Saxar mitt inlägg från Robinsontråden
Citat:
ag undviker tråden innan jag sett dagens avsnitt. Inte bara för risken att bli spoilad utan kanske mest för att det inte känns relevant att delta i diskussionen om jag inte sett samtliga avsnitt.
Ni som förespråkar spoilerlösningen, vad är det egentligen ni vill diskutera/läsa när ni besöker tråden utan att ha sett det senaste avsnittet? Är genuint nyfiken på detta.
Tycker att regeln är omotiverad/oproportionerlig, som det är nu så får nästan varenda inlägg spoilermarkeras. Man kan väl nästan förutsätta att de flesta som är så insnöade att de vill diskutera en dokusåpa på internet också är så pass engagerade att de ser avsnitten så fort de har möjlighet? Tycker att casuals som kollar de vanliga tv-sändningarna, som väl rimligtvis måste vara i minoritet år 2021, får stå sitt kast.
Förutom att regeln är omotiverad pga tv-tittarna är minoritet på forumet kan även följande anföras. Regeln fyller inte sitt syfte på ett tillfredsställande sätt, vilket kan konstateras av den stora mängden bråk i tråden. För att uppfylla syftet (att inte spoila för de som inte har sett) måste regeln tillämpas konsekvent av 100% av trådens deltagare. Det är ofrånkomligt att regeln inte kommer följas av alla. Vissa ställer sig obstinata inför den och skiter helt enkelt i spoilertaggarna. Andra är bara ouppmärksamma och känner inte till regeln, andra misslyckas på ett mer tekniskt plan och råkar spoila när de citerar andra osv. Spoilers kommer därmed förekomma oavsett. Enda sättet att hålla tråden helt fri från spoilers är att den modereras i realtid, dygnet runt, vilket inte är realistiskt.
Sammanfattningsvis kan konstateras att regeln aldrig kommer att kunna upprätthållas fullt ut. Detta leder till bråk och allmänt kaos i tråden, som konstant fylls med OT om regelns vara/icke-vara samt allmänt tjafs varje gång någon misslyckas med att följa regeln.
90% av alla kommentarer handlar om just händelseutvecklingen i det senaste avsnittet. Det är märkligt att författarna till 90% av inläggen ska belastas med extra administration bara för att tv-dinosaurierna ska kunna gå in i tråden och läsa den lilla mängd inlägg som inte har med det senaste avsnittet att göra. Det är vansinnigt oproportionerligt.
Ta bort regeln, för helvete.