2021-05-08, 11:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det tror jag också och det blir både intressant och absurdt att jämföra.

Fri fart på åtminstonne motorvägar och lågtrafikerade landsvägar och generella höjningar av alla hastighetsgränser med 30 km/h.
Det kommer att bli en viss överdödlighet i början, men när de med sämst förutsättningar att överleva dött kommer dödstalen att gå ner. Dessa förare och andra slarviga som vistas i trafiken hade troligen ändå dött inom de närmaste åren, så ingen större skada skedd.
Tillfälliga fartbegränsningar kan sättas in när sjukvården inte längre klarar av att vårda de som skadas.

Det är mycket i samhället som kan göras enklare och friare om det är okej med 14 000 döda per år.

Ett av dina absolut bästa inlägg
Citera
2021-05-08, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag är inte rädd. Har haft COVID19 och är vaccinerad på det.

Tycker dock att det är en tragisk situation hela världen upplever. Ännu mer tragiskt att det finns sådana som dig som inte har den kognitiva förmågan att ta in att detta är en katastrof som kommer att förändra världen as we know it.

Det är långt ifrån slut och jag fruktar att det bara har börjat i t.ex. Indien. Hur de ska få kontroll på smittspridningen där begriper inte jag.

Och ha en reservoar med en miljard människor där viruset kan fortsätta att utvecklas är skrämmande.

Ja, för dem som har något som liknar mänsklig omtanke då.
Det är naturligtvis inte alls bra att ha en "mutationsfabrik" i Indien även om det än så länge är få smittade.
Man lyckades ju förra gången smittspridningen ökade, men denna gång har det gått mycket längre med många flera smittade.

Snabba och kraftfulla åtgärder för att vaccinera befolkningen skulle kunna funka. Frågan är hur ett sådant scenario skulle påverka övriga världens tillgång till vaccin och andra läkemedel? Indien är ju en stor producent av diverse mediciner.

Kvastfeningens och människans utveckling började väl skilja sig åt för sådär 400 miljoner år sedan, så det är inte så konstigt om kvastfeningen saknar mänsklig omtanke och det tycker jag man får ha överseende med.
Citera
2021-05-08, 12:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Älvkarleby hårdast drabbat. I Europa!:

Hårdast drabbade Älvkarleby fick Sveriges första dödsfall
Älvkarleby är coronapandemins epicentrum i Sverige. Kommunen hamnar högst på dödslistan.

Här inträffade också Sveriges första dödsfall i covid-19.

Det kom till Älvkarleby kommun när man stod och sade i tv att ”det här blir nog inte så farligt, säger omsorgschefen Lena Isokivelä.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lEGLXo/hardast-drabbade-alvkarleby-fick-sveriges-forsta-dodsfall

Vad får du uppgiften om att det skulle vara i hela Europa ifrån?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ett av dina absolut bästa inlägg
Är det ett bra eller dåligt betyg sett över tid?

Jag väljer att tolka det positivt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Akut platsbrist på iva i Stockholm

UPPDATERAD*IGÅR 23:16PUBLICERAD*IGÅR 23:15

Flera akutsjukhus i Stockholm tvingats skicka patienter till andra län då intensivvårdsavdelningarna varit fulla, skriver DN.

På fredagen var 100 procent av iva-platserna i Stockholm belagda, över hälften av de intensivvårdade är covid-patienter.

Södersjukhuset på Södermalm har den här veckan skickat tre patienter till andra regioner. Även Södertälje sjukhus har tvingats transportera en patient till en annan region på grund av platsbrist.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/akut-platsbrist-pa-iva-i-stockholm

Vilka är det nu som fyller upp IVA?

Man har ju dragit ner på platser för att göra plats för annan vård.
Citera
2021-05-08, 12:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Coronalarm vid stor militärövning - hundratals hemskickade

”Vi har flera bekräftade fall” • Flera hundra med coronasymtom

Just nu pågår en stor militärövning i södra och mellersta Sverige. Det är den första stora övningen sedan pandemin bröt ut, med över 3 500 deltagare från 13 olika förband. Dock har redan många värnpliktiga fått skickats hem med coronasymtom.

https://www.tv4.se/artikel/1HW9c5gkIBwLuFEByHFSb3/just-nu-coronalarm-pa-stor-militaeroevning-hundratals-hemskickade

Tja, vad ska man säga, kan väl inte vara någon som är förvånad.

