Om verkstaden är ansluten till MRF, Motorbranschens Riks Förbund, har den en förbindelse att: om det gäller avvikelser som har med trafiksäkerheten att göra, utöka ingånget skriftligt prisavtal med högst 10%.
Om reparationskostnaden överstiger 10% på lämnat skriftligt avtal måste verkstaden få bilägarens medgivande.
Men nu är ju inte alla bilverkstäder MRF-anslutna.
Huruvida Mekonomen-verkstäderna är anslutna vet jag inte, däremot har jag hört och läst att det för deras del mera är regel än undantag att de överskrider lämnade prisuppgifter på reparationer.
I mitt fall överskred de lämnat pris och av kvittot framgår inte om de är är MRF-anslutna.
Jag drev mitt fall till ARN, som inte gav mig rätt, utan gick på Mekonomens uppgifter p g a a vi inte hade något skriftligt avtal om reparationskostnad, utan bara muntlig överenskommelse.
Härutöver tog Mekonomen hyra, 1.680:-, för att bilen, som efter "reperationen" inte var körbar utan fick tagas med bärgare från Mekonomenverkstaden i Eskilstuna till en "riktig" bilverkstad.
Så att driva frågor till ARN är så gott som utsiktslöst att vinna.
Kompetensen hos dessa unga nyutbildade jurister är så låg att man tar sig för pannan och undrar om de verkligen kan tillgodogöra sig muntlig och skriftlig kommunikation.
Så det är bara att betala, tyvärr!