2021-05-07, 10:28
Medlem
Hur fungerar de? Reglerar de bara neurotransmittorerna i hjärnan? Kan de hjälpa mot jobbiga tankar?
Citera
2021-05-07, 10:35
Medlem
elopis avatar
Bara och bara.. antipsykotiska läkemedel är väldigt ospecifika så de kan sänka hela systemet. Kan definitivt hjälpa mot jobbiga tankar, mot att ha några tankar alls också (ibland tyvärr, men ibland också kanske precis det man behöver en stund).
Citera
2021-05-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Bara och bara.. antipsykotiska läkemedel är väldigt ospecifika så de kan sänka hela systemet. Kan definitivt hjälpa mot jobbiga tankar, mot att ha några tankar alls också (ibland tyvärr, men ibland också kanske precis det man behöver en stund).
De indikationer jag fått från psykiatrin är att de bara påverkar neurotransmittorerna och inte kan gå in direkt i psyket där tankarna finns.
Citera
2021-05-07, 10:45
Medlem
Jag har varit väldigt emot mediciner länge, men nyligen börjat med antipsykotiska och andra mediciner, upplever faktiskt stor hjälp mot jobbiga tankar. Hade riktigt äckliga tvångstankar tidigare. Man orkade inte leva med dom men nu är det tyst.
Citera
2021-05-07, 10:48
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
De indikationer jag fått från psykiatrin är att de bara påverkar neurotransmittorerna och inte kan gå in direkt i psyket där tankarna finns.

Terapi kan ju vara en väg om det är så att tankarna är av normal karaktär fast jobbiga. Det är svårt att veta vad jobbiga tankar är för dig, om det är ångest för något som hänt, något du gjort, tvångstankar, suicidtankar eller vaneföreställningar. Eller annan form av tankestörning.

Men definitivt att hela systemet kan stängas av av antipsykotiska läkemedel. Som kemisk lobotomi. Man går upp 30kg, stirrar in i väggen och har noll driv att göra något, ens tänka en tanke. Personlig erfarenhet. Vid en psykos är tankevärlden helt paj, läkemedel hjälper.

Man hade väl inte lattjat med signalsubstanser om det var effektlöst på annat än sig själv.
Citera
2021-05-07, 11:27
Medlem
Äter också denna typ av medicin, då främst som humörstabiliserande. Det hjälper även relativt bra mot väldigt påträngande tankar. Men samtal och medicin i kombination är nog ännu bättre!

Mvh.
Citera
2021-05-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Äter också denna typ av medicin, då främst som humörstabiliserande. Det hjälper även relativt bra mot väldigt påträngande tankar. Men samtal och medicin i kombination är nog ännu bättre!

Mvh.
Vilken äter du?
Citera
2021-05-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Vilken äter du?

Abilify, 10mg dagligen.
Citera
2021-05-07, 11:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Har själv Risperidon utskrivet.
Det hjälper mot psykotiska upplevelser, som att se ansikten och grejer i luften, och uppleva att alla är ute efter mig.

Däremot tycker jag det känns väldigt svårt att verkligen engagera mig känslomässigt I saker numera.
Innan kunde jag gissningsvis vara en pain in the ass som trodde att jag var någon speciell som skulle bevisa mig för andra. Men jag fick saker gjorda.
Nu är jag bara dryg och elak, och det är inte ens roligt. Som att leva i en grå gröt.

En väldigt strukturerad och lätthanterad grå gröt förvisso, men jag tycker ändå mycket av färgen på vardagen försvann sedan jag började med medicinen, även om jag prompt behövde den för att inte höra väldigt påträngande röster också.
Citera
2021-05-07, 13:35
Medlem
Jag tycker antipsykotiska funkar bra för ex ångest MEN är det bara jag som drabbas av en plågsam rastlös vid intag??!
Citera
2021-05-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Mvh.
Är du bipolär eller tar du den bara för humöret? Några biverkningar?
Nu vet jag inte om du haft/har ångest - å om den isåfall hjälper mot det?
Citera
2021-05-07, 13:54
Medlem
Citat:
Jag tycker antipsykotiska funkar bra för ex ångest MEN är det bara jag som drabbas av en plågsam rastlös vid intag??!

Nej. Det är inte bara du, har samma problem.

Citat:
Är du bipolär eller tar du den bara för humöret? Några biverkningar?
Nu vet jag inte om du haft/har ångest - å om den isåfall hjälper mot det?

Jag är vad jag vet inte bipolär.... men mitt humör har ändå en tendens att svänga rejält. 🤔

När det gäller ångest så har jag ofta en kraftig sådan, mediciner eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in