Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
Håller helt med dig i den första, ser inte logiken mer än att systemet finns där för att en spelare inte skall kunna "hjälpa" sitt lag på något suspekt sätt. Frågan är ju dock hur många gånger det hade hänt då jag tror att de flesta spelare som blir utlånade vill visa vad de går för snarare än att göra läggmatcher.
Kane är på sin peak åldersmässigt men han får med dra ett enormt lass i Spurs och därav tror jag att hans kropp har börjat reagera med fler bristningar och liknande skador. I ett topplag där han kan få återhämta sig på ett annat sätt så tror jag att en klubb lätt har 4-5 år av honom med 25 mål per säsong utan tvekan. Ser lätt att han hade förbättrat PSG, United, City och Liverpool rakt av. De som har råd att köpa honom rakt av utan bry sig är PSG och City och där tror jag han föredrar PSG pga Poch.
Gällande utlånade spelares professionalitet tycker jag det är upp till spelaren själv och managern att avgöra. De flesta spelare på denna nivå har ingen lojalitet, de är proffs rakt igenom och gör sitt jobb på planen oavsett vilken tröja de har på sig. På gott och ont.
Sen förstår jag mycket väl att det blir infekterat om spelaren kan sänka sin moderklubbs chanser till en titel eller europaplats. Men skulle Minamino spelat mot Liverpool i förrgår och avgjort hade jag inte lastat honom för det, så länge han inte firar som han avgjort en cupfinal. Han gör sitt jobb, inte hans fel att Liverpool lånat ut honom och han ska givetvis vara professionell i Southamptons tröja.
Sidospår:
Mo Bangura var utlånad från Celtic till Elfsborg 2013. Lagen lottades mot varandra i CL-kvalet, och Celtic hade missat inkludera en klausul som gjorde Bangura ospelbar. Jag läste mycket skotska nyheter inför matchen - det var helt sinnessjuka angrepp på Bangura och Elfsborg. De ifrågasatte spelarens professionalitet ("varför är han bra i Elfsborg när han var värdelös hos oss") och de gick till och med så långt att ifrågasätta hans ålder (!). Bangura var på papper 23 då och visst, han ser mycket äldre ut och vi vet alla att åldersfusket är utbrett inom vissa afrikanska länder - men det blir så absurt när Celtic-lojala medier hänger ut en egen, utlånad spelare som åldersfuskare för att han ska spela en fotbollsmatch.
Inte konstigt om spelare blir dödshotade för att de spelar mot moderklubben med sådana medier. De borde givetvis lägga sin energi på annat, men tydligt att de var livrädda för att Bangura skulle avgöra. Har aldrig brytt mig om Elfsborg, men som jag hade firat om Bangura varit on fire och stänkt in 4 baljor på två matcher.
Gällande Kane: Ja, jag ser absolut efterfrågan på hans tjänster - många är klubbarna som skulle haft enormt mycket nytta av honom - jag ser bara inte ekonomin lösa sig i sommar. Det kommer kosta så sjukt mycket att få loss honom med 3 år kvar, och Levy vet ju att skeppar han Kane kommer Son vilja dra, och då är man nere och slåss för att vinna Everton Cup igen (plats 7). Spurs har ju någonstans etablerat sig som ett topp 6 lag, att sälja den statusen det gör man inte frivilligt.