2021-05-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag har fortfarande inte förstått anledningen till att folk förfasar sig över hög smittspridning om smittspridningen inte ger ett större negativt utslag kring vården eller kring dödsfall. Detta alltså i svensk jämförelse med andra länder runt om i världen. Om något tyder väl detta på att Sverige fångar upp många fall vilket väl får anses vara positivt?
.

Det har att göra med körsbärsplockande av de som mest är intresserad av att kasta skit på Tegnell och som fortfarande tror vi kör flockimmunitets-strategin.

Nu när dödligheten är bland de lägsta i Europa så är det inte intressant längre. Då hoppar man på smittspridningen istället.

Som om det skulle spela nån roll vilka som får en snorkråka i näsan eller inte

Så det har med det att göra med all säkerhet. Det är ju samma namn som suttit och kastat skit på Sverige sen förra våren. Nu när det går så bra som det gör så har man inte så mycket kvar... därför har man hängt upp sig på smittan istället för antal döda.
Citera
2021-05-07, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har du någon källa för det påståendet?

Ja, jag tror jag läste det i DN.
Citera
2021-05-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Spridningen är kanske inte den mest exakta siffran eftersom den beror på hur många som har testats. Men Sverige ligger inte högt när det gäller testning så hade vi testat lika mycket som andra europeiska länder kunde vi legat ännu högre när det gäller antal smittade.
Att Sverige har relativt låga dödstal måste till stor del bero på att vi har bra sjukvård. I Sverige kan vi säga att vi har låtit vården få ta smällen och det har den klarat ganska bra.
Sedan har vi ju tyvärr det som inte syns i statistiken. Alla de som har överlevt men har fått diverse följdsjukdomar och skador.

Varför skulle vi ha bättre vård än Tyskland, Holland, Frankrike, Luxemburg M.fl ??
När vi inte hade det förra våren?

Nä, det har såklart att göra med att vi träffat otroligt bra vad gäller vaccineringen. Samt en otroligt hög vaccinationstäckning i den här åldersgruppen. Som kommer bli högst i hela Europa.

Sverige ligger helt okey vad gäller antalet tester. Vi testar i princip lika mycket som de flesta andra länder i Europa.

Långt mer än hyllade Tyskland exempelvis som folk satt och hyllade förra våren för deras enorma testande och att de lyckades hålla smittan borta pga testningen...
Idag ser det helt annorlunda ut. Haveri.

Vi testar även mer än länder som Finland, Schweiz, Holland och Grekland. Vi ligger i mitten i Europa även där.
Inte särskilt långt efter de som är ovanför oss (med några undantag).

Så vi testar absolut så mycket som vi ska. Nu sjunker ju andelen positiva fall för varje vecka som går vilket indikerar att vi absolut inte behöver testa mera i vart fall.
Citera
2021-05-07, 09:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan du vara snäll och leta upp den artikeln?
Citera
2021-05-07, 09:09
Medlem
Presskonferens idag klockan 10:00 om dödsorsaker och statistik ifrån dödsorsaksregistret.

Kommer vi skriva ner fallen rejält?
Citera
2021-05-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är ingen källa...

Anledningen till att jag frågar är för att jag sett siffror som visar på liknande åldersfördelning på intensivvård som i Sverige.

Att "merparten av de som ligger inlagda på IVA långt under 50" låter väldigt fel.
Citera
2021-05-07, 09:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Presskonferens idag klockan 10:00 om dödsorsaker och statistik ifrån dödsorsaksregistret.

Kommer vi skriva ner fallen rejält?
Eller så ligger man "rätt" i både rapportering och slutlig dödsorsak.
Det vore imponerade om något.
Citera
2021-05-07, 09:13
Medlem
Citat:
Det har att göra med körsbärsplockande av de som mest är intresserad av att kasta skit på Tegnell och som fortfarande tror vi kör flockimmunitets-strategin.

Nu när dödligheten är bland de lägsta i Europa så är det inte intressant längre. Då hoppar man på smittspridningen istället.

