Citat:
Ursprungligen postat av
Zache
Om de där barnen nu ansågs tillräckligt gamla för att få röra sig i skog och mark utan vuxens överinseende, så borde de också, såklart, kunnat räkna ut att valpen med största sannolikhet var en varg. Eftersom de verkar ha hamnat snett i uppfostran och placerats på anstalt, så ligger det nära till hands att de också har brister i sin allmänna lokalorientering och inte hittar tillbaka till lyan eller legan, ens med gps i luren.
Således ingen återplacering av valpen till varghonan, således avlivades valpen enligt svensk lag – Jaktförordning (1987:905) 40 c §: "Om frilevande vilt anträffas så skadat eller i en sådan belägenhet att det snarast bör avlivas av djurskyddsskäl, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på någon annans mark." Förordning (2018:639). Min kursivering. Och med anträffas i detta fall menas att vargen anträffades, av en vuxen (nåja, en vårdare) i famnen på en triumfatorisk särskoleunge efter barnens segertåg ut ur skogen.
Varg är statligt vilt även om det konstaterandet nog svider för minkkramare och andra. Sorgligt att anklaga den stackars veterinären som behövde ta bort valpen, verkligen inte dennes fel.
Vad är det för jävla skitungar som inte lärt sig att man inte stör, och framförallt inte lyfter upp och hanterar, vilda djur? Om nu föräldrarna pundat bort sin chans att bidra med lärdomar, kan man kanske tänka sig att de där vårdhemmen borstar upp sina Mulle- eller Friluftsfrämjandekunskaper. Speciellt om anstalten ligger i en värmländsk skog. Hoppas på utegångsförbud och ett kok stryk i alla fall, eftersom det tyvärr inte kunde ledas till åtal.
Kan hålla med här. Om nu HVB-hemmen ska ligga i Tjotahejti så bör man informera om artrikedomen kring skogarna i närheten, samt hur man beter sig och hanterar djur som påträffas i skogarna nära hemmet.
Nu vet jag inte om HVB-hemmet rörde nyanlända eller så, men likadant bör det informeras om t.ex. giftig svamp, bär och växter. Det här är korkade individer som inte fått någon uppfostran eller bildning gällande naturen. Ansvaret bör ligga hos kommun samt de som bedriver hemmen. T.ex. gå inte ut och elda mitt i skogen under sommarmånaderna. Detta är ingen anarkistisk sommarhajk, likt Flugornas Herre - barnen måste bli skolade innan man ger sig ut i naturen kring vad som gäller.
Sedan kan jag förstå lite i att "valpen" som syns på bilden lätt kan förväxlas med en Schäfer eller så. Men för att komma bort från att den här typen av "missöde" sker igen så måste barnen få korrekt utbildning innan man börjar röra sig i skog & mark. Vi snackar ingen mastersutbildning utan en snabb genomgång.