På senare år har det förekommit ett antal rättsfall där den misstänkta gärningsmannen hävdat att han utfört sexuella handlingar i sömnen, s.k. sexsomni, och därför inte haft något brottsligt uppsåt och ej bör dömas för våldtäkt.
Det är fenomenet misstänkta gärningsmän som hävdar att de lider av sexsomni när det kommer till rättsfall rörande våldtäkt eller andra sexualbrott som vi diskuterar i den här tråden.
------
Intressant diskussionsunderlag finns i SR Ekots granskning (2016-11-02), Fler frias från våldtäkt – säger att de sov, där vi bl.a. kan läsa följande:
Vidare hävdar man i SR Ekots granskning att "ingen av de som friats från våldtäkt i Sverige på grund av sexsomni hade någon sexsomnidiagnos".
Friande våldtäktsdomar väcker kritik:
En längre version av Ekots granskning: Kan våldtäkterna ha skett i sömnen?
Det är fenomenet misstänkta gärningsmän som hävdar att de lider av sexsomni när det kommer till rättsfall rörande våldtäkt eller andra sexualbrott som vi diskuterar i den här tråden.
------
Intressant diskussionsunderlag finns i SR Ekots granskning (2016-11-02), Fler frias från våldtäkt – säger att de sov, där vi bl.a. kan läsa följande:
Citat:
Sammanlagt har Ekot granskat 18 fall från de senaste sex åren, då män som åtalas för våldtäkt hävdar att övergreppet måste ha skett i sömnen. Vid tio tillfällen frias mannen, och i fem av fallen frias mannen enbart utifrån att rätten anser att han kan ha sovit. Och det har blivit vanligare de senare åren, konstaterar Åklagarmyndigheten.
Det är möjligt att ha sex i sömnen, enligt den forskning som gjorts på området. Men bara för ett fåtal personer med speciella sömnstörningar. Hos dem är det också i regel ett återkommande beteende.
Det är möjligt att ha sex i sömnen, enligt den forskning som gjorts på området. Men bara för ett fåtal personer med speciella sömnstörningar. Hos dem är det också i regel ett återkommande beteende.
Vidare hävdar man i SR Ekots granskning att "ingen av de som friats från våldtäkt i Sverige på grund av sexsomni hade någon sexsomnidiagnos".
Friande våldtäktsdomar väcker kritik:
Citat:
Att sexsomni finns har forskning på området kunnat visa. Men det rör sig oftast om onani eller tafsande i sömnen. De få fall av fullbordade samlag som studerats medicinskt och publicerats i forskningslitteratur har alla varit samlag med en partner. Så att Sverige friat flera män från våldtäkter utifrån att det kan ha skett i sömnen sticker ut, enligt en annan sexsomniforskare, Mark Mahowald, också han från USA.
– Sexsomnifall som är riktiga samlag är väldigt, väldigt ovanligt, säger han.
– Sexsomnifall som är riktiga samlag är väldigt, väldigt ovanligt, säger han.
En längre version av Ekots granskning: Kan våldtäkterna ha skett i sömnen?
På den tiden hade jag dessutom sjukt dålig självkänsla och tänkte att jag kanske "förstört hennes liv nu".
När jag vaknar och ser tjejen tittandes på mig med världens smug-face så vet jag att jag varit på henne under natten. Numera brukar min nuvarande tjej dessutom tafsa på mig på natten (dock ej i sömnen) så det kanske smittar