2021-05-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast DET procenttalet beror i stället på hur många man testar. Det kan t.ex. vara så att folk som har lite milda förkylningssymptom skiter i att testa sig nu, för det är ändå sol och vår och då upplevs det inte som så farligt. De ska ändå inte vara inomhus och smitta andra, de sitter på altanen och uteserveringarna nu... Till skillnad från för en vecka sedan, då det var vinter.

Jag får hjärnblödning när jag försöker lista ut vad du menar.

Vi testar ju mer och mer - det stödjer inte din teori om att folk skiter i att testa sig.

Om folk med milda symtom skiter i att testa sig som du för fram så borde antalet tester sjunka och andelen stiga.
Citera
2021-05-11, 14:41
Medlem
Absolut positivt att det minskar. Men det går för långsamt jämfört med i princip alla länder i Europa, inklusive UK. Hoppas inte vi halkar efter på längre sikt med restriktioner, resande, och så vidare. Är rädd för det dock...
Citera
2021-05-11, 14:42
Medlem
Citat:
Det är tyvärr många medelålders också (särskilt män 50-59), som precis missade att få sprutan för att det går så långsamt här. Fördelningen av deras etniciteter känner jag inte till - sådan statistik får väl inte föras i Sverige? Dock VET jag svenska män som har dött, så det är inte bara invandrare i alla fall.
Man kan anta (nej jag har ingen källa just nu) att vaccinmotståndet är större bland invandrare.
Citera
2021-05-11, 14:42
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ja, fast från en mycket hög nivå från början. Procentuellt är det ingen stor minskning:

14987 - 13860 = 1127.

1127/14987 = 7,5%
En minskning med 7% är absolut inte någon liten minskning. Skulle antalet fall fortsätta minska i samma takt är vi ner 9,2% nästa vecka jämfört med denna, och med mer än 15% på två veckor. Det är inte långsamt. Då har vi inte ens tagit hänsyn till variabeln "antal genomförda tester".
Citera
2021-05-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ja, fast DET procenttalet beror i stället på hur många man testar. Det kan t.ex. vara så att folk som har lite milda förkylningssymptom skiter i att testa sig nu, för det är ändå sol och vår och då upplevs det inte som så farligt. De ska ändå inte vara inomhus och smitta andra, de sitter på altanen och uteserveringarna nu... Till skillnad från för en vecka sedan, då det var vinter.

Snacka om att gripa efter halmstrån.
Citera
2021-05-11, 14:44
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Väldigt seg nedgång, men det är ju uppenbart på väg nedåt i smittade!

Nu börjar 50+ i min omgivning få sina första sprutor. Hoppas det sjunker snabbare snart
Hur mycket kommer lägre smittspridning, lägre antal IVA-patienter och lägre dödstal vara kopplade till liknande nedgång förra året med värmen, UV-strålningens påverkan bl a? Förra året från maj till november dyker siffrorna positivt nedåt till obefintliga fall under sommaren 2020?

Finns inte kopplingar 2021 till detta naturliga förlopp nu under vaccinationsåtgärderna?
Citera
2021-05-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Absolut positivt att det minskar. Men det går för långsamt jämfört med i princip alla länder i Europa, inklusive UK. Hoppas inte vi halkar efter på längre sikt med restriktioner, resande, och så vidare. Är rädd för det dock...

Vi ligger ju ganska långt under Europa-snittet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~Europe
Citera
2021-05-11, 14:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Det är tyvärr många medelålders också (särskilt män 50-59), som precis missade att få sprutan för att det går så långsamt här. Fördelningen av deras etniciteter känner jag inte till - sådan statistik får väl inte föras i Sverige? Dock VET jag svenska män som har dött, så det är inte bara invandrare i alla fall.

Här skulle jag vilja se en siffra på hur många dessa "många" är.
Citera
2021-05-11, 14:48
Medlem
Dagens Nyheter: Jag undrar, smittan är på väg ner. Följer den här minskningen den takt som ni önskar?

– Minskningstakten på 5 procent i medeltal, det hade vi så klart önskat gick fortare. Vi behöver alla hjälpas åt att öka på minskningstakten, svarar Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

De siffror ni kan se nu, tyder det på att minskningen stannat av?

– Nej det gör det inte.
Citera
2021-05-11, 14:48
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacka om att gripa efter halmstrån.
Har man endast halmstrået kvar, så är det som man griper efter.
Citera
2021-05-11, 14:49
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Dagens Nyheter: Jag undrar, smittan är på väg ner. Följer den här minskningen den takt som ni önskar?

– Minskningstakten på 5 procent i medeltal, det hade vi så klart önskat gick fortare. Vi behöver alla hjälpas åt att öka på minskningstakten, svarar Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.

De siffror ni kan se nu, tyder det på att minskningen stannat av?

– Nej det gör det inte.
Vad föranledde frågan? Vilka siffror skulle kunna tyda på att minskningen stannat av?
Citera
2021-05-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi ligger ju ganska långt under Europa-snittet.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~Europe

Sorry, menade såklart smittspridning och dess effekter på framtida restriktioner. Sverige har näst högst smittspridning i Europa (enligt FHM på PK idag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in