Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Om det gått dig helt förbi så är vargstammen i Sverige reglerad till ett visst maxantal av våra myndigheter. Om detta överskrids så sker kontrollerad jakt. Vargstammen inventeras årligen på individnivå. Årets rapport publiceras i juni. Sedan finns det vissa som påstår att det förekommer illegal jakt. Tro't den som vill. Min personliga åsikt är fortfarande att vargen inte tillför något värde till vår fauna och borde återutrotas.
Ooh av våra myndigeter. Nej det har inte gått förbi mig, men lagar är inte detsamma som rätt. Och vem exakt har bestämt detta och varför. Visa mig exakt vem, vilka, och deras argument för beslut om vargar. Skulle faktiskt vara intressant att se, varför de anser sig ha tillräcklig kunskap och sann auktoritet för att göra en sådan bedömning.
Vilket är detta maxantal?
Länsstyrelse, naturvårdsverket, vad än för titlar man gömmer sig bakom. Det är garanterat någon av er som läser tråden här och borde göra er till känna så att folk kan förstå besluten som görs och varför.
Jag tycker inte det är så lätta svar på vad som är sant och optimalt som vissa försöker få det till, men din syn, kareri182 på vargens roll och rätt till att finnas har inte tillräcklig grund, det är garanterat.
Är heller ingen expert, det är inget jag låtsas om, men därför bör heller inte ens slutsats vara att utrota(!) som ditt högutbildade nylle säger, eller hålla antalet så lågt så att genetisk variation blir ett problem, om man faktiskt inte vet. 365 vargar är i alla fall ett väldigt knappt och lågt antal det säger sig självt på hela Sveriges yta.
Bara som en ikon för vildmarken är den viktig för många och inget vi borde ta skammen av att någon i framtida generation ska behöva berätta att - tyvärr, vi utrotate det fantastiska djuret för det var jobbigt för några gårdar att skydda sin boskap med ordentliga staket. Va...
Att Du som inte verkar veta mycket om varg, kanske sett någon gång på zoo i ditt liv och läst några rader i en biologibok och någon artikel här och där ändå tror sig veta vad som är bäst öde för den, (radera från existens i ditt tycke) för att den inte direkt tjänar just dig säger faktiskt en del om din faktiska sanna kunskap i detta: allderles för låg.
Det har inte jag heller, komplett och sann kunskap alltså för att ha någon reell & legitim auktoritär roll, (vem exakt har det) men anser därför att det klart är bättre att låta den vara eftersom jag inte har rätt att besluta om ett vilt djurs existensberättigande.
"hög utbildning" spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget. Och att du nog suttit och tränat på iqtest, så du kan dra kortet om hur redo för intelligenstest för att det skulle bevisa något i din förståelse för ett random ämne är lite komiskt...
Alla hundar härstammar från vargarter så vitt vi vet. Vill du verkligen att dess föregångare bara ska utrotas? Är du jägare? Har/använder du hund? Eller bara att sverige ska säga sitt i frågan och radera alla vargar inom dess gräns... Vem vet vad för roll vargen kan spela på sikt, men även kortsiktigt har man kunnat observera en hel del påverkan på ekosystem.
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=wolves+role+in+the+ec osystem
På gott och ont, inte tror jag det är kul att vara ett hjortdjur alltid i en värld full av varg t.ex. men vill solklart att vargen ska vara kvar och i klart större antal än bara 365 vargar.
Skulle alla vargar för kanske tiotusental, hundra+ tusen år sedan tas bort, för att någon lika smart och utbildad som du inte fattade syftet med dem, inte hade en aning om de ens har någon roll i ekosystemen, skulle ingen av alla hundägare haft sina livskompanjoner nu.
Ja arter inom ekosystemen kommer och går, utrotningar sker naturligt men det visar inte att det är bra ok att gå runt och utrota eller döda saker bara för att. Låt asteroider, stora solstormar, tsunamis, jordbävningar, vulkanutbrott osv ta hand om sådant när tiden är ute...
Aja, hoppas någon som har fattat beslut inom vilthantering eller har en sådan roll visar sig i tråden...
Om inte, så vet vi att ni inte heller har tillräckligt förtoende i er ställning för att kunna möta random nollor på internet för diskussion och mål av optimering av Sveriges vilthantering, vilket borde vara ert mål.