2021-05-11, 04:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det stämmer inte. Var tvungen att söka akutvård augusti 2020. Förutom alla frågor som ställdes innan man ens fick gå in i väntrummet så fick man inte vistas på sjukhuset utan munskydd, de var även noga med att munskyddet skulle täcka mun och näsa.

Citat:
Så alla dessa personer som klassas som långtidscovid sjuka är hypokondriker, det är ditt argument?
Du vet att de som haft covid-19 riskerar att få lägre IQ!?
Citera
2021-05-11, 05:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Dåså, då kan vi ta bort alla restriktioner. Så länge man inte nyser eller hostar någon rätt i ansiktet så är det helt lugnt. Och det gjorde man inte ens innan Covid1984, så det lär knappast vara någon som gör det nu heller.
Dags att du läser på lite om smittspridning och framför allt om droppsmitta.
Citera
2021-05-11, 05:24
Medlem
Citat:
Så alla dessa personer som klassas som långtidscovid sjuka är hypokondriker, det är ditt argument?

Det tror inte jag. Däremot tror jag att många av dem är hypokondriker. Många symptom som sätter sig på hjärnan och känsloregistret kan säkerligen härledas till ett år av konstant skräckpropaganda. Dessutom har många rört sig alldeles för lite. Om man får höra att man får svårare att andas (efter att ha gått upp 5 kg) och får höra att det är ett symptom på långtidscovid är det inte helt konstigt att hjärnan börjar gå på högvarv och fler symptom uppstår. Många symptom verkar ju vara sådana som även kan uppstå vid ångest och depression.
Citera
2021-05-11, 05:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Inte alla men många som syns och hörs i debatten är sannolikt hypokondriker och många blir helt återställda. Man får ha lite tålamod med covid. Det kan tyvärr ta några månader att bli återställd och det har vissa svårt att acceptera.
Citera
2021-05-11, 06:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Läbbigt...

Ett stort antal döda kroppar har flutit iland från floden Ganges i norra Indien, det tros handla om människor som avlidit i covid-19.

En lokal myndighetsföreträdare i staden Buxar, i delstaten Bihar nära gränsen till Uttar Pradesh i norra Indien, säger att omkring 40 lik har spolats upp.

– Vi har gett instruktioner till berörda ansvariga att ta hand om alla kroppar, och antingen begrava eller kremera dem, säger Ashok Kumar.

Enligt lokala medier kan det handla om omkring 100 uppspolade kroppar.

Lokalbefolkning berättar för nyhetsbyrån AFP att man tror att de döda dumpats i floden då det varit fullt på kremeringsplatser eller då släktingar inte har haft råd med begravningsbål.
https://www.svd.se/misstankt-coviddoda-spolades-upp-ur-ganges
Citera
2021-05-11, 06:28
Medlem
AreYouBacks avatar
Vetenskapsradion SR tar idag upp virus som görs farliga i labb. Att det redan har gjorts i Amerika och Kina. Påannonsen för programmet var cringe. De varnade för konspirationsteorier samtidigt som de säger ”har skett tidigare dock inte med Covid-19 säger Kina och WHO”. Lyssna 9.35.
Citera
2021-05-11, 06:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte alla men många som syns och hörs i debatten är sannolikt hypokondriker och många blir helt återställda. Man får ha lite tålamod med covid. Det kan tyvärr ta några månader att bli återställd och det har vissa svårt att acceptera.

Viruset sätter sig i hjärnan. Varför är det så svårt att tro att det kan få följder?
Citera
2021-05-11, 07:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Viruset sätter sig i hjärnan. Varför är det så svårt att tro att det kan få följder?

Jo jag är nog beredd att köpa det så irrationella som folk blivit pga sin överdrivna covid-skräck.
Citera
2021-05-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Läbbigt...

Ett stort antal döda kroppar har flutit iland från floden Ganges i norra Indien, det tros handla om människor som avlidit i covid-19.

En lokal myndighetsföreträdare i staden Buxar, i delstaten Bihar nära gränsen till Uttar Pradesh i norra Indien, säger att omkring 40 lik har spolats upp.

– Vi har gett instruktioner till berörda ansvariga att ta hand om alla kroppar, och antingen begrava eller kremera dem, säger Ashok Kumar.

Enligt lokala medier kan det handla om omkring 100 uppspolade kroppar.

Lokalbefolkning berättar för nyhetsbyrån AFP att man tror att de döda dumpats i floden då det varit fullt på kremeringsplatser eller då släktingar inte har haft råd med begravningsbål.
https://www.svd.se/misstankt-coviddoda-spolades-upp-ur-ganges

Läskigt? Ja det är möjligt att det är det för oss som inte lever i den kulturen.

