2021-05-09, 19:48
Medlem
Jag har lyckats dragit på mig elände utanför arbetsplatsen. Läkarintyg är fixat, arbetsgivare informerad, men jag har däremot ett par frågor:

1. Vad baseras ersättningen på, förra årets inkomst eller nuvarande per månad ( d.v.s förlorad inkomst )?

2. Hur går jag tillväga? Aldrig gjort detta, är ett par veckor å jag önskar verkligen pengarna jag betalat för i flera år för att nu få tillfälle.

3. Hur lång tid tar det innan man får ersättning?

Tackar på förhand, har en jävla feber så ni får ta texten som den är.
Citera
2021-05-09, 19:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangaFragor
Jag har lyckats dragit på mig elände utanför arbetsplatsen. Läkarintyg är fixat, arbetsgivare informerad, men jag har däremot ett par frågor:

1. Vad baseras ersättningen på, förra årets inkomst eller nuvarande per månad ( d.v.s förlorad inkomst )?

2. Hur går jag tillväga? Aldrig gjort detta, är ett par veckor å jag önskar verkligen pengarna jag betalat för i flera år för att nu få tillfälle.

3. Hur lång tid tar det innan man får ersättning?

Tackar på förhand, har en jävla feber så ni får ta texten som den är.

Det beror på, är du fast anställd och sedan hur länge i så fall?
Citera
2021-05-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det beror på, är du fast anställd och sedan hur länge i så fall?

Hyfsat ny, så nej ej fast anställd. Ett par veckor ev.
Citera
2021-05-09, 20:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hyfsat ny, så nej ej fast anställd. Ett par veckor ev.

Så timvik eller liknande? Om det är det och du uppfyller övriga krav som att ha arbetat tidigare i minst 6 månader under ett år så kan du få betalt enbart för de pass du skulle ha arbetat de första 2 veckorna, efter det beräknar försäkringskassan ett genomsnitt baserat på senaste årets inkomst.
Citera
2021-05-09, 20:10
Medlem
Citat:
Så timvik eller liknande? Om det är det och du uppfyller övriga krav som att ha arbetat tidigare i minst 6 månader under ett år så kan du få betalt enbart för de pass du skulle ha arbetat de första 2 veckorna, efter det beräknar försäkringskassan ett genomsnitt baserat på senaste årets inkomst.

Heltidsanställd.
Citera
2021-05-09, 20:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Heltidsanställd.

Jo men det spelar roll vilken typ av heltidsanställning du har.
Citera
2021-05-09, 20:14
Medlem
Citat:
Jo men det spelar roll vilken typ av heltidsanställning du har.

Heltidsanställning. 6 månaders provanställning, heltid. Vet inte hur många sorters heltidsanställningar det finns, men 40 timmar i veckan med senare beslut om fast anställning.
Citera
2021-05-09, 20:17
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Heltidsanställning. 6 månaders provanställning, heltid. Vet inte hur många sorters heltidsanställningar det finns, men 40 timmar i veckan med senare beslut om fast anställning.

Ja, då bör du ha rätt till sjuklön från arbetsgivaren i upp till 2 veckor.
Citera
2021-05-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ja, då bör du ha rätt till sjuklön från arbetsgivaren i upp till 2 veckor.

Full ersättning av den lön jag skulle ha, eller en viss procent?

Hur ser jag till att få denna ersättning, arbetsgivare eller FK?
Citera
2021-05-09, 20:32
Medlem
Adebisi_Emcitys avatar
Sjuklönen är nog 80% av lönen. Den betalas ut automatiskt och sedan gör din arbetsgivare en anmälan till Försäkringskassan. Handläggningstiden där beror nog lite på längd på sjukskrivning, diagnos etc.
Citera
2021-05-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adebisi_Emcity
Sjuklönen är nog 80% av lönen. Den betalas ut automatiskt och sedan gör din arbetsgivare en anmälan till Försäkringskassan. Handläggningstiden där beror nog lite på längd på sjukskrivning, diagnos etc.

Allt är klappat å klart ifråga av arbetsgivare + läkarintyg. Så egentligen har jag inte så värst mycket att göra nu, annat än att vänta? Pratar ett par veckor och diagnosen är hyfsat standard - inga ovanligheter, även om otrevligt.
Citera
2021-05-09, 21:00
Medlem
miqqqas avatar
Alltså, som anställd får du sjuklön de första två veckorna av ditt arbete. 80% av din ordinarie lön, minus första dagen som du inte får betalt för. Är du sjuk mer än två veckor blir det jobbigare, för då går det över till försäkringskassan som ska avgöra om du har en SGI och vad den är. Finns ett antal villkor som ska uppfyllas. Arbetsgivaren anmäler dig till försäkringskassan och du får då en ansökan du ska lämna in. Godkänner de den och de konstaterar att du har en SGI så får du ersättning. Då får du lite under 80%, om du inte har en lön över maxgränsen för SGI. Ersättning från försäkringskassan tar troligtvis tid innan den kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in