2021-05-10, 21:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Wow! Första gången jag håller med dig. Att dessa covidsmittade över huvud taget fick covid beror ju till stor del på att de ÄR korkade. Dvs impulsstyrda, vägrar mask och social distansering. Corona är ju ett IQ-test och det har vi ju konstaterat sedan länge.
Korrekt! Och maskbärarna vinner priset som mest korkade eftersom det bevisligen inte har någon effekt då viruset till stor del är en aerosolsmitta. LOL att ni gått omkring med munblöja och trott att ni är skyddade. Faktiskt rätt stor humor. Jag går och småler när jag ser alla maskbärare i butiken
Citera
2021-05-10, 21:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Med asymptomatisk åsyftas här smittade som inte insjuknar överhuvudtaget, med presymptomatisk åsyftas de som ännu inte insjuknat men senare gör det. Precis som vid influensor så anses man vara som mest smittsam strax före insjuknandet och strax efter.

Så det var inte så ologiskt som du trodde.
Och isåfall måste man se alla människor som potentiella smittobärare. Vilket är sinnessjukt och inte i linje med någon vedertaglig smittskyddsprincip som jag är medveten om. Iallafall inte någon som är vettig och som inte innebär total isolering. Men det är väl den logiken som alarmisterna har anammat. Total karantän
Citera
2021-05-10, 22:05
Medlem
Närmar sig 3 miljoner vaccinerade, snart inne i mitten av Maj och fortfarande hög smittspridning i Sverige. Indiska dubbelmutationen som fått fäste?
Citera
2021-05-10, 22:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förutom då de 7st 20-åringar, de 13st 30-åringarna och 22st 40-åringar som skrevs in förra veckan.

Med Covid? Har du en källa på detta - du har säkert rätt, men vill ändå se det med egna ögon. Sedan är siffran inte hög då det inte är dödsfall. Hur många döda i dessa åldrar har konstaterats vara av och inte med Covid-19?
Citera
2021-05-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Det finns vissa grupper som offras i Sverige. Äldre, unga kvinnor (våldtäkterna), unga män och barn generellt i skolmiljöer där hot o våld är legio. Generellt är hela befolkningen satt under en särskild värdegrund och följer du inte den exkluderas du, särskilt i media men kan gälla även jobb.
Detta är följderna, produkten av den politik som förts under årtionden. Politikerna är skyldiga och de som aldrig gjorde ens ett litet motstånd mot vansinnigheterna.
Även pandemins följder kan delvis räknas in som skapade av politiker. Äldre'vården' bl a.

Tack för din vardagsbeskrivning.

Varsegod! Och det stämmer som du skriver. Många som offras i det tysta, i Sverige...

Min mor har även MS och är verkligen i riskzonen om hon skulle få Covid, eller någon som helst infektion och/eller influensa - att då tillåta så många olika "personal" springa omkring som yra höns, hos mängder av brukare, ja detta är inte bara en slump, utan ytterst utstuderat!
Citera
2021-05-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Korrekt! Och maskbärarna vinner priset som mest korkade eftersom det bevisligen inte har någon effekt då viruset till stor del är en aerosolsmitta. LOL att ni gått omkring med munblöja och trott att ni är skyddade. Faktiskt rätt stor humor. Jag går och småler när jag ser alla maskbärare i butiken

Covid-19 är först och främst en droppsmitta och det säger sig självt att du i alla fall minskar risken (kanske inte mycket, men allt är välkommet) med munbindel om du nyser eller hostar, snörvlar. Vad med munbindel är du så skräckslagen med? Om det nu skulle vara så att Covid-19 först och främst är en aerosolsmitta så är isolation enda vägen - isolerar du dig?
Citera
2021-05-10, 22:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Covid-19 är först och främst en droppsmitta och det säger sig självt att du i alla fall minskar risken (kanske inte mycket, men allt är välkommet) med munbindel om du nyser eller hostar, snörvlar. Vad med munbindel är du så skräckslagen med? Om det nu skulle vara så att Covid-19 först och främst är en aerosolsmitta så är isolation enda vägen - isolerar du dig?
Du kan ju jämföra stater/länder med varandra så ser du tydligt att maskpåbud för den allmänna befolkningen inte har gjort varken till eller från. Jag förstår inte hur man fortfarande kan tro att det gör någon nytta att dra på sig en simpel fiberduk som man köpt på ICA. Kanske hade det haft en liten effekt om alla hade haft N95 och använt dom på ett adekvat sätt. Om man hostar eller snörvlar stannar man hemma. Nej jag isolerar mig inte och jag bär inte mask.