Ungefär som ”skräckbilderna” från Katmandu..
Det såg enligt mig ut precis som vanligt med den enda skillnaden att de som eldade ”dödsbålen” hade skyddskläder.
Normalt skulle jag gissa att ungefär 30 likbål är igång konstant på bara en liten plats i staden. De väntar inte heller på att kroppen är helt uppbränd innan resterna knuffas ner i floden.

Jag har med egna ögon sett armar, ben och diverse kroppsdelar komma flytande i Bagmati. Lätt brända såklart..
Där satt folk med veckans tvätt och disk..
Citera
2021-05-11, 09:11
Medlem
Otroligs avatar
Observation från teststation i Östergötland är att inflödet tycks ha minskat markant den senaste veckan.

Ej färdigrapporterat för dagen men IVA nationellt ser ju också lovande ut. Ser man till nyinskrivningar hade vi en svag uppgång/platå i månadsskiftet men nu verkar det peka rakt nedåt igen.

Med bättre väder och konstant fler och fler vaccinerade känns det som att den enda vägen är nedåt nu och vi borde slippa några större bakslag.
Citera
2021-05-11, 09:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Vem vilseleder vem, och på vilket sätt?

Överdödlighetstalet på 3 % som Socialstyrelsen presenterade idag är alltså ett resultat efter en åldersstandardisering av befolkningen. Det är därmed knappast av relevans att "befolkningsökningen består av invandrare utifrån" och inte heller att "när dessa anländer till Sverige, så är det få som befinner sig i den ålderskategori som är mest sannolik att avlida".

Åldersstandardisering ökar möjligheten att jämföra överdödligheten länder emellan, eftersom det i princip automatiskt dör fler personer i ett land med en mer åldrad befolkning jämfört med ett annat land med en yngre befolkning. Det är inget kontroversiellt.

Om Sveriges överdödlighetstal sjunker i jämförelse med andra länder vid en åldersstandardisering innebär det för övrigt att Sverige har en större andel äldre i befolkningen än jämförelseländerna, i motsats till vad du tycks tro.

Enligt artikeln i Dagens Nyheter så gällde inte jämförelsen inte med andra länder, utan med tidigare år.

Citat från artikeln i Dagens Nyheter:
Nästan 10.000 dog i covid-19 förra året

Pandemin orsakade 9.520 personers död i Sverige under 2020, slår Socialstyrelsen fast i en rapport. Överdödligheten jämfört med ett normalt år var 3 procent. Men det fanns stora regionala skillnader, där Stockholm drabbades värst.
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Och detta är egentligen inga nyheter. Den 23 mars länkade jag till följande diagram vilket utvisar överdödligheten efter åldersstandardisering i ett antal länder, baserad på brittiska myndigheters beräkningar: https://pbs.twimg.com/media/ExFR7WRXMAEqxme?format=jpg&name=small

Att Sverige där har en överdödlighet som är klart lägre än tre procent kan åtminstone delvis förklaras av att ovan diagram är skapat utifrån data över perioden vecka 1 2020 - vecka 51 2020. Hela december 2020 finns alltså inte med och det är en av två månader där vi nu vet att vi hade tydlig överdödlighet förra året.
Citera
2021-05-11, 09:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Läskigt? Ja det är möjligt att det är det för oss som inte lever i den kulturen.

Ungefär som ”skräckbilderna” från Katmandu..
Det såg enligt mig ut precis som vanligt med den enda skillnaden att de som eldade ”dödsbålen” hade skyddskläder.
Normalt skulle jag gissa att ungefär 30 likbål är igång konstant på bara en liten plats i staden. De väntar inte heller på att kroppen är helt uppbränd innan resterna knuffas ner i floden.

Jag har med egna ögon sett armar, ben och diverse kroppsdelar komma flytande i Bagmati. Lätt brända såklart..
Där satt folk med veckans tvätt och disk..
Jag mins en helt sjuk film snutt jag såg från Brasilien tror det kanske var i augusti.

Några unga vuxna kom med en bil och stannade, de tog ut ett lik och tänkte dumpa det i en tillsynes helt vanligt bostadsområde. Då stannade en polis bil. Man kunde se att de pratade och sedan fick de unga vuxna lasta in liket igen och köra iväg. Man får helt enkelt inte dumpa lik i andras bostadsområde under pandemier.

Det har ju gått till en helt ny nivå när man inte kan ta hand om de döda. Jag tror aldrig att vi kommer att komma till den situationen i Sverige och det får vi vara glada för. Det hade inte varit kul om man brände lik mitt i gatan i centrum av Stockholm och flöt lik i hamnen.

Jag har varit i Indien (Nepal också). Jag stannade ganska länge på olika platser runt Ganges. Liksom i Varanasi dit många kommer för att dö. Såg aldrig kroppsdelar flyta runt och absolut inga hela kroppar. Men i Varanasi, eftersom alla ska dö där, flockas det halvdöda personer och några dör rakt på gatan.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-11 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in