2021-05-12, 12:56
Medlem
Beaver14s avatar
Antal nya fall minskar i Skåne (7dgr genomsnitt). Antal inlagda har minskat ganska mycket sedan igår (10%), IVA dock oförändrat.

Något fler positiva fall förra veckan jmf med veckan innan, i antal. Men fler tester än någonsin genomfördes, över 50000. Andel positiva fortsätter ner och är nu under 10% i alla provtyper (de redovisar per provtyp)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2021-05-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om jag tolkar den här lite luddiga texten rätt, så kommer vi svenskar inte att få resa in i Tyskland utan att sitta i karantän, ens om vi är fullvaccinerade (med nuvarande smittspridning i Sverige alltså):

ELLE KARI KARLSSON21 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=587670
Tyska regeringen har godkänt planer på att låta personer som blivit fullt vaccinerade mot covid-19 slippa karantän vid inresa till Tyskland, enligt en regeringskälla.

De nya reglerna ska även gälla personer som tillfrisknat från covid-19 eller kan uppvisa ett negativt provresultat. De gäller dock inte resande från områden med särskilt hög smittspridning (en lista som för närvarande innefattar Sverige) eller områden där vissa virusvarianter är spridda i samhället.

Endast personer som vaccinerats med något av de vaccin som godkänts i EU, det vill säga Pfizer/Biontech, Moderna, Astra Zeneca eller Janssen, omfattas. (TT)

Nåja, det dröjer innan jag blir fullvaccinerad ändå - i augusti kanske - och då måste Sveriges smittspridning vara nere på låga nivåer, jag kan inte se annat,

Intressant!
De tycker alltså att Sverige har ett sämre läge än de själva. Detta trots att det uppenbart är de själva som har värre smittspridning.
Dom har inte orkat kolla andelen positiva test eller antal döda per capita… vilka pajasar
Citera
2021-05-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du läst senaste veckorapporten?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-17-final.pdf

Dom har inte bakat ihop åldersgrupperna.
Incidensen toppas av 10-19 sedan 40-49 följt av 30-39 och 20-29, 50-59 år.
Tittar du på gruppen 0-19 så toppar 18-19 sedan följer 15-17, 10-14, 5-9, 0-4.
Det ser snarare ut som det är våra ungdomar på gymnasiet och universiteten som såklart träffas en hel del på fritiden med fester osv.

Sen fattar jag inte hur ni inte kan se att det redan vänt? Klart och tydligt syns det i all statistik och det kommer fortsätta neråt och det kommer bli en kopia av förra våren.
Detta har inte med skolan eller jobben att göra utan med den naturliga influensasäsongen.

Ps. Jag tillhör inte dom "dårar" som vill öppna upp utan har hela tiden sagt att vi har en lagom nivå.
Bara för att jag har åsikter om att inte överdriva allting så är jag ingen förnekare.

Jodå!
Tillhör du inte domedagsprofeterna är du per automatik en jävla förnekare!
Basta
Citera
2021-05-12, 13:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Du svarade inte på varför det skulle vara nödvändigt att bära munskydd. Inget tyder ju på att det gör någon märkbar skillnad i smittspridningen.

En metaanalys bestående av 8 studier visar att munskydd minskar smittspridningen.

https://www.ajicjournal.org/article/S0196-6553(20)31043-9/fulltext
Citera
2021-05-12, 13:18
Bannlyst
Nu kommer löfven med sin jävla "håll i och håll ut" för 75e gången

EDIT: Jag hade rätt även denna gång

EDIT2: Fortsatta restriktioner. Jävla sopa.

EDIT3: Sticker snart till Spanien där de åtminstone är mer pragmatiska med att öppna upp.
Senast redigerad av loal 2021-05-12 kl. 13:23.
Citera
2021-05-12, 13:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det tror inte jag.

Mitt tips är att det kommer lättas på restriktionerna så till vida att offentliga evenemang inom idrott och kultur kommer falla under ett mer flexibelt reglemente. Att ta in 8 personer på arenor med kapacitet på över 50 000 är bara larvigt. Jag förstår att det inte fanns tid att utforma särskilda regelverk för detta förra året, men att det ska ta nära 15 månader att anpassa är ju sinnessjukt, alltså ungefär vad man kan förvänta sig av skitnödiga svenska politiker och myndigheter. Vi hörs i eftermiddag om vem som fick rätt.
1 juni tidigast.
Citera
2021-05-12, 13:24
Medlem
Psykosen förlängs. Grattis!
Citera
2021-05-12, 13:25
Medlem
AnnaDeas avatar
"– Om alla fortsätter att följa regler och restriktioner som gäller, och om vaccinationerna löper som de ska kan vi sannolikt återgå till en mer normal tillvaro i september."

Från Landsfadern~
Citera
2021-05-12, 13:25
Medlem
Varför kallar Löfven Johan Carlsson för Jonas Carlsson..har han bytt namn?
Citera
2021-05-12, 13:26
Medlem
Wajis avatar
Pajalandet Sverige fortsätter med restriktioner medan andra länder öppnar upp. Tror idioterna fortfarande att man har den bästa strategi i detta? Bagdad Bob gråter av avundsjuka hur man kan fortsätta ljuga för ett helt land. Usch.
Citera
2021-05-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Pajalandet Sverige fortsätter med restriktioner medan andra länder öppnar upp. Tror idioterna fortfarande att man har den bästa strategi i detta? Bagdad Bob gråter av avundsjuka hur man kan fortsätta ljuga för ett helt land. Usch.

Påhetsad av hetsoppositionen.
Medierna har totalt knullat detta land.
Citera
2021-05-12, 13:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Välkommen till Sverige.

Landet som har varit i en extrem psykos sedan 2014. Allt som Löfven och hans gäng har rört vid har gått åt helvetet. Corona är inget undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in