2021-05-10, 13:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. det är nästan så man tror du är vaccinerad mot Fakta.

Jag noterar även att du i vanlig ordning inte presenterat någon fakta/källa till skillnad från mig.

Men här har du en ny länk.. denna gången från socialstyrelsen.. hoppas att den lyckas tränga igenom din hjärntvättade tjocka skalle.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

"Diagrammet visar att det framför allt är personer som är 85 år och äldre som dött i covid-19."
"Majoriteten av de personer som dött i covid-19 hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom."
"Av alla som avled med covid-19 som underliggande dödsorsak under första halvåret 2020 hade 78 procent slutenvårdats någon gång under femårsperioden 2015−2019"

.. och nu till den bästa...

"De som avled i covid-19 under första halvåret 2020 var i genomsnitt nästan tre år äldre, knappt 83 år vid dödsfallet jämfört med övriga som avled under samma period."

Som sagt.. äldre skröpliga i livets slutskede.

Du är välkommen att motbevisa mig med fakta istället för i vanlig ordning Ordbajseri

GAME OVER!

Ja, majoriteten är äldre som dör vet vi alla men det innebär inte att de flesta är multisjuka och ligger på dödsbädden. Kanske du tycker att de över 80 är okej att de dör, finns många som fortfarande har ett aktivt liv.
Kan du förklara att många med underliggande sjukdomar medicinerar mot sin sjukdom och de kan fortfarande leva ett aktivt och bra liv. Tyvärr satte Covid stop för det men enligt dig motiverar det inga åtgärder. Att de dör "gamla" är helt okej för dig, bara du slipper bry dig.

Att ha underliggande sjukdom innebär inte att men ligger på dödsbädden eller är multisjuk.

Att du kör med en otroligt tråkig attityd hjälper inte dina argument.

Glöm inte att det finns många även yngre som efter 6 månader fortfarande är sjuka.
Citera
2021-05-10, 13:26
Medlem
Citat:
.. japp.. helt rätt uppfattat.. det är exakt det som vi Konspirationsteoretiker tycker om ni Vaccinfanatiker hade fått bestämma. Det visar vilken analys- och slutledningsförmåga du har så jag kan inte förvänta mig några större mirakel.

Jag skall ge dig en hint.. Vaccinationspass/Munskydd/Vaccinering/Social Distansiering.. mm mm

Ja och? Förstår fortfarande inte vad du upprörs över. Det jag däremot förstår är att du gillar att ha en taskig attityd mot dina meningsmotståndare när argumenten tryter.
Citera
2021-05-10, 13:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej, det bor inte bara idioter i Malmö.. men du är ett bra exempel på hur Vaccinfanatiker ser på folk och meningsmotståndare i olika delar av landet. Din gelikar måste vara stolta över dig...

Eftersom intelligensen flödar och du inte kan se kopplingen vad som orsakar en lägre medellivslängd låt mig förtydliga.
Ju fler förlorade levnadsår (som du nämner 10-20-30 år).. desto lägre kommer medellivslängden bli.
den total summa av förkortade levnadsår kommer påverka medellivslängden.. inte något enskilt fall som du drar fram ur arslet.
Du förväntade dig en betydligt lägre medellivslängd därav din känslostyrda feminina yttring.

Detta säger Socialstyrelsen:

"De som avled i covid-19 under första halvåret 2020 var i genomsnitt nästan tre år äldre, knappt 83 år vid dödsfallet jämfört med övriga som avled under samma period."

Jag repeterar.. trå år ÄLDRE!

Vem har nu rätt.. du utan fakta/källa.. eller jag med fakta från Socialstyrelsen?

Ändå räknar man ju med att enbart männen det första halvåret i 2020 förlorade 28 591 levnadsår.

För kvinnorna kom covid på tredje plats av dödsorsaken som tog mest levnadsår av dödsorsakerna första halvåret 2020.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Det var ovanligt många år de hade kvar de som låg på dödsbädden när de dog av covid. Alternativ en hel del låg inte på dödsbädden när de covid tog dem.
Citera
2021-05-10, 13:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, majoriteten är äldre som dör vet vi alla men det innebär inte att de flesta är multisjuka och ligger på dödsbädden. Kanske du tycker att de över 80 är okej att de dör, finns många som fortfarande har ett aktivt liv.
Kan du förklara att många med underliggande sjukdomar medicinerar mot sin sjukdom och de kan fortfarande leva ett aktivt och bra liv. Tyvärr satte Covid stop för det men enligt dig motiverar det inga åtgärder. Att de dör "gamla" är helt okej för dig, bara du slipper bry dig.

Att ha underliggande sjukdom innebär inte att men ligger på dödsbädden eller är multisjuk.

Glöm inte att det finns många även yngre som efter 6 månader fortfarande är sjuka.

.. som en enda motfråga... när dör folk i allmänhet... dvs vad är medellivslängden i Sverige?

