2021-05-09, 18:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Totalt förväntat. Det blev ett nollsummespel. Man vann tillbaka några väljare, men förlorade lika många. Betyder detta att Sabuni får svårt att sitta kvar till valet?

Det beror nog på hur det går på landsmötet, får hon många med sig på sin linje så kan hon sitta kvar ett tag. Fattar de beslut som går emot hennes linje måste hon avgå.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det kommer att strömma folk i båda riktningarna mellan L och C, vilket bara är bra för svensk politik. De liberala väljarna måste veta vad de röstar på: en borgerlig regering (L) eller en fortsatt rödgrön regering (C).

L är nog fortfarande för otydliga, vi får se efter deras landsmöte vad de verkligen vill. Om de skall få fler liberala moderater och moderata stödröstare så måste de visa att de står fast för en moderatregering. Flyktingförslaget tillsammans med SD var en bra början.
Citera
2021-05-09, 18:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kanske inte nollsummespel för blocken. C växte nu i den senaste undersökningen med 2 pe. Kan det vara så att L's väljare går till C och högerväljare går till L? I så fall förlorar högerblocket väljare på detta.

Ja de blågula kan förlora på det men samtidigt får M och KD tydligt SD-vänliga väljare om de tveksamma går till L. Det betyder att M och KD får mycket svårt att inte samarbeta med SD för då kommer de tappa sina nuvarande väljare snabbt; för de som de har nu är för SD-samarbete och kommer säga SD i nästa OU i ren protest om M och KD börjar flörta med de rödgrönljusblå (Rosa).
Citera
2021-05-09, 18:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
L är nog fortfarande för otydliga, vi får se efter deras landsmöte vad de verkligen vill. Om de skall få fler liberala moderater och moderata stödröstare så måste de visa att de står fast för en moderatregering. Flyktingförslaget tillsammans med SD var en bra början.

Jag håller med om att landsmötet blir avgörande för partiets framtid. Om de ger Sabuni förnyat förtroende har L goda möjligheter att komma igen. Annars är det nog kört.
Citera
2021-05-09, 19:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Haha, det kan inte strömma folk från ett parti med så få sympatisörer att förändringar inte ens kan bli statistiskt säkerställda.

Jag är iofs nöjd om det bara strömmar väljare i riktningen C -> L. Liberaler som vill ha en fortsatt S/Mp-regering har nog redan gått i den andra riktningen.

Citat:
L-politikerna bör nog fundera på vad de ska arbeta med efter valet även om tanken på ett riktigt arbete kan kännas jobbigt för dem. Lycka till med jobbsökandet.

Jag tror inte att de skulle få några problem att hitta nya jobb om så behövs. De flesta L-politiker är duktiga och företagsamma människor.
Citera
2021-05-10, 11:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det är inte alltid lätt att samtidigt "representera liberalismens idé" och "stå upp mot populism och auktoritära tendenser". Liberalismens idé är ju att alla ska få komma till tals, även populister och auktoritära figurer.

Problemet illustreras av regeringens och moderaternas nya lag om att förbjuda deltagande i rasistiska organisationer, som motarbetas av den osannolika koalitionen V + SD + L. Liberalerna och vänsterpartiet menar att yttrande-, åsikts- och föreningsfriheten väger tyngre än kampen mot rasismen, och att ett organisationsförbud kan missbrukas, som alla lagar som inskränker medborgarnas fri- och rättigheter förr eller senare brukar göra.
Jo, kan hålla med dig i lagstiftningsfallet, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter, utan snarare vilket regeringsallternativ som ett liberalt parti bör stödja. Nu verkar det ju som om Sabuni föredrar högerpopulister framför gröna och socialdemokrater, och det tycker jag inte är särskillt "liberalt".

Därmed inte sagt att jag tycker att man skall isolera svergiedemokraterna - men så är jag inte liberal heller...

Men saken är att om Sabuni vill ha ett parti som flörtar med högerpopulism, så är det dels rätt trångt i det facket, och dels så är det som saggt inte särskillt liberalt. Fortsätter det att gå åt det hållet, så sörjer jag nog inte om liberalerna är vid vägs ände i riksdagen nästa val.
Citera
2021-05-10, 12:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag är iofs nöjd om det bara strömmar väljare i riktningen C -> L. Liberaler som vill ha en fortsatt S/Mp-regering har nog redan gått i den andra riktningen.

Jag tror inte att de skulle få några problem att hitta nya jobb om så behövs. De flesta L-politiker är duktiga och företagsamma människor.
Det är som bekant lärarbrist. Alla Folkpartister jag någonsin träffat har varit gymnasielärare.
Citera
2021-05-17, 13:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag håller med om att landsmötet blir avgörande för partiets framtid. Om de ger Sabuni förnyat förtroende har L goda möjligheter att komma igen. Annars är det nog kört.
Tveksam till om du har rätt faktiskt. Visst finns det en marknad för högerpopulistiska partier, men det är ganska trångt i den nichen redan, med SD och (tyvärr) KD, och även M till någon del. Dessutm får man ju se om högerpopulism är en växande affärsidé faktiskt; det har ju inte direkt gått strålande där högerpopulister fått maken!

