Citat:
Ursprungligen postat av
teoriman
I övriga Europa är inte cannabisbrukare utsatta för samma förföljelse då narkotikabruk normalt inte är kriminaliserat. Att avkräva urinprov och kriminalisera användare genom själva bruket är en svensk företeelse som är sprungen ur ett narkotikapolitiskt mål om ett narkotikafritt samhälle. Här kriminaliseras även flest narkotikabrukare. Innehav är också avkriminaliserat i flera länder samt i några länder även odling. Fastän inte allt är avkriminaliserat så är ändå inte prioriteringen att jaga brukare varför eventuellt domslut för många europeer i praktiken inte gör någon skillnad. Fokus i flesta länder är som den bör vara på att beivra langning.
Finns det ens ett enda land i hela världen förutom Sverige där polisen avkräver ~100.000 urinprov årligen för att påvisa bruk av narkotika?
Undantaget skulle väl vara för att bevisa en rattis men det är ju självklart att så ska vara fallet.
Jag tror utan att veta att vi är det enda landet I världen som jagar missbrukare in i döden, vidrigt är det och alla ministrar som inte jobbar för en förändring (Lena H & Morgan) är också genomvidriga personer, deras ovilja till att förändra narkotikapolitiken säger allt jag behöver veta om deras person.
Jag har heller ingen respekt för poliser som inte höjer rösten för utsatta människor som lider av beroendeproblematik utan forsätter plocka dessa gång på gång, mina fördomar om vilka typer som blir poliser besannas iom detta.