Citat:
Ursprungligen postat av
PandionHQ
Jag samt 12 andra bilar fick en kontrollavgift på samma gång/kväll då Aimo-park satt upp skylt då antagligen och ingen av alla bilar på hela parkeringen har sett den, "tydlig" skyltning, hur som helst, överklagade, blev nekad, nu vill jag fortsätta jävlas med dom, då de är ett privat företag behöver dom ta mig till domstol om dom ska ha pengarna, fick svar idag att dom nekade invändningen och att jag ska betala pengarna inom 10 dagar, är det ens värt att fortsätta käfta eller ska man bara betala? Innebär det något negativt för mig att tas till domstol för en kontrollavgift eller är de bara att fortsätta om jag har tid till det? Och är det dom som måste ta mig till domstol då eller är det mitt jobb?
Skall någon framgång kunna nås förutsätter det att det kan påvisas att skyltningen var annorlunda eller saknades när ni parkerade.
I rätten klassas kontrollavgifter som småmål, då står varje part för sina kostnader oavsett utgången i målet, vissa delar skall dock städse bestridas av den som förlorar; ansökningsavgiften (900 kronor) och i förekommande fall påförd kravavgift. Till detta skall också läggas den tid respektive part ägnar åt besök i rätten och gjorda förberedelser, sådana kostnader står var och en för.
Sammanfattningsvis, är risken stor att käranden vinner målet så tillkommer minst 900 kronor samt att du tappar den tid du kanske skulle ha arbetet, i dylika fall är det givetvis inte stor mening att låta rätten avgöra om betalningsansvar föreligger.
Är rätt skylt uppsatt? Vilken skylt har använts och vilken överträdelse är bilen rapporterad för?