Citat:
Ursprungligen postat av
DRAVKCAB
Det är solklart vilka som är för säkra val och vilka som inte är det.
I ett modernt samhälle som vi lever i så skall människor kunna
förväntas ha den kompetensen att fixa ett giltigt id och klara av dom
övriga formella kraven. Det är bättre med legitima val med något lägre
deltagarfrekvens än val som ifrågasätts av tiotals miljoner människor.
Om du menar Republikanerna så kanske de vill ha säkra val, men de vill verkligen att många väljare - särskilt de som kan rösta på något annat parti - ska ha det så svårt som möjligt.
Några tips för att få säkra val:
- Börja med en vettig folkbokföring. Utifrån den kan man upprätta röstlängder och sedan avskaffa systemet att väljare ska registrera sig.
- Inför nationella eller delstatliga id-kort, av den typ som finns i flertalet av världens länder (ett id-kort som gäller som leg på banken, hos polisen, sjukvården, skattemyndigheten eller när man ska skaffa telefonabonnemang). Då kan man avskaffa tveksamheter som att man vid val kan legitimera sig med vapenlicens men inte studentleg.
- Inför enhetliga federala lagar för hanteringen av poströster
- Avskaffa elektorssystemet. Vill man inte ha rak rösträkning över landet så kan man vikta delstaterna på ett modernare och enklare sätt.
- Tar man bort elektorssystemet kan man dessutom lättare genomföra omval i valkretsar där det upptäckts tveksamheter utan att hela valet hamnar i tidsnöd.
Dessa är några av de saker som kan göra valet säkrare. Men ett av de två stora partierna är emot denna typ av ändringar. Gissa vilket! (Tips: det är inte Demokraterna.)
Och, innan du kallar mig "vänster-nånting", så vill jag bara nämna att jag genomgående anser att USA:s bästa presidenter har kommit från Republikanerna. Men Trump är den sämsta president USA har haft. Jag har inga höga tankar om Biden, men som president kan han omöjligen vara sämre än Trump.