2021-05-07, 12:28
Medlem
Jag samt 12 andra bilar fick en kontrollavgift på samma gång/kväll då Aimo-park satt upp skylt då antagligen och ingen av alla bilar på hela parkeringen har sett den, "tydlig" skyltning, hur som helst, överklagade, blev nekad, nu vill jag fortsätta jävlas med dom, då de är ett privat företag behöver dom ta mig till domstol om dom ska ha pengarna, fick svar idag att dom nekade invändningen och att jag ska betala pengarna inom 10 dagar, är det ens värt att fortsätta käfta eller ska man bara betala? Innebär det något negativt för mig att tas till domstol för en kontrollavgift eller är de bara att fortsätta om jag har tid till det? Och är det dom som måste ta mig till domstol då eller är det mitt jobb?
Senast redigerad av PandionHQ 2021-05-07 kl. 12:45.
Citera
2021-05-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PandionHQ
Jag samt 12 andra bilar fick en kontrollavgift på samma gång/kväll då Aimo-park satt upp skylt då antagligen och ingen av alla bilar på hela parkeringen har sett den, "tydlig" skyltning, hur som helst, överklagade, blev nekad, nu vill jag fortsätta jävlas med dom, då de är ett privat företag behöver dom ta mig till domstol om dom ska ha pengarna, fick svar idag att dom nekade invändningen och att jag ska betala pengarna inom 10 dagar, är det ens värt att fortsätta käfta eller ska man bara betala? Innebär det något negativt för mig att tas till domstol för en kontrollavgift eller är de bara att fortsätta om jag har tid till det? Och är det dom som måste ta mig till domstol då eller är det mitt jobb?

jag överklagade o skrev en bra motivering (tänkte efter) och de skrev av boten, det blir för dyrt o bråka o de kände att de antagligen skulle förlora det. Det stod tom i deras svar att parkeringsvakten inte kunde styrka något..

Vill du nå framgång så måste du kunna visa att din bil parkerades innan skylten satte upp, är det efter så är du tokkörd. Hur du skall bevisa detta borde gå genom att gräva fram när skylten sattes upp. Du kan ju alltid bluffa och säga att de vart där kl 17 o satte upp skylten o du parkerade där kl 16, det är upp till dom att bevisa du har fel.
Citera
2021-05-07, 16:19
Medlem
Citat:

Det är upp till dig att avgöra om du tycker det är värt att käfta emot, men så länge du nekar betalningsskyldighet för boten så är det enda sätt de kan gå vidare är att gå till TR. Väl där blir du skyldig att betala stämningsavgiften om du blir fälld (såvida du inte sitter på femtielva p-botar eller något annat som göra att det inte längre är småmål). Notera att de kan ta dig till TR när somhelst utan att varna dig.

Som jag ser det så är frågan ju om skylten satt där när ni parkerade, kan du på något sätt styrka det på ett övertygande sätt så stärks ju din position i tvisten avsevärt. Annars är ju risken att TR resonerar så att det ju måste vara som Aimo säger: att skylten satt där "hela tiden".

Sen kan det vara värt att leta detaljer: äger de fastigheten? Om inte skall de styrka att de har rätten att ta ut kontrollavgift. Detaljgranska skyltningen, ofta slarvas det mer än lovligt med utformningen av den. Begär också att de styrker att P-vakten har adekvat utbildning (vet inte hur pass det håller, men jag kan tänka mig att de inte vill gå in på detaljer där).
Citera
2021-05-07, 17:58
Medlem
Citat:

Det enda du skall göra med Aimo/Hojab är att skriva BESTRIDES på deras faktura. Sedan är det deras jobb att driva in pengarna. De kommer inte att komma någonvart alls om det du säger är sant; att de har spikat upp en skylt medan ni var parkerade där (så länge det är inom 24 timmar). Du har ingen skyldighet att gå till din bil varje timme för att se om en ny skylt har kommit. Däremot får du inte parkera i mer än 24 timmar på vardagar, så den tiden är rimlig att du har varit vid bilen.
Citera
2021-05-07, 18:36
Medlem
Citat:

Skall någon framgång kunna nås förutsätter det att det kan påvisas att skyltningen var annorlunda eller saknades när ni parkerade.

I rätten klassas kontrollavgifter som småmål, då står varje part för sina kostnader oavsett utgången i målet, vissa delar skall dock städse bestridas av den som förlorar; ansökningsavgiften (900 kronor) och i förekommande fall påförd kravavgift. Till detta skall också läggas den tid respektive part ägnar åt besök i rätten och gjorda förberedelser, sådana kostnader står var och en för.
Sammanfattningsvis, är risken stor att käranden vinner målet så tillkommer minst 900 kronor samt att du tappar den tid du kanske skulle ha arbetet, i dylika fall är det givetvis inte stor mening att låta rätten avgöra om betalningsansvar föreligger.

Är rätt skylt uppsatt? Vilken skylt har använts och vilken överträdelse är bilen rapporterad för?
Citera
2021-05-08, 05:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
för sammanfogning med (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-05-08, 19:44
Medlem
Du kommer dyka upp på lexbase om det slutar med dom, kan vara bra att tänka på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem