2021-05-12, 08:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så vad kan man gissa på att FoHM rapport i dag kommer att inkludera?
I dag kommer Folkhälsomyndighetens svar på hur och när coronarestriktionerna stegvis kan tas bort. Och om det finns behov av åtgärder även i ett "nytt normalläge".

FHM ska ge en prognos för när ett eventuellt nytt normalläge kan uppstå och om de ser behov av fortsatta restriktioner eller rekommendationer då. Det kan till exempel handla om fortsatt kapacitet för testning, ytterligare vaccinering, att undvika trängsel och beredskap för nya utbrott.

Ett nytt normalläge ligger en tid bort, men redan på måndag kan lättnader för kultur- och idrottsevenemang träda i kraft om smittläget tillåter – och regeringen beslutar om det.

Men regeringen har skjutit upp beslutet flera gånger under våren med hänvisning till den höga smittspridningen och belastningen på vården. Ett besked om hur det blir måste komma den här veckan.
I beslutet om ändringar av den så kallade begränsningsförordningen ligger också att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland ska slippa regeln om max åtta besökare och i stället få samma regler som andra nöjesparker, det vill säga att de ska garantera att varje besökare har minst 20 kvadratmeter att röra sig på.

Ett annat besked som väntas i veckan är om krogar och caféer måste fortsätta att stänga klockan 20.30 och och om det blir några lättnader i handeln. Nuvarande restriktioner går ut på söndag, om de inte återigen förlängs av Folkhälsomyndigheten.

https://www.vk.se/2021-05-12/nytt-steg-i-planen-for-att-oppna-sverige

Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?

För de (jag) som längtar efter hur det var förr (före corona) blir det nog en besvikelse. Erfarenheten är att man är restriktiv med att införa begränsningar/rekommendationer/restriktioner men de man väl har infört är man också väldigt rädd att ta bort. Trots att vi vet hur det var förra sommaren, men knappt någon smitta alls så är risken att man kommer att hålla fast. Fan, vissa kommuner pratar t.o.m. om att besluta om vistelseförbud i parker och på stränder. Inte nog med att smittan naturligt går ner på sommaren så har vi nu vaccineffekt på det.

Jag önskar att man senast midsommar släpper på publik på arenor, minst 50% kapacitet, helst 100%. Alkoholförbudet efter kl 20 ska bort snarast. På sommaren har ju dagen/kvällen knappt börjat kl 20, jag vill kunna sitta på en uteservering in på småtimmarna som förra sommaren.
Citera
2021-05-12, 08:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
I dag kommer Folkhälsomyndighetens svar på hur och när coronarestriktionerna stegvis kan tas bort. Och om det finns behov av åtgärder även i ett "nytt normalläge".

FHM ska ge en prognos för när ett eventuellt nytt normalläge kan uppstå och om de ser behov av fortsatta restriktioner eller rekommendationer då. Det kan till exempel handla om fortsatt kapacitet för testning, ytterligare vaccinering, att undvika trängsel och beredskap för nya utbrott.

Ett nytt normalläge ligger en tid bort, men redan på måndag kan lättnader för kultur- och idrottsevenemang träda i kraft om smittläget tillåter – och regeringen beslutar om det.

Men regeringen har skjutit upp beslutet flera gånger under våren med hänvisning till den höga smittspridningen och belastningen på vården. Ett besked om hur det blir måste komma den här veckan.
I beslutet om ändringar av den så kallade begränsningsförordningen ligger också att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland ska slippa regeln om max åtta besökare och i stället få samma regler som andra nöjesparker, det vill säga att de ska garantera att varje besökare har minst 20 kvadratmeter att röra sig på.
Ett annat besked som väntas i veckan är om krogar och caféer måste fortsätta att stänga klockan 20.30 och och om det blir några lättnader i handeln. Nuvarande restriktioner går ut på söndag, om de inte återigen förlängs av Folkhälsomyndigheten.

Nu är man nyfiken. Jag ha ingen aning om vad de kommer att besluta. Någon som vågar sig på en gissning?

Restriktionerna förlängs eftersom smittspridningen avtar för långsamt. Ett kollektivt straff för att vissa inte kan bette sig.
Men man ser ju att vara en liten del av befolkningen verkar vilja få ett slut på denna pandem Många bryr sig inte alls.
Senast redigerad av Returpapper 2021-05-12 kl. 09:05.
Citera
2021-05-12, 09:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Skolan är den primära smittspridaren i dag. De yngre testas positiva i högre grad än yrkesverksamma. 0-19 sedan kommer 20 - 49 och 40- 59. Varför de bakade in 0-10 år i gruppen det förstå man. Det blir inte lika tydligt att det är tonåringar som är superspridarna.
Barnen tar hem smittan och föräldrarna tar den sedan vidare till jobbet till T banor och bussar.

