Citat:
Ursprungligen postat av
Alex P. Keaton
6:e och 8:e/9:e valet bildar tillsammans inget bra mittbackspar? Shockerande. Phillips har sina kvalitéer men även sina brister vilket syntes rätt tydligt igår. VvD, Gomez, Matip, Fabinho, Kabak, Phillips, Henderson, Davies borde alla gå före Williams. Även om det är oerhört svårt att värdera Davies. Mycket småskadad och ingen speltid över huvud taget. Fabinho var ju tillgänglig men behövs på mitten. Svår balansgång men han är utan tvekan en mycket bättre mittback än Williams.
Borde visserligen gjort fler mål men ingen kan påstå att det varit orättvist om Southampton hade gjort ett mål eller två. Men 3 poäng och ett litet hopp finns fortfarande även om jag personligen är en pessimist.
Davies är en gåta. Småskadad javisst, men inköpt som en mittback med rutin och tänkt att kunna spela direkt utan att behöva en lång anpassningsperiod (som Klopp annars brukar gilla - Fabinho, Robertson t.ex.). Inte ens på bänken mot Saints. Och Rhys är inte bra nog. Inte Phillips heller för den delen, men han har ju åtminstone ett par saker som talar för honom (huvudspelet framför allt).
Frågan är om Davies går vidare i sommar utan en minuts speltid till en nettovinst för klubben, men sportsligt ett stort slöseri för alla inblandade?
Som läktarcoach kan man ju inte bedöma alls vad som händer på träningsplanen, men det verkar märkligt bara. Nog borde en rutinerad mittback från Championship som varit gjuten i Preston kunna utmana Rhys/Phillips? Nej, är svaret så långt.
-----
Är striden om CL-platserna levande igen? Chelseas momentum lär göra att de seglar till en plats, och då är det framför allt Leicester, West Ham och Liverpool som slåss om det. Spurs och Everton har väl en teoretisk chans (orkar inte räkna helt) men det är många lag de ska ta sig förbi för att det ska gå.
Leicesters run-in är tuff: United och Chelsea borta, Spurs hemma.
West Hams ganska beskedlig: Brighton och West Brom borta, Saints hemma. Men formen tveksam, minst sagt.
I sådana här lägen antar jag det är en fördel att vara storlag - du är bekvämare med pressen, du vet att ni kan klara det. Medan för spelare i Leicester och West Ham förstår de att CL-spel inte direkt kommer varje år.
Jag tror inte det kommer gå, för Liverpool måste rada upp segrar och börja med att ta en på Old Trafford. I det läget är man inte just nu att man är kapabla till det, det kan brista närsomhelst bakåt och det var den matchen.
-----------------------
Minamino fick inte spela mot Liverpool eftersom han lånats ut därifrån. Liverpool vann med 2-0.
Jag passar på att uttrycka min avsky för detta system. Har du lånat ut en spelare, borde han få spela alla matcher. Det är osportsligt att spelaren du lånat ut får vara med och försöka vinna mot dina konkurrenter, men inte får delta mot ditt lag.
Ett tydligt exempel på det är Dean Henderson i Sheffield i fjol. Sheffield nosade på europaplatser fram till pandemin slog till då man tappade det mesta och landade på 9e plats. Men man var svårslagna och tajta bakåt - släppte in 39 mål på 38 matcher. Dean Henderson stod i 36 av dessa. Han fick inte spela mot United. Hur det gick mot United? 6p för United, 6 gjorda mål på 2 matcher mot ett Sheffield som annars hade snittat på mindre än 1 insläppt per match.
Sheffield vann däremot mot både Spurs och Chelsea (som tog 1p vardera mot Sheffield på två möten), som båda slutade bakom United i tabellen.
Henderson var alltså med och sänkte Uniteds konkurrenter, men fick inte användas mot United och då vann United bägge matcherna. Huruvida Henderson hade räddat poängen går såklart inte att veta, men det är sjuka regler.
Hur man kan tycka det är ett bra system, det förstår jag inte. Det finns två lösningar:
1. Förbjud lån inom samma division
Eller
2. Utlånad spelare får spela mot alla motstånd.
--------------------
Ser en del snack om att Kane skulle lämna Spurs. Det är möjligt han vill det, men en sak kommer göra det jobbigt: kontrakt till 2024 (3 år till), han fyller 28 i sommar och är ganska skadedrabbad. Marknadsvärde på 108m£ enligt Transfermarkt, vilket betyder att Levy kommer vilja ha minst 150m£ men troligen 200-250m£.
Vem fan vid sina sinnens fulla bruk lägger den sortens cash på Kane på dagens marknad? Ser att United, Chelsea eller City kanske gärna skulle tagit in honom, men för de pengarna? Det tror jag inte.
Ett alternativ är att han bråkar ner sitt marknadspris och tvingar Levy att sälja. Men vill Kane bli en ny Sol Campbell? Tveksamt, minst sagt. Kane vill nog ses som hjälten som fick an offer he couldn't resist, men att klubben i hans hjärta alltid kommer vara Spurs. Inte Judas som bråkade sig bort sekunden det kom ett erbjudande.