Det som skrämmer mig är hur lättpåverkade folk är och hur lätt det är att skapa en miljö där en viss grupp ses ned på eller förtrycks. Jag har fått ett helt nytt perspektiv på nazityskland och sovietunionen efter den här cirkusen. Mycket lärorikt!
Citera
2021-05-10, 22:34
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Närmar sig 3 miljoner vaccinerade, snart inne i mitten av Maj och fortfarande hög smittspridning i Sverige. Indiska dubbelmutationen som fått fäste?
Finns det något bevis för att vaccinet inte skulle bita på den?
Citera
2021-05-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Den dag alla som vill har fått vaccinet bör livet återgå till det normala.

Förutom för pestråttorna förstås. De som vägrat vaccinera sig.

Helst skulle de tvingas gå runt med clownnäsor så att vi andra kan hålla avstånd men även andra åtgärder borde införas som:

1. Bekosta eventuell sjukvård för covid ur egen ficka
2. Inget flyg eller kollektivtrafikresande
3. Inga besök på restauranger, barer, klubbar, museer osv
4. Ej få arbeta med jobb där de kommer i kontakt med andra
5. Ingen sjukpenning om de får långcovid

Men i övrigt är vaccinet frivilligt förstås!

Edit: glömde tillägga. Hemundervisning för dessa pestråttor så klart. Såväl i grundskola som på universitet.

Väl talat.
Med undantag för icke myndiga personer dock..
Citera
2021-05-10, 22:37
Medlem
Citat:
Du kan ju jämföra stater/länder med varandra så ser du tydligt att maskpåbud för den allmänna befolkningen inte har gjort varken till eller från. Jag förstår inte hur man fortfarande kan tro att det gör någon nytta att dra på sig en simpel fiberduk som man köpt på ICA. Kanske hade det haft en liten effekt om alla hade haft N95 och använt dom på ett adekvat sätt. Om man hostar eller snörvlar stannar man hemma. Nej jag isolerar mig inte och jag bär inte mask.

Det som skrämmer mig är hur lättpåverkade folk är och hur lätt det är att skapa en miljö där en viss grupp ses ned på eller förtrycks. Jag har fått ett helt nytt perspektiv på nazityskland och sovietunionen efter den här cirkusen. Mycket lärorikt!

Och i de stater som de använder munbindel har inga andra parametrar som gör att siffrorna liknar varandras? Det går aldrig att peka på en åtgärd och säga att den haft en stor påverkan, eller jo, egen isolation fungerar ju, men vilka gör detta?

ALLT du har över munnen hjälper självklart till - att inte förstå detta går över mitt förstånd. Det finns stora partiklar som fångas upp som annars fritt hade fått fritt spelrum men som nu hamnar i munbindeln - är inte detta då ett skydd? Inte fullgott på långa vägar, men ett visst skydd kan man ej bortse från.

Du vet att man inte behöver hosta och snörvla för att vara en smittbärare, eller? Hur gör du för att undvika alla som kan smitta dig då du uppenbarligen tror att Covid-19 mest är en aerosolsmitta? Märk väl - jag tror verkligen detta är överdrivet, men det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt...
Citera
2021-05-10, 22:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja en ny svensk studie visade samma sak, dvs att asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt. Nästan bara barn som har detta.
Däremot är presymptomatisk smittspridning tämligen vanlig, vilket är illa ur spridningssynpunkt.
Citat:
Men vänta lite nu. Om asymptomatisk smittspridning är väldigt ovanligt, så hur kan "presymptomatisk" vara vanlig? Att vara presymptomatisk är ju i praktiken samma sak som att vara asymptomatisk. Dvs du uppvisar inga symptom.

Logiken går verkligen inte ihop, som med allt annat i den här coronasoppan

Kan du tyska?

I det här inslaget från förra året, förklarar Christian Drosten begreppen. Min tyska är pinsamt rostig, men lyckligtvis pratar Christian Drosten långsamt och mycket tydligt.
Citera
2021-05-10, 22:45
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:

Ja visst är det lite humor att se alla som bär munblöja när dom springer runt i affärerna med rädda rådjursögon. Om munblöja hade givit mänskligheten någon fördel mot virus, som har funnits i alla år, så hade evolutionen gett oss en hudflärp som hänger ner över näsa och mun. Jisses vad sjukt det hade sett ut.

Men höjden av humor är ändå dessa livrädda rådjur som går runt och storhandlar i munblöja men kladdar med sina händer överallt. Dom tar på kundvagnar, kundkorgar, öppnar frysdiskar och pillar på kortterminaler och tror dom är säkra för att dom har en blöja över munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in