Få stopp på det är inte som att trycka på en knapp och så tvärstoppa smittan det tar flera veckor. Förra året nåddes minimum först under juli månad. Ni dårar som vill "öppna upp, öppna upp, annars går vi under" får ge er till tåls.

Jag har varit i köpcenter huvudsakligen på vardagar varje vecka hela året och i affärer flera gånger i vecka och sett lite folk mycket lätt att hålla avstånd. Men så var jag ute för att handlade en sak lönehelgen, lördagen den 24;e april. Fy fan va med folk tjockt inga avstånd ingen hänsyn dårarnas paradis. Åkte hem med oförrättat ärende.

Men man ska ha lite längre kontakt påstår FHM experter. Inte bara passera ett virusmoln på XXL utan som i klassrummet, flera timmar varje dag eller i hemmet 24/7.

Som förälder till barn i skolåren så får man ju bara acceptera att bli sjuk, enligt lag är man ju tvingad till det. Hela den biten där har fungerat uselt. Barnen träng, inget görs för att skydda de från smitta och alla vi föräldrar blir sjuka känns det som och inte alla tål det glimrande. I början så fick vi höra att de inte var drivande och att de inte blir sjuka. Nu har man svängt, mer och mer pratas det om att vaccinera även barnen. Nu är de tydligen en viktig pusselbit i smitt spridningen. Nu när varje barn bara kostar någon spruta. Men kostnaden för att i en ny pandemi skydda barnen från smitta hade vi inte.

Som föräldrar skulle vi skicka våra barn i fronten i smittan och det börjar allt mer se ut som om de även kommer att be oss vaccinera våra barn. I min uppfattning ska barnen skyddas extra mycket även om det ibland i slutändan visade sig vara onödigt.

Jag ser häller att man bekostar möjligheten för barn att slippa smitan i skolan en att man ger de gratis vaccination.
Citera
2021-05-12, 09:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För de (jag) som längtar efter hur det var förr (före corona) blir det nog en besvikelse. Erfarenheten är att man är restriktiv med att införa begränsningar/rekommendationer/restriktioner men de man väl har infört är man också väldigt rädd att ta bort. Trots att vi vet hur det var förra sommaren, men knappt någon smitta alls så är risken att man kommer att hålla fast. Fan, vissa kommuner pratar t.o.m. om att besluta om vistelseförbud i parker och på stränder. Inte nog med att smittan naturligt går ner på sommaren så har vi nu vaccineffekt på det.

Jag önskar att man senast midsommar släpper på publik på arenor, minst 50% kapacitet, helst 100%. Alkoholförbudet efter kl 20 ska bort snarast. På sommaren har ju dagen/kvällen knappt börjat kl 20, jag vill kunna sitta på en uteservering in på småtimmarna som förra sommaren.
Jag skrattade när jag läste dit inlägg.

För vist är man för restriktiv med att införa begränsningar/rekommendationer/restriktioner och sedan för restriktiv med att ta bort dem.

Det hade varit så mycket bättre om det var tvärt om. Om vi införde åtgärderna snabbt men också vågade plocka bort snabbare.

I all fall hade det varit bättre nu. Då hade vi ju kanske haft allt det där redan nu. Jag längtar också.
Citera
2021-05-12, 09:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Wow inte dåligt!
The tiny Pacific nation of Nauru has congratulated itself for a “world record” COVID-19 vaccination drive which resulted in all its adult population receiving their first jab.

The remote island nation, one of the few places in the world to remain virus-free, said the four-week vaccination campaign had exceeded expectations.

It said 7,392 people received the first dose, or 108 percent of the estimated adult population, with foreigners included in the figure.

Nauru received AstraZeneca vaccine doses as part of the global Covax program aimed at boosting immunization in poorer nations.
https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/05/12/Nauru-vaccinates-all-its-adults-against-COVID-19-in-world-record-effort

Det är bra jobbat, dels och fixa det på 4 veckor och att alla tog sprutan. Eller blev de tvingade? Fantastiskt oavsett, intressant och se vad som sker där nu och i framtiden.
Citera
2021-05-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Någon mer som lyssnade på husguden Olssen i morse?

Jag förstår inte riktigt hur han tänker just nu.

För ett år sedan lät det ungefär såhär.
”Sverige har mycket högre smitta än det ser ut. Vi testar för lite. Det ser vi på dödstalen”

Nu säger han såhär.
”Sverige har tredje högst smitta i Europa. Det ser man när man jämför med de andra länderna”

Om jag tittar på dödsfallen så ser jag en annan bild. Även om man tittar på andelen positiva tester.
Tyskland är ett bra exempel då Olssen själv har tagit upp dessa som något att följa tidigare.
Där är dödsfallen ungefär 50% högre just nu. Andelen positiva tester är skyhögt över oss.
Varför räknas inte de döda längre? Utan bara de som bekräftats smittade?

Kan tillägga att jag i grunden har stor respekt för Björn. Han är långt mer kompetent än gänget på FoHM.

