2021-05-10, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig helt.
Hur ser tider ut kring olika husrannsakan, det är väldigt rörigt och jag har inte följt fallet i tre år.
Finns det en sammanställning om starten?

Har inga klockslag men den 15 gjordes första husrannsakan hos SD.
Den 16 maj var en hund med utbildad att söka efter blod, sperma och likvätska. (s. 266, aktbilaga 157 gällande den 16/5)

21 juni 2018 undersöktes SDs källare.

25 juni hade SOA sin sotarfest och det var storstädning med hela gänget i SDs bostad.

Det står på sidan 29 i domen att blodet anträffades efter storstädningen så rimligen borde minst en ytterligare undersökning genomförts i SDs bostad. Jag vet dock inte när.
Jag vet heller inget datum för husis hos HD.

Senast redigerad av Firesnake 2021-05-10 kl. 08:32.
Citera
2021-05-10, 08:31
Medlem
SD var på förhör x 2. Första förhöret var på eftermiddagen och det andra höll i sig till strax före midnatt.

En jour-åklagare bestämmer sent att husis ska avbrytas. Jag har noll koll på hur sånt här går till någon kanske kan svara på följande fråga:

- jour-åklagaren... blir denna inkallad till polishuset? Eller jour hemma?

Vid husis åkte en polis tillbaka till stationen pga jäv.
Den polisen som var ansvarig vid tillfället måste väl ha berättat det för jouråkl... att en polis valde att åka därifrån?
Var det den polisen som hade mest kunskap/intresse av just dateriet/telefoner?
Om så vore, borde inte en annan polis skickats dit med just det intresset... passat på att kolla runt lite bland datorer som fanns i hemmet?
Citera
2021-05-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å du försöker skapa en trådsanning, eller om du
har på fötterna så är jag väldigt intresserad, upp till bevis.

Jag har inte sagt att det var så. Jag skrev att man kunde fråga SD. Om det ligger han i fatet så kommer han inte minnas något. Om inte någon har sett det för då var han ju ute och cyklade där för att testa cykeln. Samma lär gälla för handtaget till domkraften.
Citera
2021-05-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD var på förhör x 2. Första förhöret var på eftermiddagen och det andra höll i sig till strax före midnatt.

En jour-åklagare bestämmer sent att husis ska avbrytas. Jag har noll koll på hur sånt här går till någon kanske kan svara på följande fråga:

- jour-åklagaren... blir denna inkallad till polishuset? Eller jour hemma?

Vid husis åkte en polis tillbaka till stationen pga jäv.
Den polisen som var ansvarig vid tillfället måste väl ha berättat det för jouråkl... att en polis valde att åka därifrån?
Var det den polisen som hade mest kunskap/intresse av just dateriet/telefoner?
Om så vore, borde inte en annan polis skickats dit med just det intresset... passat på att kolla runt lite bland datorer som fanns i hemmet?

Jo man tycker ju det men...

I vissa distrikt har åklagamyndigheten lokaler i polishuset och vid en gogling så verkar så gälla även i Örebro. Både Åklagarkammaren och Polishuset har adress Järvägsgatan 3 A.
Åklagare har även tillgång till kontor i tingsrättens lokaler.

Ja de kan ha jour hemifrån.

"Var det den polisen som hade mest kunskap/intresse av just dateriet/telefoner? "
Ja som jag uppfattade det (inte helt säker) så var det en civilanställd som i synnerhet jobbade just med att undersöka beslagtagna mobiltelefoner. Samma kille som var kompis/ bekant med SD och som tidigare lärt SD hur man skriver över raderat material i mobilen genom att ta nya bilder.

Att insatsledaren "måste" ha berättat för jouråklagaren att en av de anställda som skulle deltagit i husrannsakan valde att inte göra det pga jäv ser jag inte som självklart just i det skedet.

För att lite narcissistiskt citera mig själv

Citera
2021-05-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jo man tycker ju det men...

I vissa distrikt har åklagamyndigheten lokaler i polishuset och vid en gogling så verkar så gälla även i Örebro. Både Åklagarkammaren och Polishuset har adress Järvägsgatan 3 A.
Åklagare har även tillgång till kontor i tingsrättens lokaler.

Ja de kan ha jour hemifrån.

"Var det den polisen som hade mest kunskap/intresse av just dateriet/telefoner? "
Ja som jag uppfattade det (inte helt säker) så var det en civilanställd som i synnerhet jobbade just med att undersöka beslagtagna mobiltelefoner. Samma kille som var kompis/ bekant med SD och som tidigare lärt SD hur man skriver över raderat material i mobilen genom att ta nya bilder.

Att insatsledaren "måste" ha berättat för jouråklagaren att en av de anställda som skulle deltagit i husrannsakan valde att inte göra det pga jäv ser jag inte som självklart just i det skedet.

För att lite narcissistiskt citera mig själv

Om jour-åkl bestämt en husis borde väl insatsledaren ha på sitt bord att berätta... en fick åka hem och det är han som har hand om datorer/telefoner? Då har ju jouren möjlighet att säga att ni får skicka dit en annan person som utför de uppgifterna.
Citera
2021-05-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag har inte sagt att det var så. Jag skrev att man kunde fråga SD. Om det ligger han i fatet så kommer han inte minnas något. Om inte någon har sett det för då var han ju ute och cyklade där för att testa cykeln. Samma lär gälla för handtaget till domkraften.

