2021-05-09, 21:33
Avslutad
Kraftig förbättring av smittoläget enligt helgsiffror från Örebro och Östergötland:
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Förvisso sämre siffror från Gävleborg, men stor skillnad i Örebro och Östergötland jämfört med förra helgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Såg ni Matti Sällberg i Agenda? Haha undrar varför han svettades som en gris?
Sliskigare person har jag bara sett på film och vem fan kan lita på vad den mannen säger?

Japp!

Du är troligen mycket mer påläst än honom! Eller hur?

Folk som svettas i strålkastarljus går absolut inte lita på.. det har man ju sett på film..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, sjuksköterskor som kommit till jobbet innan de fått provsvar med mera. Men däremot finns inga coronapoliser som patrullerar affärer med mera vilket var frågeställarens vinkel.

Sverige har inte börjat med angiveri och poliser som tränger sig på i privata hem. Vilket är bra. Däremot finns de värdar som ser till att trängsel inte uppstår i köpcentrum. Vilket också är bra. Och bötfällningar av dem som bryter mot ordningslagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vet du hur ett samhälle fungerar eller?
Mängder med interaktioner är ofrivilliga/slumpmässiga bortom individens kontroll.
Smitta sprids därmed vidare oavsett om ett hopp varit "frivilligt".

Dessutom är det ju inte förbjudet för vänner att träffas i Sverige.
Till skillnad från dig är jag övertygad om att nästan all smitta sker mellan människor som närmar sig varandra frivilligt.

Men vi får tycka olika helt enkelt. Jag tycker att man alldeles för lättvindigt har övergett mänskliga rättigheter. Helt utan vetenskapligt stöd för att det skulle vara väsentligt mer effektivt mot smitta än att bara vädja till människor att socialt distansera sig, efter bästa förmåga, för att skydda sig själva och andra. Och ju bättre studier som görs, desto mer tydligt blir det att det stämmer. Staten har ingen kontroll. Man står och viftar med ett trollspö till en skock får, och tar åt sig äran varje gång de råkar springa åt rätt håll. Det är bara en illusion av kontroll.
Citera
2021-05-09, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Japp!

Du är troligen mycket mer påläst än honom! Eller hur?

Folk som svettas i strålkastarljus går absolut inte lita på.. det har man ju sett på film..

Menar du att alla som är med i TV svettas som grisar? Anna Hedenmo svettades ju inte alls.
Sällberg har dessutom varit med så många gånger så han ska inte behöva svettas utav nervositet för att vara med i TV. Men ashålet svettas som en gris för att han vet mycket väl vad dessa vacciner är till för och inte fan är det för folks bästa...
Citera
2021-05-09, 21:40
Medlem
Citat:
Såg ni Matti Sällberg i Agenda? Haha undrar varför han svettades som en gris?
Sliskigare person har jag bara sett på film och vem fan kan lita på vad den mannen säger?

Har du några reflektioner över vad han sade i programmet? Om inte, kanske du bör starta en separat tråd.
Citera
2021-05-09, 21:51
Medlem
Citat:
Svinet är ju så korrumperad så det stinker från TV-apparaten...
Vaccinera barn också eh? Men det är klart, man kan ju inte bara döda föräldrarna utan man måste döda deras barn också med giftsprutan.

På vilket sätt är han korrumperad?

Om barn eventuellt kommer ifråga för vaccinering så är det isåfall ett beprövat vaccin de får och inte ett gift.
Citera
2021-05-09, 21:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Harmlöst är det ju inte. Det har jag aldrig sagt.

Nej. Du har kanske inte använt just ordet "harmlös". Men nog har du försökt att förminska problemet med sjukdomen? Du har anklagat dina meningsmotståndare för hypokondri. Vad säger det om din syn på viruset?

Citat:
Jag kan tänka mig att Tegnell et.al förstod att det var lönlöst att försöka stoppa viruset med tanke på dess egenskaper.

Det handlade om ett nytt och okänt virus. Anders Tegnell "förstod" ingenting. Anders Tegnell vägrade att ta till sig lärdomar av dom som hade hunnit få viss erfarenhet av viruset, nämligen asiaterna.

Var Anders Tegnell för arrogant för att lyssna på asiaterna? Eller hade Anders Tegnell fått direktiv från någon med skumma baktankar? En epidemi kan vara en välsignelse för illvilliga makthavare, som vill ha en förevändning att utöka sin egen makt.

Citat:
Flockimmunitet framstod som bästa lösningen, och är fortfarande enligt mig.

Numera finns ingen annan utväg än flockimmunitet, antingen genom vaccin eller infektion. Men i inledningsskedet, innan sjukdomen ens hade anlänt, så var det vansinnigt att redan från början sträva efter flockimmunitet. Det handlade ju om en ny och okänd sjukdom. Flockimmunitet borde ha varit ett reservalternativ, såvida man misslyckades att stoppa smittspridningen. Nu misslyckades inte Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten valde att inte ens försöka stoppa epidemin. I det viktiga inledningsskedet hade viruset kunnat bekämpas med förhållandevis lindriga åtgärder. Men Folkhälsomyndigheten valde att retirera utan strid redan från början.

