Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Som jag försår det är det 15% som inte hade några bakomliggande sjukdomar. Man har inte skrivit i vilka åldersgrupper de tillhör. Har jag rätt här kan man inte mena på att det talet ska fördelas jämt mellan de olika åldersgrupperna. Den vanligaste bakomliggande sjukdomen är högt blod tryck. Ca en tredjedel av hela Sveriges befolkning lider av det. Men den andelen ökar med stigande ålder. Det är inte så många yngre som har högt blodtryck. Därför är det logiskt att tro att andelen med högt blodtryck är mindre i de yngre grupperna också bland de som avlidit i covid. Är det så kommer också andelen som inte har bakomliggande sjukdomar vara högre hos de yngre.
Om du har information på andelen med bakomliggande sjukdomar sett i olika åldersgrupper får du gärna ge mig det. För jag har inte kunnat hitta den infon.
Ja, många svenskar har en kombination av fetma, högt blodtryck och övriga hjärt- och kärlsjukdomar/tillstånd. Många av dem har dessutom utvecklat diabetes typ II, som också är en riskfaktor. Visst, man kan säga att det är självförvållat i många fall - men ska vi verkligen vara så cyniska? Och ingen som har med vården att göra, eller besluten om vården, har ju tidigare ens fått andas om, att man ska väga in om en patient har dragit på sig sin sjukdom själv, eller inte. Varför just nu?