Citat:
Ursprungligen postat av
Tok-Frans
Får partirepresentanterna dela ut något annat än röstsedlar?
Om inte, varför?
Nu är du ute i rena dumheter. Detta är i Sverige ett icke-problem. Vid flertalet finns inga långa köer. I Sverige uppmuntras förtidsröstning (även när det inte är coronapandemi) och Sverige satsar på att ha många vallokaler utspridda så att alla ska ha nära till dem. Där på glesbygden där jag växte upp hade vi tre vallokaler för ca 4 000 invånare (total befolkning, kanske drygt 3 000 röstberättigade). Alla tre vallokalerna öppna hela dagen och de låg på en dryg halvmils avstånd från varandra. Jämför detta med hur det ser ut i USA så förstår du kanske varför man kan behöva dricka i de amerikanska valköerna.
Så du kanske vill förklara för oss hur du menar att det främjar demokratin att man gör det svårt och besvärligt att rösta.
Dessutom är partiarbetarna i Sverige så vänliga. En gång när jag röstade såg jag en person som gick fram till mannen med sosse-bandet på sig och frågade efter valsedlar för Sverigedemokraterna. Den vänlige sossen svarade "det kan du få av Kalle, han är därborta, men annars finns det också i stället inne i foajén".