2021-04-17, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Många av dessa är bekväma och trots att de varit här i många år anstränger de sig inte det minsta för att lära sig svenska, de talar ju gudbevars ett "världsspråk", det får liksom räcka.

Den tyska modellen, vi är i Tysklnd och här pratar vi tyska. Har upplevt hur de i affärer helt vägrar förstå kunder som försöker köpa något på engelska, trots att expediten mycket väl kan engelska står de helt oförstående inför kundens engelska.

Frankrike är nog i den graden att se har aldrig någonsin lärt sig engelska och det är värre.

Tycker som sagt att om man har bott i Sverige i mer än fem år skadar det inte att åtminstone förstå svenska. Att vara förstå frasen "hej vad kostar ett rum er camping?"
Citera
2021-04-17, 19:10
Medlem
oceandrives avatar
Om alla länder bara gav upp sina egna språk och övergick till internationell engelska så skulle allt bli bättre. Språk är lite som religion, helt meningslöst.
Citera
2021-04-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Om alla länder bara gav upp sina egna språk och övergick till internationell engelska så skulle allt bli bättre. Språk är lite som religion, helt meningslöst.
Vår historia är skriven på svenska, hur skulle det bli om alla svenska begrepp och namn på saker försvann, det skulle inte bli samma historieskrivning, en annan historia.
Citera
2021-04-17, 20:01
Avslutad
Citat:
Vår historia är skriven på svenska, hur skulle det bli om alla svenska begrepp och namn på saker försvann, det skulle inte bli samma historieskrivning, en annan historia.

Det är det jag är orolig över, för mycket låneord som gör att svenskan försvinner dessvärre.

Att man skriver "battle" istället för strid med mera
Citera
2021-04-17, 20:16
Medlem
Antivalents avatar
Det är väl bara en o annan brittisk/irländsk pub som har serveringspersonal som inte pratar svenska? Käkar ute en 4-5 gånger i veckan och har inte stött på det fenomenet på "vanliga" restauranger.
Citera
2021-04-17, 20:45
Medlem
godboys avatar
Tycker inte att det år så hiskeligt vanligt förekommande, men det har hänt. Jag pratar bra engelska, jag har bott och arbetat i Skottland så det är således inget bekymmer med den saken för mig. Det är väl på vissa pubar och restauranger det förekommer. I de flesta fall är det rena dumheter, det går utmärkt att beställa på svenska i nästan alla lägen. Nu kanske jag blir lite partisk i fallet, men min uppfattning är att det oftast är irländare som dummar sig med detta. Men om man bara antingen är på väg att att gå så brukar de plötsligt gå väldigt bra med svenska, och sen ger man dem en vass kommentar på engelska med skotsk dialekt. Dock verkar fenomenet vara vanligast i Stockholm, föga förvånade.
Citera
2021-04-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det är det jag är orolig över, för mycket låneord som gör att svenskan försvinner dessvärre.

Att man skriver "battle" istället för strid med mera
Jag tror inte det skulle vara något problem att göra "oss" tvåspråkiga, det fungerar i många länder. Men då måste det vara från födseln, så det tar lite tid men nog hade det varit bra om så många som möjligt på planeten kunde tala med varandra.
Det bör ju då vara att man blir handikappad i samhället om man inte kan bägge språken.

Sovjet hade ryska, Kina har mandarin, vet inte hur utbrett det är att indier faktiskt talar engelska.
Att EU inte satsat på ett gemensamt andraspråk säger en del om den föreningen.
Citera
2021-04-17, 22:00
Avslutad
Citat:
Jag tror inte det skulle vara något problem att göra "oss" tvåspråkiga, det fungerar i många länder. Men då måste det vara från födseln, så det tar lite tid men nog hade det varit bra om så många som möjligt på planeten kunde tala med varandra.
Det bör ju då vara att man blir handikappad i samhället om man inte kan bägge språken.

Sovjet hade ryska, Kina har mandarin, vet inte hur utbrett det är att indier faktiskt talar engelska.
Att EU inte satsat på ett gemensamt andraspråk säger en del om den föreningen.

Till och med i Belgien har de begränsad kunskap i engelska där EU finns!
Citera
2021-04-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Till och med i Belgien har de begränsad kunskap i engelska där EU finns!
Men de har ju redan tre officiella språk att hålla reda på. Belgien är ett miniatyr-EU, de har ju inga som helst problem med att komma överens, , mellan kulturellt ganska lika folk.
Citera
2021-05-09, 18:32
Avslutad
Det absolut jobbiga är dessa franska miljökärringar som driver en camping i Norrbotten eller Lappland och kan bokstavligen inte förstå en enda mening på engelska. Liksom, då är måttet rågad!
Citera
2021-05-09, 23:02
Medlem
killawifes avatar
Fransmän är hopplösa med just detta. Jag och en polare var på Paul ricard och kollade på 24-timmars superbike racing en gång och under hela helgen vi var där hittade vi bara två personer som ville prata engelska och det ena visade sig vara en svensk tjej som bodde där! Det var så löjligt, de fattade ju vad man sa och så men ville bara inte prata engelska utan sa nåt på franska som man då skulle försöka tyda men hur jävla lätt är det. Voulle voi couse avec moi, liksom. Nä jag vill inte ha en vårrulle tack.

Men vad handlade detta om, ja just det. Butiksägare som inte talar svenska. Har aldrig hänt mig. Men ibland när man går till Thai-shopen så står det en gammal dam där som bara tjattrar thai. Då har hon alltid en liten typ 7-8-årig tjej som står och översätter allt. Det är rätt roligt faktiskt.
Citera
2021-05-10, 12:01
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Är restaurangen eller baren i Sverige så beställer jag på svenska även om personalen svarar på engelska.

Har funkat bra hittills då de flesta förstår vad som finns på menyn även på svenska.

Beer or chicken? -Kyckling. Ok, perfect.
Typ så brukar det gå.

Rätt sjukt egentligen om de frågar om man ska ha öl eller kyckling, när jag går ut brukar jag vilja ha både och!

Campar aldrig men jätte sällan jag stött på det problemet. Någon gång har någon pensionär börjat prata engelska med mig men men de får känna sig internationella om de vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in