2021-05-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du menar fler verifierade fall?

Ja - kanske ska använda termen konstaterade fall.

Konstaterade fall är högre i Sverige för att vi testar mer men den verkliga smittspridningen verkar vara högre i Tyskland.
Citera
2021-05-12, 16:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Nej, jag känner inte till mekanismen för detta. Du kanske kan undersöka?

Du har påstått någonting. Då tänker jag att du borde kunna förklara hur du eller de du refererar till tänker.
Citera
2021-05-12, 16:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tyskarna kanske har en annan vaccinationsstrategi. De vaccierar inte de äldsta först. Räknar kanske med att ta yngre för att stoppa spridning, till priset av att fler äldre dör.
Ifall detta stämmer, så sjönk tyskarnas anseende gravt. Även de bör kunna räkna ut att man måste vaccinerade de äldre som löper störst risk att skadas först?
Citera
2021-05-12, 16:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ifall detta stämmer, så sjönk tyskarnas anseende gravt. Även de bör kunna räkna ut att man måste vaccinerade de äldre som löper störst risk att skadas först?

Inte nödvändigtvis. Vilka är det som ofta smittar andra? Är det gamlingar eller unga?
Citera
2021-05-12, 16:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du har påstått någonting. Då tänker jag att du borde kunna förklara hur du eller de du refererar till tänker.
Antog att detta var känd materia för tråden, ber om ursäkt.

Här kan du läsa in dig, och sedan söka dig vidare i ämnet:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
Citera
2021-05-12, 16:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Antog att detta var känd materia för tråden, ber om ursäkt.

Här kan du läsa in dig, och sedan söka dig vidare i ämnet:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/

Tack!
Citera
2021-05-12, 16:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Vilka är det som ofta smittar andra? Är det gamlingar eller unga?
Spelar ingen roll vem som smittar vem. Man ska utgå från den gruppen som löper störst risk att skadas.
Citera
2021-05-12, 16:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Tack!
I artikeln nämns även tropikerna, och att det där är regnperioden som är regulator (i teorin).
Citera
2021-05-12, 16:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har aldrig sett ett enda munskydd på den mannen. Det verkar mest vara en förmaning till andra. Har klarat mig bra utan själv under hela pandemin. Levt som vanligt typ.

Jag tror alla är ganska överens om att munskydd inte skyddar emot smitta. Skulle aldrig bära det i tro om att skydda mig själv.

Skulle jag däremot tvunget behöva besöka min gamla farfar inomhus av någon anledning, skulle jag bära det för att till en viss grad kunna skydda honom om jag skulle bära på skiten utan att veta om det.
Citera
2021-05-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sluta haka upp dig på fall. Titta på hur många som ligger på sjukhus och dör istället.

Titta på personerna som är långtidssjuka med post-covid, de blir fler och fler.
Citera
2021-05-12, 16:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Titta på personerna som är långtidssjuka med post-covid, de blir fler och fler.
Hur jämför man post-covidfall mellan olika länder? Finns detta på ourworldindata?
Citera
2021-05-12, 16:29
Medlem
Rospigg1s avatar
Jag har kollat lite, ungefär hur många % av befolkningen som har dött av covid-19. Ungern ligger högst av de länder jag har kolla, där har ungefär 0,29% av befolkningen dött av corona. Sverige låg på ca 0,14% och USA 0,18% och hela världen 0,04%. Sifferkällorna har jag tagit från Wikipedia(antal döda/land) och ländernas befolkningsstorlek har jag googla på landet+befolkning. Vad tror ni att det beror på att Ungern ligger högst? Av de länder jag har kollat på. Min första tanke var att de har väl en ganska stor Romsk befolkning, som lever ganska tätt ihop. Ungern har ungefär lika stor befolkning, som Sverige. Men 10 gånger så många Romer, också Wikipedia som källa, av antal Romer i landet. Eller varför tror ni att så många %-uellt har dött i Ungern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in