2021-05-13, 14:09
Medlem
Slänger ut en fundering, om någon kan klargöra så vore jag tacksam.

Enligt Platz.se så har vi totalt 1028720 bekräftade fall och av dessa 14325 dödsfall = 1,39 % har avlidit, inga konstigheter där.

Men denna text från folkhälsomyndigheten:

Av de mer än 700 000 personer som var fullvaccinerade med två doser, har 0,2 procent eller 1 624 personer konstaterats ha covid-19. Av dessa har 6 personer fått intensivvård och 67 personer avlidit med covid-19

Visst mycket lägre siffror men som jag tolkar det hela så blir det 67 avlidna / 1624 fullvaccinerade, det blir ju 4,13 %.

Blir det då helt enkelt högre risk att avlida om du blir sjuk som fullvaccinerad än om du blir sjuk om du inte är vaccinerad ?
Citera
2021-05-13, 14:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och antalet friska under 50 som avlidit kan du räkna på dina två händer. Så varför i helvete ska denna grupp överhuvudtaget ha restriktioner nu när 60+ är vaccinerade??

Det går inte ihop och ÄNTLIGEN har regeringen fattat detta.

Nu är det dax att gå vidare ifrån mänsklighetens mest korkade påfund någonsin. Där vi medvetet tagit livet av lika många människor via restriktioner som själva viruset tagit. Enligt beräkningar och studier.

Nu tilldelar du åsikter till andra som de inte utryckt. Wow du är verkligen en toppen person.

Det var en skribent som menade på att inga under 80 år avlidit fasten den siffran är 4620. Menar du på att man ska kunna skriva eget påhittade siffror i tråden?

På två händer. Att be dig om en käla på det är ju helt meningslöst. Låt mig gissa, du hittar på för att framhäva dina åsikter. Men räcker inte den fakta som vi all kan ta del av för att styrka dina åsikter? Du måste alltså hitta på egna.
Citera
2021-05-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Kommer FHM uppdatera några siffror idag eller imorgon eller är det först på tisdag?

Imorgon utgår jag ifrån.
Det är ju en helt vanlig vardag för arbetarklassen
Citera
2021-05-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Slänger ut en fundering, om någon kan klargöra så vore jag tacksam.

Enligt Platz.se så har vi totalt 1028720 bekräftade fall och av dessa 14325 dödsfall = 1,39 % har avlidit, inga konstigheter där.

Men denna text från folkhälsomyndigheten:

Av de mer än 700 000 personer som var fullvaccinerade med två doser, har 0,2 procent eller 1 624 personer konstaterats ha covid-19. Av dessa har 6 personer fått intensivvård och 67 personer avlidit med covid-19

Visst mycket lägre siffror men som jag tolkar det hela så blir det 67 avlidna / 1624 fullvaccinerade, det blir ju 4,13 %.

Blir det då helt enkelt högre risk att avlida om du blir sjuk som fullvaccinerad än om du blir sjuk om du inte är vaccinerad ?

Vet inte, men gissar att de som är fullvaccinerade till största delen är 80+, vilket i sin tur innebär att risken för en ovaccinerad i den gruppen är ungefär 20-25%
Citera
2021-05-13, 14:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
För de där under två hundra är en siffra som du har funderat ut själv, var det inte så det var?

Annars så säger ju den statistiken från FHM att det är 4 620st under 80 som har avlidit.

Under 70 år säger statistiken över 1000 avlidna i covid.

Jag pratar utan bakomliggande sjukdomar. Det är inte många som dött av enbart covid.

Och ju längre ner i åldrarna du går desto lägre risk för att dö.
Citera
2021-05-13, 14:14
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Som sagt, de där trams-siffrorna kan du glömma. Den riktiga siffran lär vara nånstans kring 80-90% lägre smittsamhet. Vilket framgår övertydligt i fler och fler länder nu.

