2021-05-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Det har väl inget med saken att göra om du väljer att leasa en bil och sätta in resten i aktier/fonder för att sedan få avkastning. Då kan du lika väl säga att du får avkastning på din leasingbil när du är på jobbet.

Du leasar en bil för ca 3500kr/mån i 36 mån = 126.000kr. När tre år har gått står du där utan bil och 126.000kr fattigare. Hade du där emot köpt en bil för 126.000kr hade kunnat sälja den för 106.000kr efter 3 år. En förlust för 20k istället för 126.000.

Men berätta gärna hur man kan tjäna pengar på att leasa en bil lol.

Ditt argument förutsätter att han inte ska ha någon bil alls efter 3 år, såklart man får viss pengar tillbaka om man säljer.

Argument om du har 126 000 kr på banken och planerar att ha bil under en längre period än 3 år:

-Leasing (nyare bil), du betalar en fast månadskostnad, du har 126 000 kr på banken kvar, du investerar dessa direkt. Du tecknar nytt avtal efter 3 år.

- Köpbil (äldre bil), du har lägre månadskostnad, du tar och investerar de extra pengarna (som skulle gått till leasingkontrakt) månadsvis över 3 år (med risk att bilen går sönder osv). Du antingen behåller eller köper ny bil,du måste då ha sparat pengar, c:a 20-30k för att efter 3 år köpa en 3 år nyare bil. Du måste också betala sammanlagt 10k i service över 3 år.

Det är alltid billigare att äga en äldre bil och behålla den och över tid kommer etta kunna bli det bästa alternativet om man sparar/investerar över tid. Leasingbil är bättre om man vill in snabbare på marknaden, i bolag man tror kommer gå upp kraftigt. Det finns också faktorn att köra en ny bil för de som gillar vardagslyx jämfört med en äldre bil.

Leasing - betald vardagslyx som kan möjliggöra kapital tidigt och ev ge bra avkastning. Hög risk.
Köpa bil - troligtvis tryggare, troligtvis högre avkastning i längden. Du bör behålla bil och ej byta upp dig var 3e år, sämre vardagslyx.

Så ur ett rent investeringsalternativ så låter det mest lockande att köra warren buffet style och köpa en bil, sedan investera över tid. Dock, om du har möjlighet att köpa 11 st rtx 3070 imorgon och köra mining på dom (avkastning brutto 20 000 kr i månaden)? ja då kör jag leasing och köper grafikkorten.

Beror ju på helt scenariot.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-05-07 kl. 22:18.
Citera
2021-05-08, 10:45
Medlem
Citat:

När du köper ny bil kontant så binder du upp kapital som är dött och inte producerar nått. Pengarna arbetar inte. Dom är "döda".

Värdefallet på en helt ny bil första 2 åren är ca 15% per år.

Köp: 400.000 kr
Kvar efter 2 år när du säljer: 280.000 kr
Förlust: 120.000 kr

---

Leasing 400k bil: 4700 kr månad inkl moms.
Kostnad 2 år: 112.800 kr
Avkastning kapital 400k: 176.000 kr
Vinst: 63.200 kr

Som du ser så förlorar du mer pengar på att köpa en splitter ny 2021 modell och sälja den efter 2 år än om du leasar samma bil över 2 år.
Senast redigerad av Lagunitas1 2021-05-08 kl. 10:52.
Citera
2021-05-08, 18:21
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
När du köper ny bil kontant så binder du upp kapital som är dött och inte producerar nått. Pengarna arbetar inte. Dom är "döda".

---

Som du ser så förlorar du mer pengar på att köpa en splitter ny 2021 modell och sälja den efter 2 år än om du leasar samma bil över 2 år.

Vart skrev jag att man skulle köpa en splitterny bil? Det är det sämsta köpet man kan göra då bilen tappar ca 50k de första metrarna du kör.

Med era resonemang ska man tydligen inte äga nånting. Lika bra och hyra en lägenhet och lägga instansen på riskkapital istället. Risken finns att alla pengar är borta i morgon. Att du går i vinst är inte säkert.

Och jag förutsätter att man inte lägger sina sista pengar på en köpebil lol. Men ni tänker (man ska inte lägga sina sista pengar på en bil, leasa och investera så går du plus istället).

