2021-05-11, 13:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
AV en snabb googlesökning framgår det att brott som skett innan 1985 omfattas av preskription. Mordet är i sådana fall preskriberat. Däremot är ärendet "öppet" eftersom det gäller en försvunnen person. Polisen utreder möjligtvis fortfarande, men ingen kan längre straffas för mordet.

Se ovan. Datum för eventuellt dödsfall är inte fastslaget.
Citera
2021-05-11, 13:17
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Se ovan. Datum för eventuellt dödsfall är inte fastslaget.
Självklart är det datum för dödsfallet som är avgörande vid ett eventuellt mord. Att han ska vara försvunnen i 3 år och sedan mördats låter osannolikt, men det kan visserligen ha hänt på det sättet.
Citera
2021-05-11, 13:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Självklart är det datum för dödsfallet som är avgörande vid ett eventuellt mord. Att han ska vara försvunnen i 3 år och sedan mördats låter osannolikt, men det kan visserligen ha hänt på det sättet.

Jag är inte säker, men jag tror att det är därför utredningen fortfarande är öppen.
Citera
2021-05-11, 13:23
Medlem
Man har länge spekulerat och hört om att han blev påkörd och sedan inlindad i plast för att sedan sänkas i Armsjön.
Citera
2021-05-11, 13:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Preskriptionstid kan ju ändras retroaktivt som vi har kunnat konstatera med lagändringen som skedde 2010. Tydligen inget brott mot rättsprinciperna, men det kanske bara är lagstiftarna som hävdar det. Jag vet inte och bryr mig inte heller, men i teorin skulle man ju kunna ändra preskriptionstiden för brott begångna efter 1980 och då kan en person dömas även för detta.
Citera
2021-05-11, 13:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Preskriptionstid kan ju ändras retroaktivt som vi har kunnat konstatera med lagändringen som skedde 2010. Tydligen inget brott mot rättsprinciperna, men det kanske bara är lagstiftarna som hävdar det. Jag vet inte och bryr mig inte heller, men i teorin skulle man ju kunna ändra preskriptionstiden för brott begångna efter 1980 och då kan en person dömas även för detta.

Nja. Lagändringen 2010 förändrade ju inte statusen för redan preskriberade brott. Den som däremot hade ihjäl någon exempelvis hösten 1985 och då kalkylerade med att vara en fri man hösten 2010 gick ju på en nit. Men vet inte om jag håller med om att det skulle vara ett brott mot rättsprinciperna.
Citera
2021-05-11, 13:29
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Rätt och det lär ju vara svårt att avgöra när han dog även om det är högst troligt att han dog dagen när han försvann. Har det varit något fall där det har varit på gränsen mellan 19850701 när det gällt att avgöra när en person dog? Jag tror inte det. Preskriptionstiden togs väl bort främst p.g.a. mordet på Olof Palme 1986.

Det var nog enbart därför det togs bort.
Citera
2021-05-11, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kanske OT, men är det någon som minns ett fall i Lund där en ung kille försvann på vägen mot Bjärred? Antagligen också på 80-talet? När jag ser bilder på Olle Högbom så tycker jag att dessa bägge försvunna killar är jävligt lika, men jag kan ju minnas fel.
Citera
2021-05-11, 13:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske OT, men är det någon som minns ett fall i Lund där en ung kille försvann på vägen mot Bjärred? Antagligen också på 80-talet? När jag ser bilder på Olle Högbom så tycker jag att dessa bägge försvunna killar är jävligt lika, men jag kan ju minnas fel.

Niklas Elmberg? Halvlika va… Lite lika glasögon. (Han hittades efter några dagar. Men mordet är olöst.)
Citera
2021-05-11, 13:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Niklas Elmberg? Halvlika va… Lite lika glasögon. (Han hittades efter några dagar. Men mordet är olöst.)
Så hette han, tack för det. Ser nu att det var 1991 så det skiljer rätt många år. Jag tänkte mest om det var något pervo som hade någon hangup på just det utseendet.
Citera
2021-05-11, 14:24
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Artikeln är bakom betalvägg och trådstarten är lite missvisande.. Har man hittat en kropp eller inte?

Naturligtvis inte. Vilken idiot gräver ner ett lik i köket i huset där man bor?
Citera
2021-05-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Har de undersökt kvarlevorna under golvet då?

Det finns inga kvarlevor under något golv, det är ett otrolig dumt och omständligt jobb att gräva ner någon under eller i ett golv, uppenbar risk att det luktar! Det kan vara aktuellt i andra länder om du lever i en storstad utan fordon, men i Sverige finns det så många bättre sätt att göra dig av med en kropp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in