2021-05-11, 13:32
Medlem
Hej,
Min katt har fått sin ena hörntand utdragen (den var avslagen och tydligen attackerad av tandsjukdom) och fått sin tandsten borttagen med ultraljud. Katten har varit hemma en vecka nu och morfinet (Metacam & Temgesic) är slut (vi fick inget nytt utskrivet vid återbesöket) och katten verkar inte ha ont. Det har inte skett någon reaktion efter vi gett katten metacam (varken kräkts eller haft diarré) och det har heller inte blivit någon infektion där det nu saknas en hörntand.

Katten äter bra, dricker bra, går i lådan och är väldigt busig. Men trots det så misstänker jag att katten fortfarande har lite ont. Katten stänger inte alltid munnen helt, katten tvättar sig överdrivet mycket och ibland "gnuggar" sig mot olika saker här i hemmet med samma sida av käken där det nu saknas en hörntand.

Vid återbesöket idag verkar ett eller två stygn ha gått upp (fick veta att det är vanligt) och det har kommit in mat, så dom spolade det rent med natriumklorid. Men det jag inte fick svar på var vad vi ska göra ifall det händer igen (att mat kommer in där det är sytt). Men det är återbesök om en vecka. Hur länge håller det på om det hela tiden kommer in mat där det har blivit sytt? När blir såret läkt? Jag kan inte åka skytteltrafik till veterinären.

Så vad tror ni, har katten ont där det förut satt en tand? Det har ju trots allt gått en vecka sedan tanden blev utdragen. Katten jamar inte överdrivet mycket, katten äter & dricker bra (trots katten är en kräsen katt), är pigg & alert och vill alltid vara där det finns människor (dvs katten lägger sig inte långt bort för att undvika kontakt) och vill gå ut på promenader.
Citera
2021-05-11, 17:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Hej,
Min katt har fått sin ena hörntand utdragen (den var avslagen och tydligen attackerad av tandsjukdom) och fått sin tandsten borttagen med ultraljud. Katten har varit hemma en vecka nu och morfinet (Metacam & Temgesic) är slut (vi fick inget nytt utskrivet vid återbesöket) och katten verkar inte ha ont. Det har inte skett någon reaktion efter vi gett katten metacam (varken kräkts eller haft diarré) och det har heller inte blivit någon infektion där det nu saknas en hörntand.

Katten äter bra, dricker bra, går i lådan och är väldigt busig. Men trots det så misstänker jag att katten fortfarande har lite ont. Katten stänger inte alltid munnen helt, katten tvättar sig överdrivet mycket och ibland "gnuggar" sig mot olika saker här i hemmet med samma sida av käken där det nu saknas en hörntand.

Vid återbesöket idag verkar ett eller två stygn ha gått upp (fick veta att det är vanligt) och det har kommit in mat, så dom spolade det rent med natriumklorid. Men det jag inte fick svar på var vad vi ska göra ifall det händer igen (att mat kommer in där det är sytt). Men det är återbesök om en vecka. Hur länge håller det på om det hela tiden kommer in mat där det har blivit sytt? När blir såret läkt? Jag kan inte åka skytteltrafik till veterinären.

Så vad tror ni, har katten ont där det förut satt en tand? Det har ju trots allt gått en vecka sedan tanden blev utdragen. Katten jamar inte överdrivet mycket, katten äter & dricker bra (trots katten är en kräsen katt), är pigg & alert och vill alltid vara där det finns människor (dvs katten lägger sig inte långt bort för att undvika kontakt) och vill gå ut på promenader.

Det enda du kan göra är att vara observant på kattens beteende. Det tar ju lite tid att läka helt och innan gommen blir hård, så det kan säkert vara så att det känns konstigt för katten att äta så här nu början. Om du ger katten torrfoder kan du i en övergångsperiod blöta fodret lite. Katter är duktiga på att kamoflera att de mår dåligt men det låter ju ändå som att din katt hämtat sig rätt bra. Ge den lite tid.
Citera
2021-05-11, 19:26
Medlem
Men herregud det måste du ju fråga veterinären om. Ring tillbaka om du känner att du inte fick svar. Snälla rara.
Citera
2021-05-12, 00:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du borde prata med din veterinär, som dels har utbildning och dels är insatt i just din kisses fall. Tror ingen här på forumet kan råda dig.

Katters tänder kan växa ihop med käkbenet, så det är inte bara att simpelt dra ut dem som på oss. Eftersom det finns suturer antar jag det är ett större ingrepp av det slaget. Sågat och spettat loss tanden från käkbenet och det tar tid att läka, nybilda ben.

Det är subtilt och svårt att se när katter har ont. Gömmer sig gör hon ju inte. Men kolla ansiktsuttrycket, de kniper en aning med ögonen, svårt att beskriva... Svanstippen kan rycka. Pälsen lite uppburrad. Sitter hopkrupna. Och att kissen tvättar sig på ett irriterat vis, som du har sett.

Jag tror hon kan ha ont, be om mer Metacam. Kissen tål det ju bra.

Känns som du är stressad över att behöva gå på återbesök, men ett eller två återbesök efter tandkirurgi tror jag är rätt normalt även om det inte blivit komplikationer. De vill vara helt säkra på att det läkt som det ska. (i värsta fall blir det infektion i käkbenet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in