2021-05-13, 11:17
Medlem
Shit vad fort det rasar på IVA nu.

346 patienter inlagda.
Citera
2021-05-13, 11:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Håller du dessa ting heligt så går det ju, men troligtvis är det lättare i teorin än i verkligheten. Men, ja jag kan hålla med om att enkom resa till sitt sommarställe och eller ut på haven inte är något problem, ända tills du behöver hjälp i ett land och/eller kommun som redan är överhopade av jobb med ex. Covid-19-fall etc. Då blir även du ett problem.

Lycka till med att sedan införskaffa förnödenheter i de länder du räknat upp UTAN att träffa och interagera i närheten av folk...
Risken att smitta någon efter en vecka ombord på en segelbåt, hur stor är den när man även gör ett antigentest innan man går i land?

Hur gärna du än vill att det ska vara osäkert och egoistiskt att resa, så går det att resa på ett säkert vis om man inte reser i flock på buss och flyg så som du tydligen tänker dig ett resande.

Jag skulle inte segla mellan Madeira, Kanarieöarna och längs Afrikas kust om jag var ovaccinerad och utan att testa mig innan jag går i land. Då är risken för stor att jag kan föra smitta vidare även om man är en vecka ombord utan kontakt med omvärlden.
Citera
2021-05-13, 11:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eller så kan du räkna andel döda i befolkningen utan att ta hänsyn till specifik sjukdom. Det anser jag vara en mer tillförlitlig mätsticka eftersom felklassifieringar under covid lär vara mycket högt.

Asiaten, 1957
Befolkning: 7 388 611
Döda: 73 132
Andel av befolkningen: 0,99%

Pekingflunsan, 1993
Befolkning: 8 745 109
Döda: 97 008
Andel av befolkningen: 1,11%

Covid, 2020
Befolkning: 10 379 295
Döda: 98 124
Andel av befolkningen: 0,95%

Sätter man det i kontext är inte covid speciell i sammanhanget.
Vad är det du tror att dina beräkningar visar när det gäller dödlighet av olika influensor?
Citera
2021-05-13, 11:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag ser det så är många tyvärr redan drabbade i Sverige.

Av den tropiska variant som inte finns i Sverige?
Kom igen nu arbetet. Jag vet inte vad som är värst, Aftonbladets kapitaliserande på människors rädsla eller att människor faktiskt tror på vad Aftonbladet skriver.

Den där svampen har funnits långt innan covid och har inget med covid att göra. Var du rädd för den där svampen i januari 2020? Visste du ens att den fanns?
Citera
2021-05-13, 11:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Shit vad fort det rasar på IVA nu.

346 patienter inlagda.

Rapportering på helgdagar är inte lika tillförlitlig som vardagar. Det är möjligt att man inte rapporterat in nyinlagda i samma utsträckning, om så kanske det studsar upp lite imorgon.
Blev också överraskad när jag kollade, -30 sen igår bara.
Citera
2021-05-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Kurvorna såg väldigt annorlunda ut.

För att inte inte bli lurad av olikheter i testning, så tittar jag på diagrammen över dödsfall i Covid-19, och gör antagandet att det råder proportionalitet mellan infektionsfall och dödsfall. Emellertid så råder det en förskjutning på några veckor mellan infektionsfall och dödsfall.

Titta på diagrammet som visar dödsfall i Sverige, Norge och Finland. Titta på förra våren och sommaren. Kurvorna ser verkligen inte likadana ut.

Jo de ser i princip likadana ut. Smittan sjönk i Europa under våren. Precis som den gör nu och gjort ett tag. Ingen skillnad.
Citera
2021-05-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Fan, är du korkad eller,på riktigt , det är ju inte jag som kommit fram till dessa siffror , jag länkade ju för i helvete artikeln. Det är klart att smittan sjunker i länder där stora delar av befolkningen är vaccinerade, det spelar ju inte så stor roll om vaccinerade smittar vaccinerade,idiot. Japan däremot har bara drygt 1% av befolkningen blivit vaccinerade ,fattar du skillnaden.