Du tjänar inte pengar på att leasa vad är det du inte förstår? Era resonemang går ut på att hyra och investera på något annat. 😂

Då kan jag säga att jag tjänar pengar på att har en lägenhet?
Citera
2021-05-08, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwich
Tänk på att kostnaden läggs på hyran för all framtid, eftersom diskmaskinen räknas som en standardhöjande åtgärd som höjer bostadens bruksvärde. Du och efterkommande hyresgäster får leva med denna kostnad så länge ni bor i lägenheten. Ett smart sätt för hyresvärden att tjäna ännu mer pengar och maskinen blir aldrig din egendom.

Bättre att casha en bra maskin och de billiga brukar ha hög ljudvolym medan de dyrare är betydligt tystare. Det kan vara en avsevärd skillnad.

Precis så är det.

Och någon i tråden menade på att man kan "kräva" få den utbytte efter tio år.
Stämmer inte ett dugg!!

Dom flesta hyresbolag byter enbart då den går sönder och då det inte löna sig reparera den ,ålders tröskeln när detta inträffar är olika men ca 10 år.

Jag vet maskiner som varit + 15 år innan dom bytes efter dom pajat, avskrivningstiden är 15 år.

Man måste också tänka på OM man betalar för vattenförbrukningen eller inte dvs det ingår i hyran.
Då är det bättre själv köpa en maskin som man vet har låg vattenförbrukning.

dom som köps in av bolagen är billiga massproducerade standardmaskiner som upphandlats av inköpare för att vara så billiga som möjligt (enda kravet) kvalite och hållbarhet kommer i andra hand, Visserligen finns det EU krav nu som tur var som tvingar tillverkarna tänka på energiförbrukningen men just vatten förbrukningen tror jag inte man lagstiftat om ännu.
Citera
2021-05-09, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1

---

Härligt det här med avkastningskalkyler, att vissa räknar iskallt med 5% per år, andra med 20% utan att tveka
Citera
2021-05-09, 06:58
Bannlyst
Du får en bänkdiskmaskin för 3800:- om du köper Bosch , köper du något sunk märke som Electrolux så får du ännu billigare. Vatten och el är kanske knepigaste, vatten kan man lösa ifrån kranen, men jordel får man inte ge avkall på.
Citera
2021-05-09, 08:12
Medlem
att köpa eller hyra har väl med vad det kostar i månaden, det kommunala fastighetsbolaget där jag bor tar 250-300 kr månaden för diskmaskin ock man kommer aldrig äga den, man kan även för nån hundring få tvättmaskin i kvarten men det tycker jag inte att det vore värt
men 129 kr månaden kanske det vore värt om den blir installerad mm ock man planerar att flytta inom 2-3 år
Citera
2021-05-09, 08:19
Medlem
Citat:
Det har väl inget med saken att göra om du väljer att leasa en bil och sätta in resten i aktier/fonder för att sedan få avkastning. Då kan du lika väl säga att du får avkastning på din leasingbil när du är på jobbet.

Du leasar en bil för ca 3500kr/mån i 36 mån = 126.000kr. När tre år har gått står du där utan bil och 126.000kr fattigare. Hade du där emot köpt en bil för 126.000kr hade kunnat sälja den för 106.000kr efter 3 år. En förlust för 20k istället för 126.000.

Men bilen du köper för 126 är ju inte en ny bil, den lär ju vara minst 3 år gammal, så det håller ju inte att jämföra rätt av sådär. Och det är inte alls säkert du får 106 efter 3 år, kan lika gärna bli 80.

Du betalat inte av hela bilens värde vid leasing, utan nånstans i mellan 40-50%.
Och om man då har de pengarna som en ny bil skulle kostat på banken kan det bli bättre avkastning på det än det du sparat på att köpa bilen.

Och köper du en ny bil och säljer efter 3 år så kan värdeminskningen vara mer än leasingkostnaden om du har otur.
Citera
2021-05-09, 08:32
Medlem
Citat:
Vart skrev jag att man skulle köpa en splitterny bil? Det är det sämsta köpet man kan göra då bilen tappar ca 50k de första metrarna du kör.

Med era resonemang ska man tydligen inte äga nånting. Lika bra och hyra en lägenhet och lägga instansen på riskkapital istället. Risken finns att alla pengar är borta i morgon. Att du går i vinst är inte säkert.

Och jag förutsätter att man inte lägger sina sista pengar på en köpebil lol. Men ni tänker (man ska inte lägga sina sista pengar på en bil, leasa och investera så går du plus istället).