Som om det skulle spela nån roll vilka som får en snorkråka i näsan eller inte

Så det har med det att göra med all säkerhet. Det är ju samma namn som suttit och kastat skit på Sverige sen förra våren. Nu när det går så bra som det gör så har man inte så mycket kvar... därför har man hängt upp sig på smittan istället för antal döda.
Sverige har ganska låga dödstal vilket måste bero på bra sjukvård. Varför man ändå talar om smittspridning är för att det säger mer om strategin. Har man världens bästa sjukvård så kan man ju ha få födsfall trots att väldigt många blir sjuka.
Men om många blir djuka så leder det till fler följdsjukdomar och bestående men. Dessutom är det naturligtvis en kostnad för vården och det drabbar även andra sjuka.
Det är ju i själva verket du själv som ägnar dig åt körsbärsplockning när du endast väljer att titta på den enda siffra som styrker din tes, att det är dåligt med restriktioner. Medans andra ser på helheten där naturligtvis även dödligheten ingår.
Citera
2021-05-07, 09:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Först så säger du "stämmer ej", för att i nästa andetag beskriva hur jag har rätt.

Grundaren och nobelprisbelönade kemisten som kom på PCR sa själv att PCR är en urusel metod för att testa virus. Jag litar på honom.

??? Virus innehåller också DNA- (eller RNA-) sekvenser. Man kan göra PCR på alla sådana sekvenser.

Tekniken har säkerligen förbättrats många gånger om, sedan han uppfann den.
Citera
2021-05-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vården delar inte din uppfattning om att det inte får svåra konsekvenser för dem. Någon region är i krisläge, flera andra i förstärkningsläge eller stabsläge. Bara i en enda region är sjukvården i normalläge.

Men det kan ju inte du veta du tar väl inte till dig sådan information du tittar bara på dödsfallen. Korkskalle ska vara dit namn!
Du missuppfattade vad jag menade uppenbarligen. Jag undrade var i ligger relevansen kring antalet uppnystade fall i Sverige i jämförelse med övriga världen om antalet inlagda och döda i Sverige är lägre än på ställen där smittan tydligen (?) är lägre? Jag skrev aldrig att vården i Sverige inte är pressad.
Citera
2021-05-07, 09:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du missuppfattade vad jag menade uppenbarligen. Jag undrade var i ligger relevansen kring antalet uppnystade fall i Sverige i jämförelse med övriga världen om antalet inlagda och döda i Sverige är lägre än på ställen där smittan tydligen (?) är lägre? Jag skrev aldrig att vården i Sverige inte är pressad.
Ja, detta är något underligt.
Sverige med hög verifierad smittspridning har inte en dödlighetskurva som matchar.
Medan länder med moderat spridning har en relativt sett högre dödlighet.

Kan det bero på vilka individer som smittas?
Citera
2021-05-07, 09:21
Medlem
Citat:
Varför skulle vi ha bättre vård än Tyskland, Holland, Frankrike, Luxemburg M.fl ??
När vi inte hade det förra våren?

Nä, det har såklart att göra med att vi träffat otroligt bra vad gäller vaccineringen. Samt en otroligt hög vaccinationstäckning i den här åldersgruppen. Som kommer bli högst i hela Europa.

Sverige ligger helt okey vad gäller antalet tester. Vi testar i princip lika mycket som de flesta andra länder i Europa.

Långt mer än hyllade Tyskland exempelvis som folk satt och hyllade förra våren för deras enorma testande och att de lyckades hålla smittan borta pga testningen...
Idag ser det helt annorlunda ut. Haveri.

Vi testar även mer än länder som Finland, Schweiz, Holland och Grekland. Vi ligger i mitten i Europa även där.
Inte särskilt långt efter de som är ovanför oss (med några undantag).

Så vi testar absolut så mycket som vi ska. Nu sjunker ju andelen positiva fall för varje vecka som går vilket indikerar att vi absolut inte behöver testa mera i vart fall.
Sverge ligger på 46e plats i världen och 22a i Europa när det gäller testning. Tyskland har testat mindre.
Sedan är det säkert som du skriver att Sverige lyckats ganska bra med vaccineringen. Det har stor effekt på dödligheten bland äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in