2016-11-02, 18:11
Medlem
Clayton80s avatar
På senare år har det förekommit ett antal rättsfall där den misstänkta gärningsmannen hävdat att han utfört sexuella handlingar i sömnen, s.k. sexsomni, och därför inte haft något brottsligt uppsåt och ej bör dömas för våldtäkt.

Det är fenomenet misstänkta gärningsmän som hävdar att de lider av sexsomni när det kommer till rättsfall rörande våldtäkt eller andra sexualbrott som vi diskuterar i den här tråden.

------

Intressant diskussionsunderlag finns i SR Ekots granskning (2016-11-02), Fler frias från våldtäkt – säger att de sov, där vi bl.a. kan läsa följande:
Citat:
Sammanlagt har Ekot granskat 18 fall från de senaste sex åren, då män som åtalas för våldtäkt hävdar att övergreppet måste ha skett i sömnen. Vid tio tillfällen frias mannen, och i fem av fallen frias mannen enbart utifrån att rätten anser att han kan ha sovit. Och det har blivit vanligare de senare åren, konstaterar Åklagarmyndigheten.

Det är möjligt att ha sex i sömnen, enligt den forskning som gjorts på området. Men bara för ett fåtal personer med speciella sömnstörningar. Hos dem är det också i regel ett återkommande beteende.

Vidare hävdar man i SR Ekots granskning att "ingen av de som friats från våldtäkt i Sverige på grund av sexsomni hade någon sexsomnidiagnos".

Friande våldtäktsdomar väcker kritik:

Citat:
Att sexsomni finns har forskning på området kunnat visa. Men det rör sig oftast om onani eller tafsande i sömnen. De få fall av fullbordade samlag som studerats medicinskt och publicerats i forskningslitteratur har alla varit samlag med en partner. Så att Sverige friat flera män från våldtäkter utifrån att det kan ha skett i sömnen sticker ut, enligt en annan sexsomniforskare, Mark Mahowald, också han från USA.

– Sexsomnifall som är riktiga samlag är väldigt, väldigt ovanligt, säger han.

En längre version av Ekots granskning: Kan våldtäkterna ha skett i sömnen?
Citera
2016-11-02, 18:29
Avslutad
Om det är så att killen inte är vaken vid akten borde han väl kunna vända på det och anmäla tjejen för att hon hade sex med en sovande person.
Citera
2016-11-02, 19:23
Medlem
Sen kan man ju undra varför inte offren väckte dom djävlarna? - "Hallå, du håller faktiskt på och knullar!!" Nu är ju Sverige en bananrepublik och inget förvånar längre. Vi behöver en ny regering som filtrerar allt vänsterpartistiskt avskum.
Citera
2016-11-06, 18:03
Medlem
Jag har sexsomni. Man, svensk, 30-års åldern.

Yttrar sig genom att jag tenderar att tafsa/känna på tjejen bredvid mitt i natten, antingen i helsovande eller halvsovande tillstånd. Ibland försöker jag även ha sex med tjejen, men då alltid slött och omotiverat som en gammal trött gubbe. Ger oftast upp snabbt för att det är för jobbigt att dra ner trosorna, särskilt när jag inte ens kommer ihåg hur trosor fungerar utan bara känner att det är nåt som 'är i vägen'.

Läste i någon artikel/text tv att män med sexsomni inte minns något av händelserna efteråt, men för mig varierar det kraftigt. Ibland minns jag att jag av någon anledning haft handen i tjejens trosor under natten, och ibland får jag bara veta det genom att hon berättar det morgonen efter.

Tror det handlar om tillfälligt nedsatt impulskontroll orsakad av sömn/halvsömnstillståndet. Bestämmer jag mig stenhårt innan jag somnar för att "ge fan i det inatt" så brukar det funka. Tror även tillståndet/beteendet kan kopplas till stress, då det händer allt oftare i stressade perioder.

När jag sover ensam/inte har partner har jag sedan barndomen ibland hysteriskt börjat spontanrunka mitt i natten i halvvaket tillstånd, oftast utan att kunna komma. Mycket märkligt.

En natt för många år sedan kommer jag aldrig att glömma. Jag sov med en tonårsbrud jag träffat ett par dagar innan (ej jättesnygg). Mitt i natten började jag krama henne och gosa och hålla på i några minuter. Hörde lite stön från henne så trodde hon var vaken. Drog av hennes trosor och började stoppa in snoppen i henne bakifrån (hon var blöt). Halvvägs in så vaknade hon och ropade något i stil med "vad gör du". Jag blev helt chockad och avbröt omedelbart och försökte mumla något till mitt försvar. Sedan somnade vi om. På morgonen var hon arg och upprörd. Hon åkte därifrån och jag mådde sämre än jag gjort förut i hela mitt liv. Försökte skicka klumpiga ursäkter via sms men fick inte svar. Den dagen fick jag nästan psykos. När jag såg folksamlingar var jag övertygad om att de var ute efter att fånga mig och lämna mig till polisen.

