2021-05-13, 00:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Konstigt att man inte öppnar upp allt nu till sommaren. Förra året försvann viruset av sig själv. Det var runt 200 fall om dagen och 10 på IVA. När vi inte hade några restriktioner. Och inga vaccin hade vi heller. Och ingen brydde sig om något virus. Och det försvann i princip av sig själv...

En smart idé hade varit att öppnat upp nu i några månader och ge tillbaka friheten. Låta människor leva normalt. För vi vet att virus i princip försvinner på sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är inte det rätt precis det som ska ske enligt det senaste som sagts?
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jaså?
Om du med öppna upp allt menar att varenda restrikton ska tas bort är det naturligtvis inte vad som ska eller bör ske.
Däremot verkar ju det mesta öppna upp med begränsningar vilket är bra jämfört med hur det var förra sommaren när inget öppnade upp.
Citera
2021-05-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Tyskland har färre covidfall och döda per capita än Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tyskland har varit bättre på att smittspåra/isolera i förra året. Det kan vara en orsak till varför de har färre smittade och döda per capita än Sverige.

Jag pratar om NU ditt spån.

Eller du menar att de som dog förra året var det mer synd om?
Dom som dör nu i Tyskland får skylla sig själva, för Sverige var kass förra året?

Trevlig slutsats!
Citera
2021-05-13, 00:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och det sjukaste av allt är att om man säger emot och kritiserar restriktionerna så blir man kallad för "foliehatt", "vetenskapsförnekare", "covid-förnekare" och gud vet allt. Vad i hela helvetet har det tagit åt folk? Viruset verkar ha satt sig på hjärnan hos folk.
Ja verkligen!
Vist har du haft covid?

Jag läste eller hörde något om att man kan få lägre IQ efter genomgången covid-19-infektion.
Exakt vad som händer vet jag inte, men en god vän som jobbar som programmerare påstår att han nu är sämre programmerare än innan han var sjuk.
Citera
2021-05-13, 00:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag skulle vilja ha en tidsplan med kontrollstationer när restriktioner kan tas bort. Tex om smittan är på den här nivån kan vi ta bort den här restriktionen.
Jag fick bara ett datum när vissa restriktioner skulle tas bort om FHM godkänner det.

Trevlig Kristi himmelsfärd.
Du menar som det FoHM presenterat idag, https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/f875ac876fdc45f89df25f7c382bc398/vidareutveckling-smittskyddsatgarder-covid-19.pdf
Citera
2021-05-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det där är ju bara skitsnack och påhittade siffror ifrån dig. Vi har länder som Israel, UK och USA att gå efter nu. Länder som kommit otroligt långt i sin vaccinering och där smittan i princip utplånats.

Det är alltså inga 30-40% som du yrar om. Lägg av.
Fan, är du korkad eller,på riktigt , det är ju inte jag som kommit fram till dessa siffror , jag länkade ju för i helvete artikeln. Det är klart att smittan sjunker i länder där stora delar av befolkningen är vaccinerade, det spelar ju inte så stor roll om vaccinerade smittar vaccinerade,idiot. Japan däremot har bara drygt 1% av befolkningen blivit vaccinerade ,fattar du skillnaden.
Citera
2021-05-13, 01:01
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vårdbelastningen är myket relevant. Döda är inte till mycket besvär de eldas upp och askan hamnar under en tuva. Men de som ligger 3 veckor på slutenvården belatsa en sjukvård som behövs för det vanliga vårdbehovet det är relevant. Man kan få sin vård försenad sjukdomen förvärrad och man kan till och med dö av sin andra krämpor i vänta på vård.
Vad gör det om man dör av sina krämpor? Man är ju inte till besvär och eldas upp som du säger.
Citera
2021-05-13, 01:58
Bannlyst
Min granne hade covid för ett år sen, frisk under 50 och ej rökare, saknar fortfarande smak och lukt.
Så även om man inte dör så är det en sjukdom man ska ha respekt för 😷😷😷😷😷
Citera
2021-05-13, 02:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Om du med öppna upp allt menar att varenda restrikton ska tas bort är det naturligtvis inte vad som ska eller bör ske.
Däremot verkar ju det mesta öppna upp med begränsningar vilket är bra jämfört med hur det var förra sommaren när inget öppnade upp.