Men undersökningen är utförd i Storbritannien, ett land som kommit långt i vaccineringen. Det torde utgöra ett gott underlag, till skillnad från dina egna upprepanden som gång på gång visar sig vara inget annat än vinklade åsikter.
Citera
2021-05-13, 14:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Han är rätt på det. Det är ca 1500 under 70 år som har dött. Och 15% av de som dött har varit synbart friska. Så strax över 200 friska personer under 70 år har dött av covid-19 i Sverige. Och då räknas även personer med extrem fetma in bland de "friska".
Som jag försår det är det 15% som inte hade några bakomliggande sjukdomar. Man har inte skrivit i vilka åldersgrupper de tillhör. Har jag rätt här kan man inte mena på att det talet ska fördelas jämt mellan de olika åldersgrupperna. Den vanligaste bakomliggande sjukdomen är högt blod tryck. Ca en tredjedel av hela Sveriges befolkning lider av det. Men den andelen ökar med stigande ålder. Det är inte så många yngre som har högt blodtryck. Därför är det logiskt att tro att andelen med högt blodtryck är mindre i de yngre grupperna också bland de som avlidit i covid. Är det så kommer också andelen som inte har bakomliggande sjukdomar vara högre hos de yngre.

Om du har information på andelen med bakomliggande sjukdomar sett i olika åldersgrupper får du gärna ge mig det. För jag har inte kunnat hitta den infon.
Citera
2021-05-13, 14:18
Medlem
Citat:
Som sagt, de där trams-siffrorna kan du glömma. Den riktiga siffran lär vara nånstans kring 80-90% lägre smittsamhet. Vilket framgår övertydligt i fler och fler länder nu.
Så när siffrorna inte passar dig,drar du egna ur röven, du är fan trådens clown!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-13 kl. 14:22.
Citera
2021-05-13, 14:23
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Som jag försår det är det 15% som inte hade några bakomliggande sjukdomar. Man har inte skrivit i vilka åldersgrupper de tillhör. Har jag rätt här kan man inte mena på att det talet ska fördelas jämt mellan de olika åldersgrupperna. Den vanligaste bakomliggande sjukdomen är högt blod tryck. Ca en tredjedel av hela Sveriges befolkning lider av det. Men den andelen ökar med stigande ålder. Det är inte så många yngre som har högt blodtryck. Därför är det logiskt att tro att andelen med högt blodtryck är mindre i de yngre grupperna också bland de som avlidit i covid. Är det så kommer också andelen som inte har bakomliggande sjukdomar vara högre hos de yngre.

Om du har information på andelen med bakomliggande sjukdomar sett i olika åldersgrupper får du gärna ge mig det. För jag har inte kunnat hitta den infon.
Ja absolut så andelen helt friska högre i bland de yngre. Men tror inte det finns info om det på socialstyrelsen. Kan säkert vara ner mot 5% friska som dött bland de yngre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har han rätt? Jag tror fortfarande att vädret är den absolut största faktorn. Om det fortsätter att vara så här fint, så klarar vi oss trots dumma politiska beslut. Folk går ju inte omkring och smittar varandra med förkylningar och influensa i sommarvärmen heller, i någon större skala.

Vaccineringen eller sommaren, vad som nu kommer först kommer totaldöda smittspridningen senast i juli och det alldeles oavsett om vi har 50 eller 5000 åskådare på utomhusevenemang och öppna nöjesfält. Vi har fler restriktioner nu än vi hade vid motsvarande tid ifjol, och färre inlagde, så det troliga är att det kommer dyka fortare i år.

Hösten är en helt annan diskussion, det beror på hur effektivt vaccinet är.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, många svenskar har en kombination av fetma, högt blodtryck och övriga hjärt- och kärlsjukdomar/tillstånd. Många av dem har dessutom utvecklat diabetes typ II, som också är en riskfaktor. Visst, man kan säga att det är självförvållat i många fall - men ska vi verkligen vara så cyniska? Och ingen som har med vården att göra, eller besluten om vården, har ju tidigare ens fått andas om, att man ska väga in om en patient har dragit på sig sin sjukdom själv, eller inte. Varför just nu?
Citera
2021-05-13, 14:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag pratar utan bakomliggande sjukdomar. Det är inte många som dött av enbart covid.

Och ju längre ner i åldrarna du går desto lägre risk för att dö.
Nej jag undrade varför du inte räknade med de 4620 st som avlidit och som är yngre en 80 år.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag det ingen poäng att alla ska behöva låsas in och begränsa sina liv för att 80+ år dör med covid. Den tanken är helt befängd.

Och särkilt inte nu när det finns ett vaccin.

Jag la inga åsikter i det. Jag bara var nyfiken på varför du räknade bort en så stor del av de avlidna när du resonerade om begränsningarna i samhället sett till avlidna. Jag skulle tro att belastningen på sjukvården spelar kanske till och med en större roll när restriktionerna avgörs. Även hur stor smittspridningen är spelar också en viss roll.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-13 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in