Till slut samma fick jag svar från tjejen som antydde att hon övervägt att polisanmäla mig. Fy fan mår dåligt bara jag minns detta På den tiden hade jag dessutom sjukt dålig självkänsla och tänkte att jag kanske "förstört hennes liv nu".

Sedan dess är jag noga med att berätta för nya tjejer att jag tenderar att 'vara närgången på natten ibland'. De flesta tycker bara det är kul när det hänt nåt. När jag vaknar och ser tjejen tittandes på mig med världens smug-face så vet jag att jag varit på henne under natten. Numera brukar min nuvarande tjej dessutom tafsa på mig på natten (dock ej i sömnen) så det kanske smittar

När en tjej inte är på humör så brukar hon putta bort min hand, och då fattar jag alltid poängen och slutar genast.
Citera
2016-11-07, 16:45
Medlem
Clayton80s avatar
TV4:s program Nyhetsmorgon tog upp ämnet 2016-11-03 och där deltog bl.a. en advokat som företrätt en kvinna i ett våldtäktsfall, ett fall där gärningsmannen friades efter att ha sagt sig lida av sexsomni. Även sömnforskaren Jerker Hetta, som förekommit i tidigare rapportering, intervjuades:

Misstänkta hävdar att de våldtog i sömnen - Nyhetsmorgon (TV4)
Citera
2016-11-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
TV4:s program Nyhetsmorgon tog upp ämnet 2016-11-03 och där deltog bl.a. en advokat som företrätt en kvinna i ett våldtäktsfall, ett fall där gärningsmannen friades efter att ha sagt sig lida av sexsomni. Även sömnforskaren Jerker Hetta, som förekommit i tidigare rapportering, intervjuades:

Misstänkta hävdar att de våldtog i sömnen - Nyhetsmorgon (TV4)

Håller med om att "sömngångartillstånd" är ett bra ord att beskriva detta med. Min uppfattning är att man i princip kan vara allt mellan 0-100% sovande, och att våldtäktsbedömningarna därför blir knepiga.

Tycker man i sådana rättegångar kan fokusera på MGM i två avseenden:

1. Hur genomfördes den misstänkta våldtäkten? Lite slött och odramatiskt med omedelbart stopp när hon kunde visa ovilja? Eller via ett våldsamt isärbändande av hennes ben följt av stenhård Hollywoodvåldtäkt med handen för hennes mun?

2. MGM's personlighet och eventuella brottsbakgrund. (Svin? Snäll?)

Båda dessa för att bedöma mannens uppsåt.
Citera
2016-11-08, 13:16
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperfektionist
Jag har sexsomni.
Har du sökt vård? Om inte så bör du göra det eftersom det du beskriver går ut över andra personer.
Citera
2016-11-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperfektionist
Håller med om att "sömngångartillstånd" är ett bra ord att beskriva detta med. Min uppfattning är att man i princip kan vara allt mellan 0-100% sovande, och att våldtäktsbedömningarna därför blir knepiga.

Tycker man i sådana rättegångar kan fokusera på MGM i två avseenden:

1. Hur genomfördes den misstänkta våldtäkten? Lite slött och odramatiskt med omedelbart stopp när hon kunde visa ovilja? Eller via ett våldsamt isärbändande av hennes ben följt av stenhård Hollywoodvåldtäkt med handen för hennes mun?

2. MGM's personlighet och eventuella brottsbakgrund. (Svin? Snäll?)

Båda dessa för att bedöma mannens uppsåt.

Kan bara tala för mig själv, lider också utav sexsomni, men jag varierar ganska kraftigt i hur jag agerar under nätterna. Oftast är det (hört från damen min) rätt oskyldigt, smek på benen som går högre upp och börjar smeka och försöka pilla innanför trosorna. Mesta dels så är det jag som ligger och juckar mot hennes ben, någon gång har jag vaknat upp MITT I ETT SAMLAG, där jag då trodde damen var kåt under natten och börjat, men det är tydligen jag som "tar tillfället i akt..."

