Citat:
Ursprungligen postat av
Hellsculls
Jeg var tidlig i saken inne på tanken at TH kan ha Asperger.
Men det i seg selv gjør han selvfølgelig ikke til en morder.
Aspergere kan ha problemer med muntlig kommunikasjon, og skjønner ofte ikke ironi og metaforer. Det kan også oppstå problemer når de forsøker å tolke andres ansiktsutrykk.
Hvis TH har Asperger, kan ha ha følt seg misforstått under avhør, og politiet kan ha oppfattet han som "vrang og "trassig". Lidelsen er medfødt, men er det mulig å leve 70 år, uten at han har blitt diagnostisert?
Fun fact. Elon Musk, Tesla-gründeren, kom nylig ut av skapet som Asperger.
https://www.nrk.no/norge/elon-musk-fortalte-at-han-har-aspergers-1.15490788
Godt innlegg. Jeg har lenge tenkt tanken selv. Det er mye som stemmer med diagnosen.
Utenom det vanlige dyktig, gjennomtenkt og disiplinert på sine felt. Utenom det vanlige klønete på andre.
Dette kan forklare hans "narrow-mindedness" i livet. Han blir beskrevet som en som jobbet døgnet rundt, på jobb og hjemme. Fordypet seg ofte med seg og sitt i et eget rom hjemme. Langvarige vennskap som spant rundt èn dyp interesse (skøyteløp).
Hans få men sterke prinsipper viktigere enn andres følelser og meninger. Bryr seg ikke om hva nevrotypikere typisk bryr seg med. Han er genuint ikke opptatt av hva andre mener og synes. Kunne være umedgjørlig i forhandlinger i arbeidsliv, og kan virke som dette også gjaldt privat. Tilgir ikke en urett.
Aspergere har empati, men persepsjonelle, sosiale og eksekutive vansker gjør det vanskelig for dem å vise dette i sosial atferd. En asperger forstår ofte mer i teorien en hen kan vise i praksis. Er ofte ekstremt logiske og lite emosjonelle fordi de ikke forstår emosjonene sine. Emosjoner oppleves kaotisk og stressende. Ergo reagerer de annerledes i ekstreme situasjoner enn hva nevrotypikere gjør. Han beskriver seg selv som iskald.
Det er helt vanlig at voksne ikke får diagnosen. Det var ikke får på 80-tallet at diagnosen begynte å bli kjent. En får ofte diagnosen som barn. Jo eldre en person blir, jo mer har de lært seg å skjule og kompensere for sine svakheter og de blir derfor feildiagnostisert (med personlighetsforstyrrelse f eks). Kan tenke meg at mange også unngår å oppsøke hjelp fordi de for lengst har forstått at "ingen forstår meg". De lever ofte liv hvor det ikke skjer så mye på impuls og utenfor normalen. De kan oppleve endringer som svært stressende.
At TH på så mange måter har vist behov for å bo i S4, koste hva det koste vil. Kan tyde på at han ikke liker endringer. Han vil ha ting slik de alltid har vært. Andre har reagert på dette, slik det ser ut for nevrotypikere virker dette veldig suspekt.
Om TH har asperger vites selvfølgelig ikke. Om han har, mener jeg det kan gi naturlige forklaringer til f eks nekt av politiavhør, ekteskapskonflikter, bo i S4, "rart forhold til pengebruk", at han ikke sa så mye i smalltalk-situasjoner etc.
Aspergere egner seg også spesielt godt som selvstendig næringsdrivende / Gründere fordi deres samarbeidsevner og personlige egenskaper gjør seg bedre i rollen som "autoritær sjef" enn som ansatt.