Antal döda är inte ett lika "neutralt" mått på hur omfattande smittspridningen är eftersom länder har vaccinerat olika mycket. Tydligen har Sverige lyckats vaccinera de flesta äldre och det visar sig i lägre dödstal. Däremot löper smittan amok på skolor och dagis just nu. Har ett stort utbrott i ett av mina barns barngrupper och flera i personalen är sjuka också. Så nu är det barn, ungdomar och föräldrar till dessa som får ta smällen.
Citera
2021-05-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hoppas och tror att de inte tar bort några restriktioner alls nu. Det går ju inte med den smittspridning som vi har. Det ligger antagligen inte många veckor bort nu, att det blir möjligt att ta bort restriktionerna, men jag tycker att vi gott kan hålla ut - kanske fyra veckor till. Då har sommaren tagit över, virusarna har spruckit som troll i sola, och det blir knappast många fler smittfall i Sverige. Till hösten, när det annars skulle ha börjat igen, har ju vaccinerna gjort jobbet.

Det troligaste är att man låter allt vara kvar åtminstone fram till mitten av september, så man ser vad som händer när folk går tillbaka till jobb och skola. Jag gissar att man håller i över jul och nyår också, så framåt mitten av januari kan vi förvänta oss lättnader.
Citera
2021-05-12, 09:42
Medlem
Citat:

Har faktiskt ingen aning men i likhet med vad som sagt tidigare i tråden så är vi förmodligen ganska tröga med att ta bort restriktionerna. Jag gissar på att FHM föreslår en gradvis återgång till det normala. Personligen skulle jag dock föredra att krogarna kan hålla öppet längre redan nu i samband med det fina vädret; i vart fall gällande uteserveringar.
Citera
2021-05-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Antal döda är inte ett lika "neutralt" mått på hur omfattande smittspridningen är eftersom länder har vaccinerat olika mycket. Tydligen har Sverige lyckats vaccinera de flesta äldre och det visar sig i lägre dödstal. Däremot löper smittan amok på skolor och dagis just nu. Har ett stort utbrott i ett av mina barns barngrupper och flera i personalen är sjuka också. Så nu är det barn, ungdomar och föräldrar till dessa som får ta smällen.

Du menar att Tyskland inte har detta problem?
Att de har högre andel positiva test, spelar ingen roll? För det har med vaccinationen att göra?

Det är helt enkelt smart av dom att vaccinera ”fel” grupper (om nu så är fallet) enligt dig? För de får ju ner smittan. Att det dör fler varje dag är mindre viktigt?
Citera
2021-05-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om regeringen (det är deras beslut) vara lite smarta skulle de stänga skolorna nu utom avgångsklasserna de kan få gå färdigt de behöver sina slutbetyg. Man kan starta höstterminen en vecka tidigare i stället.
Då kommer smittspridningen att börja avta direkt och vi får samma goda utveckling som förra sommaren. Den brittiska varianten som nu dominerar är värre och därför svårare att stoppa det kan dröja 4-5 veckor efter skolavslutningarna innan man ser en påtaglig minskning.

Skolorna och barnens fritidsaktiviteter i grupp inom sport mm driver smittspridningen. Det gör även kollektivt resande i högtrafiktid men det är svårare att komma åt.
Tack gode gud för att smartingar som du inte styr Sverige🤣.
Smittspridning har redan börjat avta. En skolstängning kostar oerhört mkt pengar (direkta men framförallt indirekta kostnader) till begränsad nytta. Dvs fullständigt hjärndött och suboptimalt, det förstod Sverige föredömligt väldigt tidigt i pandemin. Nu har även stora delar av omvärlden fattat detta.
Citera
2021-05-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Du menar att Tyskland inte har detta problem?
Att de har högre andel positiva test, spelar ingen roll? För det har med vaccinationen att göra?

Det är helt enkelt smart av dom att vaccinera ”fel” grupper (om nu så är fallet) enligt dig? För de får ju ner smittan. Att det dör fler varje dag är mindre viktigt?

Nej, jag tycker det är rätt att spara liv. Respekten för äldre människor är alldeles för låg som den är i Sverige.
Citera
2021-05-12, 10:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tack gode gud för att smartingar som du inte styr Sverige🤣.
Smittspridning har redan börjat avta. En skolstängning kostar oerhört mkt pengar (direkta men framförallt indirekta kostnader) till begränsad nytta. Dvs fullständigt hjärndött och suboptimalt, det förstod Sverige föredömligt väldigt tidigt i pandemin. Nu har även stora delar av omvärlden fattat detta.
Haha ja den här tråden har lockat fram de mest vansinniga människorna som Sverige kan frambringa. Det är kanske inte så konstigt att hypokondriska dårar flockas här när situationen är som den är och skräckpropaganda sänds 24/7 men man blir ändå lite förvånad över hur många som totalt tappat kontakt med verklighten. Om man vill begränsa barns sport och fritidsaktiviteter så är man ett hopplöst fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in