Svara gärna på frågan så skall du se hur poletten trillar ner... men eftersom du kommer ducka för denna fråga kommer jag hjälpa dig på traven:

"Medellivslängden för män i Sverige är nästan 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år"

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

.. samtidigt gällande C19... och låt nu detta sjunka in ordentligt... ta dig ordentligt med tid för det verkar du behöva.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-05-10, 13:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Känsloargument... Faktum är ju att de du åberopar i ditt inlägg mest troligt hade dött av en svårare infektion och/eller förkylning, också.
Citera
2021-05-10, 13:35
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja och? Förstår fortfarande inte vad du upprörs över. Det jag däremot förstår är att du gillar att ha en taskig attityd mot dina meningsmotståndare när argumenten tryter.

var det det bästa du kunde producera.. skall du börja gråta nu oxå?

Ta en titt och jämför tidigare inlägg så får du se vilka som kommer med källhänvisning och vilka som har känsloargument.

Jag välkomnar alltid kritisk granskning av källan... till skillnad från Vaccinfanatiker.
Citera
2021-05-10, 13:42
Medlem
Citat:
var det det bästa du kunde producera.. skall du börja gråta nu oxå?

Ta en titt och jämför tidigare inlägg så får du se vilka som kommer med källhänvisning och vilka som har känsloargument.

Jag välkomnar alltid kritisk granskning av källan... till skillnad från Vaccinfanatiker.

Jag ödslar inte tårar på foliehattar.

Jag uppskattar däremot alltid när man gör källhänvisning men också när källvisningen faktiskt är relevant.
Citera
2021-05-10, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är många som har ett aktivt liv, men när man är över 80 år så kan så lite som en förkylning eller minsta infektion i kroppen göra att livet tar slut. Risken för att dö är 100%. Vi kommer inte ifrån detta faktum.

Citat:
Du är helt insnöad på covid som många andra får och glömmer bort att äldre kan dö av i princip vilken bagatell-sjukdom som helst.

Citat:
Nej men lägg till ålder på det så är du skör och kan dö av vad som helst.

Citat:
Fårmentalitet är den mest trista attityden och förvärrar den här pandemin.

Citat:
Det finns folk som dör eller skadas i trafiken. Det är mycket tråkigt men inget vi förbjuder inte trafik för den sakens skull.
Citera
2021-05-10, 13:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
.. som en enda motfråga... när dör folk i allmänhet... dvs vad är medellivslängden i Sverige?

Svara gärna på frågan så skall du se hur poletten trillar ner... men eftersom du kommer ducka för denna fråga kommer jag hjälpa dig på traven:

"Medellivslängden för män i Sverige är nästan 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år"

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

.. samtidigt gällande C19... och låt nu detta sjunka in ordentligt... ta dig ordentligt med tid för det verkar du behöva.

Du har tappat vad diskussionen gällde. Det första jag svarade på var ditt påstående att
Sen när kan man inte uppnå flockimmunitet den naturliga vägen

Därefter övergick du till att det flesta var multisjuka på dödsbädden.
Citera
2021-05-10, 13:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ändå räknar man ju med att enbart männen det första halvåret i 2020 förlorade 28 591 levnadsår.

För kvinnorna kom covid på tredje plats av dödsorsaken som tog mest levnadsår av dödsorsakerna första halvåret 2020.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf

Det var ovanligt många år de hade kvar de som låg på dödsbädden när de dog av covid. Alternativ en hel del låg inte på dödsbädden när de covid tog dem.

Vad snackar du om??????

.. från samma källa du länkade:

"Medelåldern bland de som hade covid-19 som underlig- gande dödsorsak var ca 2 år högre än bland dem som dött av övriga döds- orsaker. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärl- sjukdom och yttre orsaker till död. Covid-19 var den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår under första halvåret 2020. Sjukdomen bidrog till flest förlorade levnadsår bland män under pandemins mest akuta fas i april men inte bland kvinnor, där cancer fortsatt var den främsta orsaken."

vidare...

"Eftersom den åldersstandardiserade dödligheten ständigt minskar behö- ver man bara gå tillbaka till första halvåret 2017 för kvinnor och 2013 för män för att hitta en lika hög dödlighet som första halvåret 2020 (figur 1).
Den genomsnittliga åldern för personer som avled första halvåret 2020 var un- gefär ett halvt år högre för både kvinnor (82,5 år) och män (77,6 år) jämfört med samma period tidigare år. Förklaringen är att medelåldern bland de som dött i covid-19 var högre än bland de som avlider av övriga dödsorsaker.
Citera
2021-05-10, 13:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag ödslar inte tårar på foliehattar.

Jag uppskattar däremot alltid när man gör källhänvisning men också när källvisningen faktiskt är relevant.

... klart att källor inte relevanta för er Vaccinfanatiker...

Du hade öppet mål.. ändå drar du dig tillbaka med svansen mellan benen.

CASE CLOSED
Citera
2021-05-10, 13:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns folk som dör eller skadas i trafiken. Det är mycket tråkigt men inget vi förbjuder inte trafik för den sakens skull.

Vi diskuterade trafik döda nyss i tråden.

Antal trafik döda har minskat år 2020. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet.

Restriktioner bär tydligen oväntade frukter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in