Självklart bör varenda restriktion tas bort omedelbart, och därefter aldrig tillåtas att införas igen. De senaste 14 månaderna är en skamfläck i mänsklighetens historia. Varje dag det tillåts pågå är en skam.

Förra sommaren var dock någorlunda öppen så jag vet inte vad du pratar om där. Den här sommaren ser det dock ut att bli betydligt striktare på många håll i Europa. Detta trots att vi den här sommaren har vaccinerat de flesta, medan inte en människa var vaccinerad förra året. Förra sommaren gick det t om att flyga till de flesta länder utan både PCR-test, mask och karantän, något som kommer vara fullständigt otänkbart den här sommaren, återigen, TROTS att folk är vaccinerade. Förra sommaren var en frihetens oas i jämförelse med hur det ser ut nu och inför stundande sommar.

Frågan är om det någonsin kommer gå att flyga igen utan att tvingas bli våldtagen i näsan och bära munblöja. Vaccinerad eller ej.
Senast redigerad av hardusettminapa 2021-05-13 kl. 02:32.
Citera
2021-05-13, 04:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Haha,(peppar, peppar ta i träd) så nu är det någon svart svamp som sätter sig i hjärnan på folk... Vad i helvete - vad är nästa nys???!!!
Citera
2021-05-13, 04:39
Medlem
Citat:
Nej jag stannar inte hemma, men jag reser med förstånd och försiktighet. Har rest till fjällen och till Danmark senaste månaderna och planerar att segla några månader i området Madeira, Kanarieöarna, Marocko, Siera Leone till hösten, så särskilt rädd är jag inte.

Däremot krävs inte stor begåvning för att förstå att flera smittade ger flera fall av långtisdcovid.
Av den anledningen bla. är det bra att samhället inte öppnas för snabbt och för mycket.
Sedan bör alla inom vården som arbetat länge och mycket med covidpatienter de senaste 15 månaderna få en lång och samanhängande semester i sommar. Det är de värda och det är värt att leva lite försiktigare för deras skull, så att de kan vara lediga.

Du är den typiske vaxxinförespråkaren - så egoistisk bara för att DU skall få resa och ev. sprida din smitta. Att sedan sjukvårdspersonalen skall få en lång viloperiod kan låta väldigt gentilt, men vem skall jobba i deras ställe, tänkte du? Och du tänker ju resa, hur är detta att leva "lite försiktigare", tänkte du?
Citera
2021-05-13, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Min granne hade covid för ett år sen, frisk under 50 och ej rökare, saknar fortfarande smak och lukt.
Så även om man inte dör så är det en sjukdom man ska ha respekt för 😷😷😷😷😷

Anekdotisk bevisföring och betyder inte ett skit. Jag kan säga att ingen i min absoluta närhet haft Covid-19, men vad betyder detta?
Citera
2021-05-13, 05:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Haha,(peppar, peppar ta i träd) så nu är det någon svart svamp som sätter sig i hjärnan på folk... Vad i helvete - vad är nästa nys???!!!
Citat:
Mortaliteten är väldigt hög och det beror främst på att man inte har bra behandling eller bra diagnostik, säger Constantin Urban, professor i klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet.
Citat:
Något man ser i samband med covid är invasiv aspergillos som är ett allvarligt sjukdomstillstånd som sätter sig på framförallt hjärna och lungor.

Invasiv aspergillos i lungan leder till tuberkulosliknande symptom som feber, hosta, smärta, andfåddhet och smärta i bröstkorgen.
Citat:
även här i Sverige finns mucorarter som kan orsaka liknande infektioner som den i Indien
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ep7AGj/dodlig-svamp-upptackt-hos-covidpatienter--satter-sig-pa-hjarnan

Ändå riskerar regeringen folks liv genom att ta bort restriktioner om två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in