Citat:
Jag tror vi redan är där med råge. Inget land har lyckats stoppa det med restriktioner som jag ser det. Naturliga orsaker har gjort att olika länder drabbats olika hårt.

Problemet som jag ser det, är att man nu, så här sent, i Sverige börjat med hårdare restriktioner. Varför nu?

Jag kan ge dig en bra anledning. Nämligen att rädda sommaren.

Citat:
Varför nu när dödsfall i Sverige varit på en helt normal nivå ända sen Januari? Varför vill man förlänga pandemilagen över sommaren? Det för mig handlar uppenbart om kontroll, inget annat.

Jag ser gärna att man pressar ner smittspridningen nu, för att därefter kunna ha en normal sommar. Jag befarar att Anders Tegnells strategi är på väg att förstöra ännu en sommar för svenskarna.

Förra sommaren kunde Sveriges grannländer ge sina invånare semester från många av restriktionerna, eftersom smittspridningen var såpass låg. Men i Sverige var smittspridningen mycket mer omfattande. Därför fick svenskarna leva med fortsatta restriktioner, medan grannländernas invånare fick paus från restriktionerna.

Nu när vi åter närmar oss sommaren, så har Sverige återigen skyhögt mycket mer smitta än grannländerna.
Citera
2021-05-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag påtalade att det inte är en frihetsinskränkning att komma överens om hur fort man får köra men att det är en frihetsinskränkning att en regering bussar polisen på sina medborgare om de rör sig fritt på det sätt som man kommit överens om att få göra.

Jag begriper ärligt talat inte vad du egentligen vill ha sagt.
Det enda jag vet är att jag själv enbart är anhängare av lagar som stiftas i demokratisk ordning, inklusive smittskyddslagar, tillfälliga eller ej.
Citera
2021-05-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att testa för att smittspåra är ok, men då har så att säga smittspridningen redan skett. Att dagligen testa med snabbtester för att se om man är presymptomatisk fungerar för vissa utvalda ställen, som påbörjades i november i Sverige. Dock poänglöst för allmänheten att testa sig varje dag. Om >90 % följer restriktionerna blir effekten den avsedda ändå. Det är också en mycket svag korrelation mellan en högre testningsfrekvens och färre avlidna. Att få folk att inte träffas är prio 1.

Jag ser fram emot att få läsa mer utförliga bedömningar av olika metoder i smittskyddsarbetet när det hela är över. Jag tror generellt man skall akta sig för att vara för kategorisk i nuläget. Det är mycket vi inte vet när det gäller exakta orsaker till det som lyckats och det som misslyckats. I princip alla åtgärder som genomförs beror ju i grunden på att folk träffas och att detta inte helt kan undvikas så fokus bortsett från det självklara - att bäst vore om ingen träffar någon - är hur man snabbt kommer åt och hittar och hindrar nya smittvägar som uppstår.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sverige har inte börjat med angiveri och poliser som tränger sig på i privata hem. Vilket är bra. Däremot finns de värdar som ser till att trängsel inte uppstår i köpcentrum. Vilket också är bra. Och bötfällningar av dem som bryter mot ordningslagen.

OK, det har jag nog missat då.
Citera
2021-05-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Till skillnad från dig är jag övertygad om att nästan all smitta sker mellan människor som närmar sig varandra frivilligt.

Men vi får tycka olika helt enkelt. Jag tycker att man alldeles för lättvindigt har övergett mänskliga rättigheter. Helt utan vetenskapligt stöd för att det skulle vara väsentligt mer effektivt mot smitta än att bara vädja till människor att socialt distansera sig, efter bästa förmåga, för att skydda sig själva och andra. Och ju bättre studier som görs, desto mer tydligt blir det att det stämmer. Staten har ingen kontroll. Man står och viftar med ett trollspö till en skock får, och tar åt sig äran varje gång de råkar springa åt rätt håll. Det är bara en illusion av kontroll.

Vi kan börja med skolplikten. Inte en enda grundskoleelev är ju i skolan frivilligt.

I någon slags larvigt teoretiskt resonemang kan man naturligtvis anföra att den som går till jobbet eller den som av något skäl inte enbart sitter hemma gör detta "frivilligt". Men jag föredrar att utgå från verkligheten som den ser ut och för de flesta ligger det inget frivilligt i att smittas av ett osynligt virus som kan finnas överallt och som varit i omlopp under lång tid om definitionen av att "smittas frivilligt" är att man handlar mat, går till jobbet o.s.v.

Inget västland har övergett mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av Varglig 2021-05-09 kl. 22:06.
Citera
2021-05-09, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
På vilket sätt är han korrumperad?

Om barn eventuellt kommer ifråga för vaccinering så är det isåfall ett beprövat vaccin de får och inte ett gift.

Att vaccinet är beprövat är vi helt överrens om. Men inte för det syfte som du försöker inbilla omgivningen om.
Att han inte har något emot att barn vaccineras säger allt om vilket satans svin han är. Det är förrresten du också, dra åt helvete...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in