2021-05-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vad föranledde frågan? Vilka siffror skulle kunna tyda på att minskningen stannat av?

Vet inte riktigt. Det var under PK som DN ställde frågan.
Citera
2021-05-11, 14:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan anta (nej jag har ingen källa just nu) att vaccinmotståndet är större bland invandrare.

Ja det vet vi ju. Har det skrivits mycket om.
Citera
2021-05-11, 14:53
Medlem
”Presskonferensernas siffror är luftslott”

Citat:
Varje vecka rapporteras numera hur mycket tillgänglig iva-kapacitet det finns i landet. Än så länge har den aldrig varit noll, inte ens under pandemins allra brantaste stigningar.

Men verkligheten bakom siffrorna talar ett helt annat språk.

DN har följt arbetet på Sveriges största intensivvårdsavdelning.

https://www.dn.se/sverige/vi-gar-pa-max-hela-tiden-nar-tar-det-slut/
Citera
2021-05-11, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag får hjärnblödning när jag försöker lista ut vad du menar.

Vi testar ju mer och mer - det stödjer inte din teori om att folk skiter i att testa sig.

Om folk med milda symtom skiter i att testa sig som du för fram så borde antalet tester sjunka och andelen stiga.

Man kan ju gå och testa sig för vanliga förkylningssymptom som KAN vara corona men inte är det, också.

Men du har rätt, antalet tester överlag har gått upp, så det stämmer inte. Såg inte det. Glöm det jag skrev - ingen kan vara gladare än jag om det här faktiskt är på väg bort nu.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-11 kl. 15:01.
Citera
2021-05-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Sorry, menade såklart smittspridning och dess effekter på framtida restriktioner. Sverige har näst högst smittspridning i Europa (enligt FHM på PK idag).
Fast vi ligger inte direkt högt kring varken svåra sjukdomsfall eller dödsfall. Är smittspridningen, som helt baseras på antalet utförda tester, verkligen den enda parametern man ska använda sig av? Om något borde man använda sig av andelen positiva tester, men där skiljer Sverige ut sig då vi främst testar folk med symptom. Vi ligger fortfarande lägre än Tyskland och Holland och ett gäng andra länder kring andelen.
Citera
2021-05-11, 15:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jo, i teorin tar platserna aldrig slut, för det går alltid att skala upp. I värsta fall kan man ha patienterna i korridorerna, i personalmatsalen och i personalens omklädningsrum. Det har hänt i andra länder. Men alla fattar ju, att det inte kan bli någon effektiv övervakning och vård under dom omständigheterna.
Citera
2021-05-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Sorry, menade såklart smittspridning och dess effekter på framtida restriktioner. Sverige har näst högst smittspridning i Europa (enligt FHM på PK idag).

Man ska nog inte gå på antal fall så mycket.

Kollar man antalet döda så tyder ju mycket på att smittspridningen är större i många andra länder som officiellt har en lägre siffra än vi.

Ta Tyskland t ex:

Säger sig ligga på 170-180 fall per miljon jämfört med Sveriges 480.

Det dör fler i Tyskland och andelen positiva test är är högre.

Sverige testar helt enkelt mycket mer än t ex Tyskland - 4,85 jämfört med 2,30 - Sverige testar mer än dubbelt så mycket som Tyskland.

Så här är det nog med många länder som ska ligga bättre till än Sverige.
Citera
2021-05-11, 15:31
Medlem
Citat:

Betalvägg så jag kan inte läsa men jag kan gissa vad som står i den.

I Sverige har vi ett visst antal IVA-platser, vi kan säga att det är kanske 850 st.

Dock så betyder inte detta att det finns bemanning för att det ska ligga 850 personer på IVA en längre tid.

Bemanning är gjort för att kanske ha runt 350 personer på IVA ständigt - är det mer så blir det problem med bemanningen.

Här är en ganska intressant sammanställning av antal personer på IVA under 2020 (inte bara Covid-patienter):

https://www.icuregswe.org/globalassets/bilder/artikelfigurer/belaggning2020.pdf

Så när tidningarna skriver om "Det finns så och så många platser kvar på IVA" så stämmer inte det då det inte finns personal att ha 850 patienter på IVA under längre perioder.
Citera
2021-05-11, 15:41
Medlem
Citat:

I Sverige har vi ett visst antal IVA-platser, vi kan säga att det är kanske 850 st.

Dock så betyder inte detta att det finns bemanning för att det ska ligga 850 personer på IVA en längre tid.

Bemanning är gjort för att kanske ha runt 350 personer på IVA ständigt - är det mer så blir det problem med bemanningen.

Här är en ganska intressant sammanställning av antal personer på IVA under 2020 (inte bara Covid-patienter):

Så när tidningarna skriver om "Det finns så och så många platser kvar på IVA" så stämmer inte det då det inte finns personal att ha 850 patienter på IVA under längre perioder.
En av poängerna i artikeln är att det fattas personal. Pengar, lokaler och utrustning finns.
Däremot är utbildad personal en bristvara.
Citera
2021-05-11, 15:43
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Man ska nog inte gå på antal fall så mycket.

Kollar man antalet döda så tyder ju mycket på att smittspridningen är större i många andra länder som officiellt har en lägre siffra än vi.

Ta Tyskland t ex:

Säger sig ligga på 170-180 fall per miljon jämfört med Sveriges 480.

Det dör fler i Tyskland och andelen positiva test är är högre.

Sverige testar helt enkelt mycket mer än t ex Tyskland - 4,85 jämfört med 2,30 - Sverige testar mer än dubbelt så mycket som Tyskland.

Så här är det nog med många länder som ska ligga bättre till än Sverige.

Testningen i Sverige är kopplade till att man tror sig ha en anledning att testa sig, man känner sig sjuk och då visar det sig ofta att man har covid.

Tyskarna slumptestar kanske mer kallar hela grupper. Då kan man inte relatera testningen till antalet sjukdomsfall.

Om det dör fler i Tyskland kan det ha med vaccineringsstrategin att göra, vilka man väljer bort typ de äldsta som drabbas mångdubbelt mer om de får smittan.

FHM;s för någon timme sedan att de tror Sveriges höga antal fall, 2;a i Europa beror på att vi ligger i en senare fas.
Citera
2021-05-11, 15:45
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:

Det är en låst artikel.
Skulle du kunna citera lite?
Citera
2021-05-11, 15:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vi har 573 IVA plaster just nu 16% ledig kapacitet. Platserna kan bemannas vid behov. Utrustning finns säkert till fyrdubbelt det antalet eftersom vi skänkte över tusen apparater till Indien nyligen.

Personal saknas och lokaler måste omdisponeras om man ska öppna fler platser

Nu minskar de antalet plaster för de tror och hoppas på minskat antal IVA fall därför underskrids reservkapaciteten som de vill ha 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in