Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Harmlöst är det ju inte. Det har jag aldrig sagt.
Nej. Du har kanske inte använt just ordet "harmlös". Men nog har du försökt att förminska problemet med sjukdomen? Du har anklagat dina meningsmotståndare för hypokondri. Vad säger det om din syn på viruset?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Jag kan tänka mig att Tegnell et.al förstod att det var lönlöst att försöka stoppa viruset med tanke på dess egenskaper.
Det handlade om ett nytt och okänt virus. Anders Tegnell "förstod" ingenting. Anders Tegnell vägrade att ta till sig lärdomar av dom som hade hunnit få viss erfarenhet av viruset, nämligen asiaterna.
Var Anders Tegnell för arrogant för att lyssna på asiaterna? Eller hade Anders Tegnell fått direktiv från någon med skumma baktankar? En epidemi kan vara en välsignelse för illvilliga makthavare, som vill ha en förevändning att utöka sin egen makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Flockimmunitet framstod som bästa lösningen, och är fortfarande enligt mig.
Numera finns ingen annan utväg än flockimmunitet, antingen genom vaccin eller infektion. Men i inledningsskedet, innan sjukdomen ens hade anlänt, så var det vansinnigt att redan från början sträva efter flockimmunitet. Det handlade ju om en ny och okänd sjukdom. Flockimmunitet borde ha varit ett reservalternativ, såvida man misslyckades att stoppa smittspridningen. Nu misslyckades inte Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten valde att inte ens försöka stoppa epidemin. I det viktiga inledningsskedet hade viruset kunnat bekämpas med förhållandevis lindriga åtgärder. Men Folkhälsomyndigheten valde att retirera utan strid redan från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Jag tror vi redan är där med råge. Inget land har lyckats stoppa det med restriktioner som jag ser det. Naturliga orsaker har gjort att olika länder drabbats olika hårt.
Problemet som jag ser det, är att man nu, så här sent, i Sverige börjat med hårdare restriktioner. Varför nu?
Jag kan ge dig en bra anledning. Nämligen att rädda sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Varför nu när dödsfall i Sverige varit på en helt normal nivå ända sen Januari? Varför vill man förlänga pandemilagen över sommaren? Det för mig handlar uppenbart om kontroll, inget annat.
Jag ser gärna att man pressar ner smittspridningen nu, för att därefter kunna ha en normal sommar. Jag befarar att Anders Tegnells strategi är på väg att förstöra ännu en sommar för svenskarna.
Förra sommaren kunde Sveriges grannländer ge sina invånare semester från många av restriktionerna, eftersom smittspridningen var såpass låg. Men i Sverige var smittspridningen mycket mer omfattande. Därför fick svenskarna leva med fortsatta restriktioner, medan grannländernas invånare fick paus från restriktionerna.
Nu när vi åter närmar oss sommaren, så har Sverige återigen skyhögt mycket mer smitta än grannländerna.