Citat:
Så vad kan man gissa på att FoHM rapport i dag kommer att inkludera?
https://www.vk.se/2021-05-12/nytt-steg-i-planen-for-att-oppna-sverige
Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?
I dag kommer Folkhälsomyndighetens svar på hur och när coronarestriktionerna stegvis kan tas bort. Och om det finns behov av åtgärder även i ett "nytt normalläge".
FHM ska ge en prognos för när ett eventuellt nytt normalläge kan uppstå och om de ser behov av fortsatta restriktioner eller rekommendationer då. Det kan till exempel handla om fortsatt kapacitet för testning, ytterligare vaccinering, att undvika trängsel och beredskap för nya utbrott.
Ett nytt normalläge ligger en tid bort, men redan på måndag kan lättnader för kultur- och idrottsevenemang träda i kraft om smittläget tillåter – och regeringen beslutar om det.
Men regeringen har skjutit upp beslutet flera gånger under våren med hänvisning till den höga smittspridningen och belastningen på vården. Ett besked om hur det blir måste komma den här veckan.
I beslutet om ändringar av den så kallade begränsningsförordningen ligger också att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland ska slippa regeln om max åtta besökare och i stället få samma regler som andra nöjesparker, det vill säga att de ska garantera att varje besökare har minst 20 kvadratmeter att röra sig på.
Ett annat besked som väntas i veckan är om krogar och caféer måste fortsätta att stänga klockan 20.30 och och om det blir några lättnader i handeln. Nuvarande restriktioner går ut på söndag, om de inte återigen förlängs av Folkhälsomyndigheten.
https://www.vk.se/2021-05-12/nytt-steg-i-planen-for-att-oppna-sverige
Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?
För de (jag) som längtar efter hur det var förr (före corona) blir det nog en besvikelse. Erfarenheten är att man är restriktiv med att införa begränsningar/rekommendationer/restriktioner men de man väl har infört är man också väldigt rädd att ta bort. Trots att vi vet hur det var förra sommaren, men knappt någon smitta alls så är risken att man kommer att hålla fast. Fan, vissa kommuner pratar t.o.m. om att besluta om vistelseförbud i parker och på stränder. Inte nog med att smittan naturligt går ner på sommaren så har vi nu vaccineffekt på det.
Jag önskar att man senast midsommar släpper på publik på arenor, minst 50% kapacitet, helst 100%. Alkoholförbudet efter kl 20 ska bort snarast. På sommaren har ju dagen/kvällen knappt börjat kl 20, jag vill kunna sitta på en uteservering in på småtimmarna som förra sommaren.