Men vid några få enstaka gånger jag har väckt henne i ett ryck och bokstavligen tryckt ner henne mot mitt kön och sagt "sug min kuk, sug min kuk sa jag!".
Hon har varit med mig ett tag, så hon skrattade väl mest, tryckte bort min hand och sa åt mig att vända på mig. Sagt och gjort så la jag mig på sidan och somnade om gott.

Jag har varit och gjort en utredning, läkarna tror det bottnar i att jag har sömnapné och därav blir inte kroppen paralyserad på natten som den ska.

Eftersom jag är stadgad så är detta inget jag lider märkvärdigt av, min sömn störs väl en del, men det är mest pga. apnén. Damen har väl vant sig och kan tackla det rätt bra som hon säger det.

Lyssnade på p3 (eller p1) här om dagen om just detta, rekommenderar det varmt till dem som känner att de vill lära sig mer om ämnet.
Senast redigerad av vomitone 2016-11-08 kl. 14:22.
Citera
2016-11-08, 15:52
Medlem
BlairFs avatar
Jag tycker att det är helt absurt att våldtäktsmän faktiskt frias då dem påstår sig ha "sovit" under samlaget och har då inte haft egen kontroll.
Senast redigerad av BlairF 2016-11-08 kl. 15:56.
Citera
2021-05-08, 10:40
Medlem
Merwinnas avatar
Det jag först och främst funderar på angående det senaste fallet - mannen som faktiskt blev frikänd i HD. Han hade en konstaterad sömngångardiagnos sedan tidigare, om än ej "sexsomni". Om man VET att man går i sömnen och gör konstiga saker, varför sover man då över hos mer eller mindre främmande människor (som inte känner till det)? Det kan ju hända vad som helst, och att bara behöva se en människa som går i sömnen kan vara väldigt otäckt för den som inte är beredd på det. OM det är sant, då är det ändå oansvarigt.

Jag visste för övrigt inte att den här diagnosen existerade på riktigt, förrän jag läste om HD-domen häromdagen. Den har använts flera gånger i de tyska advokatserierna "Anwälte im Einsatz" och "Im Namen der Gerecihtigkeit", som jag brukar titta på på Youtube - ämnet är ju tacksamt, "sexomni" har till och med fått vara förklaringen till felaktiga faderskap. Men jag tog för givet att det inte existerade i verkligheten... Vilket jag i och för sig fortfarade har svårt att tro, att det gör. Jag tror att det är hittepå.
Citera
2022-02-17, 12:45
Medlem
diseuses avatar
Åklagarmyndighetens dokument med prioriterade prejudikatfrågor 2022 skriver:
Citat:
Somnambulism
Det förekommer att gärningspersoner påstår att de begått exempelvis ett sexuellt övergrepp i sömnen och därmed saknat uppsåt. I hovrättspraxis behandlas i de flesta fall ett påstående om bristande uppsåt på grund av sömn på samma sätt som en invändning om nödvärn, vilket innebär att åklagaren ska motbevisa påståendet om det inte, mot bakgrund av de faktiska omständigheterna kring gärningen, utan vidare kan lämnas utan avseende. I de fallen invändningen inte kan lämnas utan avseende ska åklagaren presentera bevisning av sådan styrka att invändningen framstår som obefogad (jfr "Samurajsvärdet" NJA 2012 s. 45 p. 14).

Högsta domstolens uttalanden i "Samurajsvärdet" ger dock inte tillräcklig vägledning om vilken bevisstyrka som orden ”framstår som obefogad” är avsedd att ge uttryck för, särskilt när det gäller en invändning om bristande uppsåt på grund av sömn. Sådana invändningar tenderar också att bli mer vanligt förekommande, framförallt i mål om sexualbrott. Det är därför av vikt för ledning av rättstillämpningen att Högsta domstolen uttalar sig i frågan om hur en invändning om att en åtalad gärning skett i sömnen ska hanteras och värderas.
Citera
2024-11-02, 09:18
Medlem
Dags att damma av tråden då det verkar åtminstone juridiskt bli ett vanligare tillstånd…ibland först i hovrätten.

Enligt tyvärr låst artikel i Göteborgs-Posten har de sedan 2008 hittat 74 våldtäcktsrättegångar där detta mycket ovanliga fall återropats.
Det har i en tredjedel av fallen lettisk friande dom så 24 fall.

P1 tog upp det i drygt nio minuter att detta försvar blivit tilltagande vanligt sista åren vilket brottsmålsadvokaten i studion håller med om.
Inte oförväntat verkar det var mycket varierande utredning om tidigare historik och ev medicinsk kontroll i svenska domstolar.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordmanga-man-hanvisar-till-diagnos-vid-valdtakt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in