Smittspridningen sjunker med LÅÅÅÅNGT mer än 30% som du yrar om.
Vilket du kan se på länder som vaccinerat stora delar av befolkningen. Där är smittan i princip borta.

Så det du påstår är alltså 100% trams. Så är det. Det är fakta.
Citera
2021-05-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Rapportering på helgdagar är inte lika tillförlitlig som vardagar. Det är möjligt att man inte rapporterat in nyinlagda i samma utsträckning, om så kanske det studsar upp lite imorgon.

Antalet nyinlagda har ju minskat länge. Den kurvan pekar rakt nedåt sen lång tid. Ändå har patienterna på IVA inte minskat.

Jag tror helt enkelt det är så att vi nu kommit ikapp och att långt fler skrivs ut än som läggs in. Eftersom patienterna ligger inne ett tag (5-6 dagar i snitt) + nån dag för rapportering så är det nog så att det vi väntat på nu sker.

Antalet på IVA rasar och vi borde ha öppnat upp 17:e maj.
Citera
2021-05-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Din strategi är således att låtsas som om problemet inte finns och hoppas att det försvinner av sig självt?!?

I vilket avsnitt av "Skuldfällan" är du med i?

Problemet är inte covid som infektion. Problemet ligger i äldre/sjukvårdspolitik och massmedial hysteri, när de skyldiga reparerar sina misstag då kan vi acceptera att covid inte är mycket värre för mänskligheten än influensan. Liknande dödlighet som influensa, standardiserad överdödlighet på 3% 2020 och så kallad långtidscovid är främst psykosomatiskt och 98% av infekterade är fullständigt symptomfria efter några månader, de flesta efter en vecka. Men är man redan uppskrämd och ångestfylld är det klart att man går runt och nojar och känner efter.
Citera
2021-05-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Även om det är bra med en brasklapp så tyder allt på att minskningen inom sjukvården fortsätter. Detta styrks naturligtvis ytterligare av att andelen positiva tester även dem dyker nationellt. Logiskt sett bör denna sommar bli bättre än förra sommaren. Jävligt synd om en massa timida restriktioner, som inte har någon effekt alls mer än att provocera, ska sabotera sommaren. Låt folk leva för fan. Framförallt dem som är vaccinerade. Det skulle göra mig vanheligt förbannad om vi går ner till mer eller mindre noll inom sjukvården framöver, men har fortsatt hög smittspridning kommande månaderna, och regeringen väljer att förlänga restriktionerna sommarn ut.
Senast redigerad av karlkula12 2021-05-13 kl. 12:17.
Citera
2021-05-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Smittspridningen sjunker med LÅÅÅÅNGT mer än 30% som du yrar om.
Vilket du kan se på länder som vaccinerat stora delar av befolkningen. Där är smittan i princip borta.

Så det du påstår är alltså 100% trams. Så är det. Det är fakta.
Du är så korkad att det går inte in i ditt huvud, meninglöst att en försöka,men jag gör ett sista försök.

Sannolikheten för att personer som har vaccinerats ska föra smittan vidare är mellan 38 och 49 procent lägre, jämfört med ovaccinerade personer., alltså en som är vaccinerad kan bära på smittan och smitta andra, så är du ovaccinerad kan du bli smittad av en som är vaccinerad fattar du.
Antingen spelar du dum och vill bara tramsa eller så är du korkad på riktigt!

Källa:
https://www.nyteknik.se/innovation/stor-brittisk-studie-covid-vaccin-halverar-risk-att-smittas-hemma-7014061
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-13 kl. 12:56.
Citera
2021-05-13, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du menar som det FoHM presenterat idag, https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/f875ac876fdc45f89df25f7c382bc398/vidareutveckling-smittskyddsatgarder-covid-19.pdf

Ja men nivåerna dom fastställer med incidens/100000 inv nivå 1-3 där 3 är högst kräver hårt arbete för att nå. Det är inte en räls att åka på. Nivå 2 förutsätter tex en incidens på <200.
Dom här lättnaderna man aviserar till 17 maj och som blev framflyttade är inte villkorade av smittspridningen tex nivå 2. Det är bara en förhoppning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in