Det sanna är att flera har symptom och några har testat positivt i ett kompani. Då skickar man hem hela kompaniet. Inte att flera hundra har covid.
Citera
2021-05-08, 12:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Man har ju dragit ner på platser för att göra plats för annan vård.
Okej, då var det kanske inte så illa som det låter med fullbelagda IVA.

Det är ju bra att annan vård ökar i omfattning.
Citera
2021-05-08, 12:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Okej, då var det kanske inte så illa som det låter med fullbelagda IVA.

Det är ju bra att annan vård ökar i omfattning.

Grejen är ju att det ALLTID är fullt på IVA. Samtidigt som det ALDRIG är fullt på IVA. En del har inte lärt sig 1 år in att just IVA är mästare på flexibilitet, man skalar upp och ner efter behov.
Citera
2021-05-08, 12:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Men jag är inte rädd. Har haft COVID19 och är vaccinerad på det.

Tycker dock att det är en tragisk situation hela världen upplever. Ännu mer tragiskt att det finns sådana som dig som inte har den kognitiva förmågan att ta in att detta är en katastrof som kommer att förändra världen as we know it.

Det är långt ifrån slut och jag fruktar att det bara har börjat i t.ex. Indien. Hur de ska få kontroll på smittspridningen där begriper inte jag.

Och ha en reservoar med en miljard människor där viruset kan fortsätta att utvecklas är skrämmande.

Ja, för dem som har något som liknar mänsklig omtanke då.

Det är den rädslan jag pratar om. Visst är det tragiskt när en ny luftvägsinfektion uppstår men herregud det har hänt många gånger i världshistorien och vi kommer komma ur denna med. Bara för att den är smittsam och potensiellt kan drabba "mig" så blir folk som tokiga. Bara denna tråd är ett utmärkt exempel på detta. Den finns inga trådar på Flashback på 40 000 sidor om att det svalt ihjäl 6 miljoner 2020 och att vi måste ställa om hela världen.

Varför? för det riskerar inte att drabba "mig".

Vi kommer återgå till nästa precis dom det var innan det kan jag slå vad om. Om det är något historien har lärt oss så är det att vi är bra på att glöma och gå vidare.

Gick du runt 2019 och oroade dig för några hemska mutationer från Asiaten eller svin och fågelinfluensan?
Citera
2021-05-08, 12:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänker mig att du också kan räkna. Ser du inte själv att din dödlighet inte stämmer?

Om 22% av Sveriges befolkning varit smittade betyder det 2 250 600 har varit smittade.

Med de lite mer en 14 000 avlidna ger det en dödlighet på 0.63%.

Men sedan får man också tänka att smittan inte har fördelats jämt i befolkningen. Mer unga har varit smittade en äldre. Vilket då betyder att om smittan varit jämt fördelat skulle dödligheten varit högre.

Så om du menar att dessa 22% stämmer så får du höja vad du menar dödligheten ligger på. Till 0.63% om man utgår från att en yngre grupp är smittad och + 0.63% om smittan vore jämt fördelad över åldersgrupperna.

Tror du dom som smittades i våras fortfarande har mätbara antikroppsnivåer?

22% är en ögonblicksbild av hur många som haft infektionen inom sådär 6-9 månader.
Citera
2021-05-08, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Restriktioner har ju ingen effekt på smittspridningen, som vi sett i större delen av världen. Endast vaccin / flockimmunitet kan stoppa pandemin.

Då kommer Sverige misslyckas i detta med. Eftersom vaccineringen går för långsamt.

Och hur kan smittspridningen gå mer? Fast man har vaccinerats sig? Man smittar ju trotts att man är vaccinerad. Man bli inte lika sjuk däremot.
Citera
2021-05-08, 12:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Älvkarleby hårdast drabbat. I Europa!:

Hårdast drabbade Älvkarleby fick Sveriges första dödsfall
Älvkarleby är coronapandemins epicentrum i Sverige. Kommunen hamnar högst på dödslistan.

Här inträffade också Sveriges första dödsfall i covid-19.

Det kom till Älvkarleby kommun när man stod och sade i tv att ”det här blir nog inte så farligt, säger omsorgschefen Lena Isokivelä.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lEGLXo/hardast-drabbade-alvkarleby-fick-sveriges-forsta-dodsfall
Läser man vidare verkar det dock inte fullt så illa:

Under andra vågen hade vi det lugnt i den kommunala verksamheten och i princip ingen smittspridning under den tredje vågen i någon av våra verksamheter, säger Lena Isokivelä, chef för vård och omsorg i Älvkarleby.

Ja det var ju oroande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in