SD var ute och cyklade på mordkvällen (enl förhör).

Ångrade sig efter att ha läst FUP, då skyllde han på de som förhört honom. Nu har åkl visat att han inte blev påverkad av förhörsledarna.

Likt han ångrat sig om blod vid varje samlag... men glömde att informera HD om den saken.

SD:s straff har förmodligen börjat redan nu... tanken att vara fri eller livstid. Vänta nästan 3 veckor på det svaret måste vara outhärdligt för vem som helst! Blir han frikänd kommer denna ovisshet sitta i hela livet, när som helst kan något nytt dyka upp.
Citera
2021-05-10, 09:23
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag tycker då att mordet verkar vara planerat pga för det första,
hans besök på "gymmet" både den 11:e och den 14:de.

Troligtvis var han där för att bada och rengöra sig inför mordet. Få bort DNA från kroppen?
Ingen har uppmärksammat att han har gymmat så det var nog ett snabbdopp han tog.

Jag tror att första försöket var den 11:e, men då sket det sig pga att Lena valde att gå hem i stället för att ta sig till cachen, som tydligen inte var så utsatt och som hon sen småfixade med när det var ljust ute.
Hans andra försök; han upprepar sitt besök på gymmet den 14de med bad och sen slår han till vid den andra cachen vid planket.
Så det var planerat enligt mig.

Det hela låter väldigt rimligt.
En annan sak jag funderat på är om SD brukade ha rakad skalle/väldigt kort snagg eller om det var något nytt tiden närmast mordet?

Vi vet ju att han försöker "vara smart" utifrån plantering av Mållgor, inbrott hos LW för att lämna ett ljus med konstaterandet "det kommer inte finnas några fingeravtryck/bevis för att det var jag" och nu senast hans uttalande i rätten angående att få mord att se ut som en olycka etc.

Han verkar ha lagt en hel del research på detta med bevis och då är det inte omöjligt att han rakat skallen i samband med mordet på LW i syfte att minimera egna DNA-spår på brottsplatsen.

Historiskt pratar han högt om mord på sin nyfödda dotter, sin fru, sin älskarinna och älskarinnans yngsta son. Angående de sistnämnda utlovar han blod och smärta.
Han verkar överlag lägga ganska mycket tid på att smida mordplaner (vilket han tillslut uppenbarligen genomförde i ett av fallen).

Stalkerbeteende både vad gäller specifika personer (LW, HD) men även grannar i stort (lyser in med ficklampa i deras bostad osv).
Bilder på blod, döda djur och subtila hot i texter etc i geocachingsammanhang.
Drar knytnäven i väggen i samband med diskussion med åttaårig dotter.
Håller orimligt (både tidsmässigt och innehållsmässigt) förhör med tonårig dotter angående strössel.

Han är onekligen ett psykopatwierdo och borde, för alla andras trygghet, sitta inlåst för all framtid.
Citera
2021-05-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD var ute och cyklade på mordkvällen (enl förhör).

Ångrade sig efter att ha läst FUP, då skyllde han på de som förhört honom. Nu har åkl visat att han inte blev påverkad av förhörsledarna.

Likt han ångrat sig om blod vid varje samlag... men glömde att informera HD om den saken.

SD:s straff har förmodligen börjat redan nu... tanken att vara fri eller livstid. Vänta nästan 3 veckor på det svaret måste vara outhärdligt för vem som helst! Blir han frikänd kommer denna ovisshet sitta i hela livet, när som helst kan något nytt dyka upp.

Ja för mig är det väldigt tydligt. Men inte för alla vad det verkar.
Citera
2021-05-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har du inte tagit fel gubbe där?
Vill minnas att det va Mikael Nykvist.
Jo, det har du rätt i, Nyqvist är gubben
Citera
2021-05-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du verkar ha blandat ihop namnen.

Men vad var det för fel med att gå ut med namn och bild av L?

Den klockan ringde ju direkt för alla redan vid UWs första samtal med polisen. SD hade ju varit inne på flera förhör och de visste var han var. Vad menar du att M mer skulle ha gjort?
Ja, Nyqvist är rätt namn. Ber om ursäkt.
Citera
2021-05-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför tror du att L skulle ha hittats tidigare om S suttit häktad i 72 timmar?

I det läget var prio 1 att hitta L.

Man kan inte begära att polis och åklagare ska vara synska och veta att de behöver säkra spår från en MGM innan de vet att något brott har begåtts.
Det är de flesta ganska övertygande om att den/de som mördat Lena, skulle suttit inlåsta, om Swartz hade fått genomföra en full husrannsakan.
Citera
2021-05-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har inga klockslag men den 15 gjordes första husrannsakan hos SD.
Den 16 maj var en hund med utbildad att söka efter blod, sperma och likvätska. (s. 266, aktbilaga 157 gällande den 16/5)

21 juni 2018 undersöktes SDs källare.

25 juni hade SOA sin sotarfest och det var storstädning med hela gänget i SDs bostad.

Det står på sidan 29 i domen att blodet anträffades efter storstädningen så rimligen borde minst en ytterligare undersökning genomförts i SDs bostad. Jag vet dock inte när.
Jag vet heller inget datum för husis hos HD.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig helt.
Hur ser tider ut kring olika husrannsakan, det är väldigt rörigt och jag har inte följt fallet i tre år.
Finns det en sammanställning om starten?

Läste vidare i domen och på sidan 27 står det dock att blodet påträffades den 21 juni

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in