ju intrycket att om man nu blir smittad och är vaccinerad så minskar risken att avlida med drygt hälften.

Det som du skrev står inte på den sida jag läste, men jag läste som sagt bara nedanstående och tyckte det lät konstigt:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/maj/fa-allvarliga-fall-av-covid-19-bland-vaccinerade/
Citera
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-behovs-for-att-sverige-ska-kunna-oppna-upp-/

Johan Styrud har för övrigt samma uppfattning som Björn Olsen: att lättnaderna kommer för tidigt. Verkar som att Löfven blivit rädd för att stöta sig längre med Gardell, kändiskockarna och clownerna på Liseberg..? I stället för att vänta och se hur det verkligen ser ut med smittspridningen och på sjukhusen, innan man beslutar något. Det blir svårare att backa på besluten, folk blir ännu surare då - och särskilt verksamheter som kanske redan anställt folk, engagerat artister, köpt hem råvaror...

Johan Styrud, överläkare vid Danderyds sjukhus, ledamot i Sveriges läkarförbund välkomnar att regeringen sköt fram ändringarna av publikantal. Men han ställer sig frågande till att det bara är två veckor framåt, och pekar på den höga smittspridning som finns i landet.

– Ska man öppna upp första juni så måste siffrorna ha gått ner, både antalet nyinsjuknade i samhället och insjuknade som finns på sjukhusen, annars går det inte. Tittar man på hur det är på sjukhusen så vore det helt orimligt att öppna upp som det är nu, säger han till DN.
Så riksclownen Björn Olsen är igång igen Likväl, oron utgår ju från att restriktionerna just nu faktiskt fungerar för att dämpa smittan. Detta känns väldigt tveksamt varvid åtgärderna känns meningslösa. Möjligen ger förlängda restriktioner ett visst signalvärde att man fortsatt bör hålla sig i skinnet. Inte mer än så. Mig veterligen så kommer folk fortfarande arbeta hemmavid, vilket rimligtvis är den åtgärd som har bäst effekt kring smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Har jag inte tänkt heller, jag tror att rädslan kommer att lyftas av så snart det har gått 10-14 dagar efter första dosen. Sedan glömmer man gradvis bort det. Men min region får aldrig tummen ur med Fas 4. Löfven kunde därför ha väntat litet...

Nej, vi borde ha lyft dessa restriktioner för länge, länge sedan.

Och det som lyfts den 1:a juni gör ingen som helst skillnad nånstans i nån smittspridning. Som så mycket annat vad gäller dessa patetiska restriktioner.

Återigen. 60+ är vaccinerade. Då finns det ingenting att vänta på längre.

Nu har dessutom inlagda på IVA rasat.
Citera
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
En undersökning som inte blivit granskad... samtidigt som vi har verkligheten att titta på istället?

Självklart väljer jag verkligheten.

Och var framgår den här verkligheten? Att välja sin egen verklighet utifrån eget tyckande är minst sagt verklighetsfrånvänt.
Citera
2021-05-13, 14:54
Medlem
Citat:
Många som var inlagda på IVA förra våren tillhörde klustret "medelålders män från Mellanöstern och Afrika". Analfabetism, en ovilja att ta till sig information och följa råd, trångboddhet, i den mån de arbetade alls - ofta arbeten som krävde nära kundkontakt, typ som taxi- och busschaufförer, häng på caféer med vänner flera timmar om dagen, delad vattenpipa... Deras gamla föräldrar blev sedan smittade av dem och dog.

Med tanke på hur långt vaccineringen börjar komma är klustret snart bara unga vuxna.

Men även om man vil vara pessimist och vill få det till att smittan kommer ligga kvar och puttra bland yngre trots sommaren, så kommer vårdbehovet minska på ett dramatiskt vis. Man skulle kunna göra som Norge och vaccinera 18-24 efter 50+, det hade nog inte varit dåligt för våran del heller. Först vaccinera dom som är i akut risk för att dö, sen fokusera på att dämpa smittspridningen är en rätt bra kompromiss.

Sen måste man förstå att sjukhusarbetare har en annan ingångsvinkel när dom gör uttalanden i media. Dom kan inte säga "vaccineringen kommer ordna detta åt oss så börja lev" med respekt för sin personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in