Byter man istället ut Sabuni och sätter in en verkligt liberal partiledare, så kanske man kommer att falla ur riksdagen, men då gör man åtmninstone det med flaggan i topp. En lite vanvördig parrallel - jag kommer gissningsvis att bli avstängd för det här inlägget, men det skiter jag i!
Citera
2021-05-17, 13:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tveksam till om du har rätt faktiskt. Visst finns det en marknad för högerpopulistiska partier, men det är ganska trångt i den nichen redan, med SD och (tyvärr) KD, och även M till någon del. Dessutm får man ju se om högerpopulism är en växande affärsidé faktiskt; det har ju inte direkt gått strålande där högerpopulister fått maken!

Byter man istället ut Sabuni och sätter in en verkligt liberal partiledare, så kanske man kommer att falla ur riksdagen, men då gör man åtmninstone det med flaggan i topp. En lite vanvördig parrallel - jag kommer gissningsvis att bli avstängd för det här inlägget, men det skiter jag i!

Det är tvärtom vänsterpopulistiska partier det finns ett kraftigt utbud av och det är en anledning till L's fall. Det finns inte utrymme för fem vänsterpopulistiska partier och egentligen är M+KD och SD rätt vänsterpopulistiska också. Vi har inget riktigt högerparti i Sverige, hela 7K driver en politik som leder till kraftiga skattehöjningar.
Citera
2021-05-17, 13:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Man blir inte automatiskt högerpopulist för att man inte vill ha ett fortsatt S/Mp-styre (även om de rödgröna lite desperat försöker framställa det så). Och det är inte heller tal om att bilda en blågul fyrpartiregering eller att SD ska styra Sverige. Det mest sannolika är en M/KD-regering som tolereras av både L och SD. Möjligen kan L också komma att ingå, men inte SD.

Vad gäller populism, så bör man notera att den uppstår när tillräckligt många väljare upplever att de etablerade politikerna inte längre lyssnar på dem. Detta gäller både höger- och vänsterpopulism. I grunden handlar det alltså om demokrati. Det bästa sättet att motverka populism är att lägga örat mot marken, lyssna till gräsrötterna och anpassa politiken efter det.
Citera
2021-05-17, 13:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

L skulle kunna få M och C-väljare som inser att migrationspolitiken har havererat och att man måste samarbeta med SD; men som är för liberala för att vilja rösta på nya mer konservativa M, eller inte vill rösta på C och därmed en sosse-regering. Men det är inte säkert, det kan hända att väljarna redan räknat ut L vad de än gör.

Citat:
Man blir inte automatiskt högerpopulist för att man inte vill ha ett fortsatt S/Mp-styre (även om de rödgröna lite desperat försöker framställa det så). Och det är inte heller tal om att bilda en blågul fyrpartiregering eller att SD ska styra Sverige. Det mest sannolika är en M/KD-regering som tolereras av både L och SD. Möjligen kan L också komma att ingå, men inte SD.

Vad gäller populism, så bör man notera att den uppstår när tillräckligt många väljare upplever att de etablerade politikerna inte längre lyssnar på dem. Detta gäller både höger- och vänsterpopulism. I grunden handlar det alltså om demokrati. Det bästa sättet att motverka populism är att lägga örat mot marken, lyssna till gräsrötterna och anpassa politiken efter det.

En M/KD/L-regering luktar för mycket Alliansen: SD kommer fälla den. Kristersson måste hålla L borta från regeringen om han skall kunna bli statsminister.
Citera
2021-05-17, 14:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En M/KD/L-regering luktar för mycket Alliansen: SD kommer fälla den. Kristersson måste hålla L borta från regeringen om han skall kunna bli statsminister.

Alliansen (må den vila i frid) är ju något som folk framför allt förknippar med M och i viss utsträckning C. Möjligen tänker de också på MÖK:en med Mp. Liberalerna hade tyvärr inte så mycket att säga till om. När Sabuni som integrationsminister försökte ställa krav på invandrare flyttades hon till ett annat jobb.
Citera
2021-05-17, 14:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Vad Sabuni eftersträvar är att föredra att stötta högerpopulister framför att stötta socialdemokrater. Det är deffinitivt inte i linje med klassiskt liberalism. Hur regeringen efter nästa val skall se ut är en annan fråga; Åkesson må vara största syltryggen i svensk poitik, men om SD gör ett starkt val är det inte säkert att han lägger sig på rygg och viftar med benen. Ett annat problem är Kristerssons vankelmod - kan han samla sig nog för att bilda regering?

Vad jag försöker säga är att det är dumt av liberalerna att utesluta samarbete över blockgränserna - i synnerhet som socialdemokraterna visat sig både vara kompromissvilliga och (nåja) ordhålliga.

Vi har ett problem i Sverige och det är det att svenska borglighet har ett stort sossehat. Man kunde möjligen fördra detta när socialdemkratin var ett jätteperti med nästan hälften av rösterna bakom sig - och åtminstone stundtals en rätt bufflig attityd. Idag är socialdemorkatenra ett visserligen stort, men ändå ett parti bland andra. Då bör man kunna samamrbeta med socialdemokraterna. Det är min slutsatts, och det har lett mig så långt att jag slutat rösta borgligt och sedan ett par val röstar socialdemokratiskt.

Man bör ju komma ihåg - dessutom - att anledningen till att Löfven är statsminister idag, ju är de borgliga partiernas metala haveri under regeringsbildningen.

(Skriver mycket nu, då jag misstänker att det kommer en avstängning vilken timme som helst!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in