2021-05-13, 12:37
Medlem
Jag har en tand som har varit lös ett tag, rör man på den så rör den på sig. Den är trasig sen innan och halva tanden är borta. Det är frågan om tandlossning. Jag ska dra ut den, men just nu har jag massa saker som händer. Är det farligt att vänta några månader innan jag åtgärdar det? Jag har inte ont i den.
Citera
2021-05-13, 12:46
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-bajen
Jag har en tand som har varit lös ett tag, rör man på den så rör den på sig. Den är trasig sen innan och halva tanden är borta. Det är frågan om tandlossning. Jag ska dra ut den, men just nu har jag massa saker som händer. Är det farligt att vänta några månader innan jag åtgärdar det? Jag har inte ont i den.
finns risk för infektion, dra ut skiten
Citera
2021-05-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
finns risk för infektion, dra ut skiten

Jag håller med, jag drar ut skiten direkt.
Senast redigerad av Bengt-bajen 2021-05-13 kl. 12:57.
Citera
2021-05-13, 12:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Japp, men är just nu i ett land där jag inte litar på tandvården.

Det krävs inte så mycket kunskap när det gäller att dra ut en tand. Hade varit mycket mer rädd att vara i ett land där jag inte litar på tandvården med en infektion i käken. Drar du ut den och om det behövs tar lite antibiotika så är risken väldigt liten att du blir sämre.
Citera
2021-05-13, 13:19
Medlem
Gå till tandläkaren för bedömning om tanden kan räddas, det är i princip alltid bättre att ha kvar en tand om det går.

Men visst kan du dra den själv, men den sitter nog hårdare än vad du tror

Det finns behandling för tandlossning där man skär upp tandkött rengör och lägger på en tillväxtfaktor som återbildar ben. värt att undersöka?
Senast redigerad av obisvenkanobi 2021-05-13 kl. 13:21.
Citera
2021-05-13, 13:43
Medlem
Citat:

Om du får ont så bokar du en akuttid bara och tar den dagen efter.
Sålänge du inte har ont så är det heller ingen fara.

Det finns Cawit-W att köpa för 60spänn pä Apoteket, så kan du lägga igen håligheten sålänge (Brukar lossna efter en vecka och då fyller du på lite till bara).
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-05-13 kl. 13:46.
Citera
2021-05-13, 13:56
Medlem
Citat:
Jag tycker inte du ska vänta. Du kan drabbas av infektion i tanden som även drabbar kringliggande tandkött.
Jag blev akut inlagd på sjukhus i tre dygn pga infektion i en tand. Jag hade fått en stor varböld i kinden pga den infekterade tanden. Jag fick både morfin och antibiotika intravenöst. Läkaren sa att jag kom in i tid. Min sänka var över 300 och borde ha legat på runt 12.

Tandinfektion kan ge blodförgiftning och påverka hjärtat negativt. Tänder är inget att leka med, underskatta, helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in