Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDRarSiffrorUrA
Läskigt? Ja det är möjligt att det är det för oss som inte lever i den kulturen.
Ungefär som ”skräckbilderna” från Katmandu..
Det såg enligt mig ut precis som vanligt med den enda skillnaden att de som eldade ”dödsbålen” hade skyddskläder.
Normalt skulle jag gissa att ungefär 30 likbål är igång konstant på bara en liten plats i staden. De väntar inte heller på att kroppen är helt uppbränd innan resterna knuffas ner i floden.
Jag har med egna ögon sett armar, ben och diverse kroppsdelar komma flytande i Bagmati. Lätt brända såklart..
Där satt folk med veckans tvätt och disk..
Jag mins en helt sjuk film snutt jag såg från Brasilien tror det kanske var i augusti.
Några unga vuxna kom med en bil och stannade, de tog ut ett lik och tänkte dumpa det i en tillsynes helt vanligt bostadsområde. Då stannade en polis bil. Man kunde se att de pratade och sedan fick de unga vuxna lasta in liket igen och köra iväg. Man får helt enkelt inte dumpa lik i andras bostadsområde under pandemier.
Det har ju gått till en helt ny nivå när man inte kan ta hand om de döda. Jag tror aldrig att vi kommer att komma till den situationen i Sverige och det får vi vara glada för. Det hade inte varit kul om man brände lik mitt i gatan i centrum av Stockholm och flöt lik i hamnen.
Jag har varit i Indien (Nepal också). Jag stannade ganska länge på olika platser runt Ganges. Liksom i Varanasi dit många kommer för att dö. Såg aldrig kroppsdelar flyta runt och absolut inga hela kroppar. Men i Varanasi, eftersom alla ska dö där, flockas det halvdöda personer och några dör rakt på gatan.