Du tjänar inte pengar på att leasa vad är det du inte förstår? Era resonemang går ut på att hyra och investera på något annat. 😂

Då kan jag säga att jag tjänar pengar på att har en lägenhet?

Om du har en miljon på banken och istälket för att köpa en lägenhet hyr och investerar den miljonen klokt så kan det bli bättre i slutändan. Dock är det ju dagsläget en investering i sig med boendet, så inte riktigt jämförbart med bilköp som är rena förluster.

Dock verkar du missa att resonemanget är inte att du tjänar pengar på att hyra grejer i sig, utan att om man har pengarna som det kostar att köpa grejen, kan der vara idé att investera dem istället och ta hyran/lånet

Det är ju en kalkyl man får göra, och värdera riskerna.

Sen tillkommer ju den rent känslomässiga biten, att man inte vill ha lån/avbetalningar, utan ens grejer ska vara 100% betalda direkt.
Citera
2021-05-09, 10:42
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
livslängden på en ny maskin är ca 3 år
Alltså håll käften bara.
10år är livslängden på en diskmaskin för värdet av 5.000:-.

Idiot.
Citera
2021-05-09, 12:48
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Om du har en miljon på banken och istälket för att köpa en lägenhet hyr och investerar den miljonen klokt så kan det bli bättre i slutändan. Dock är det ju dagsläget en investering i sig med boendet, så inte riktigt jämförbart med bilköp som är rena förluster.

Dock verkar du missa att resonemanget är inte att du tjänar pengar på att hyra grejer i sig, utan att om man har pengarna som det kostar att köpa grejen, kan der vara idé att investera dem istället och ta hyran/lånet

Det är ju en kalkyl man får göra, och värdera riskerna.

Sen tillkommer ju den rent känslomässiga biten, att man inte vill ha lån/avbetalningar, utan ens grejer ska vara 100% betalda direkt.

Haha asså. Enligt dig ska man inte äga någonting alls. Bara hyra och investera de resterande pengarna på något annat. För då tjänar man ju pengar på det man hyr.

Då kan jag säga att jag tjänar pengar på att äta mat. Jag köper lite billigare mat än vad jag tänkt från början och investerar de resterande pengarna.

För övrigt köpte jag en bil för 160k 3,5år sedan, sålde den nyligen 140k. Jag gick back 20 lax. Hade jag haft en leasingbil hade jag gått back över 100lax och stått utan bil. Nu har jag ändå 140k att köpa något annat för. Men jag tjänade tydligen pengar på det ändå för jag har haft pengar på fonder samtidigt. För jag tänkte lägga 200k på en bil först.

Och självrisken på leasingbilar ligger på 7000-9000. Kul att betala det varje gång det händer något.

Men leasa du allt du äger och tjäna pengar som du säger, jag hindrar dig inte lol.
Citera
2021-05-09, 13:36
Medlem
Citat:
Haha asså. Enligt dig ska man inte äga någonting alls. Bara hyra och investera de resterande pengarna på något annat. För då tjänar man ju pengar på det man hyr.

Då kan jag säga att jag tjänar pengar på att äta mat. Jag köper lite billigare mat än vad jag tänkt från början och investerar de resterande pengarna.

För övrigt köpte jag en bil för 160k 3,5år sedan, sålde den nyligen 140k. Jag gick back 20 lax. Hade jag haft en leasingbil hade jag gått back över 100lax och stått utan bil. Nu har jag ändå 140k att köpa något annat för. Men jag tjänade tydligen pengar på det ändå för jag har haft pengar på fonder samtidigt. För jag tänkte lägga 200k på en bil först.

Och självrisken på leasingbilar ligger på 7000-9000. Kul att betala det varje gång det händer något.

Men leasa du allt du äger och tjäna pengar som du säger, jag hindrar dig inte lol.

Det sa jag inte alls att man inte ska, utan att i vissa fall kan det vara ekonomiskt lönsamt.

Igen, du köpte inte en ny bil, alltså är den jämförelsen helt ointressant. Jämförelsen gällde att casha en ny bil kontra leasa en ny bil.

Det är ännu billigare att cykla, men det har lika lite med saken att göra som ditt begagnade bilköp. Och hade du skadat den hade du väl haft motsvarande självrisk som på leasingbilen, alternativt en värdeminskning om du inte åtgärdar skadan.

Och jag försöker bara i all vänlighet förklara lite hur ekonomi fungerar, men det verkar inte gå in riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in