2021-05-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Precis som jag påstod i ett inlägg för någon vecka sedan:

COVID-19 has caused 6.9 million deaths globally, more than double what official reports show

http://www.healthdata.org/news-release/covid-19-has-caused-69-million-deaths-globally-more-double-what-official-reports-show

Antalet döda är mer än dubbelt så mycket som den officiella siffran.

Rimmar otroligt väl med mitt påstående ang uträkningen av CFR att det är fel åt båda hållen, dvs det är inte bara antalet infekterade som är underrapporterat utan även antalet döda.

Böj er för mitt överlägsna intellekt.

Att diskutera något i den här tråden är som att försöka lära ett gäng gibbonapor molekylärbiologi.

Kom du på det för några veckor sedan?

Det har ju pratas om det sedan pandemin började typ.

Vet du varför Sverige inte är med på den listan?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

För att i Sverige så har vi mer avlidna än den officiella överdödligheten - inte tvärt om som det är i många andra länder.

Sweden (2020)
Överdödlighet - 8.100
Antal rapporterat avlidna i Covid 19 - 8.582

Jämför med t ex Polen:
Överdödlighet - 48.700
Antal rapporterat avlidna i Covid 19 - 17.150
Citera
2021-05-07, 08:36
Medlem
Citat:

COVID-19 has caused 6.9 million deaths globally, more than double what official reports show

http://www.healthdata.org/news-release/covid-19-has-caused-69-million-deaths-globally-more-double-what-official-reports-show

Rimmar otroligt väl med mitt påstående ang uträkningen av CFR att det är fel åt båda hållen, dvs det är inte bara antalet infekterade som är underrapporterat utan även antalet döda.

Att diskutera något i den här tråden är som att försöka lära ett gäng gibbonapor molekylärbiologi.

Tror du Sverige missat många fall?
Här stämmer åtminstone överdödligheten ganska väl ihop med rapporterade dödsfall i covid-19.

Säger ganska mycket om hur vi egentligen ligger till i jämförelse med resten av världen/Europa.
Citera
2021-05-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I USA är merparten av de som ligger inlagda på IVA långt under 50 så ofarligt är det sannerligen inte.
Vi får hoppas på att vaccinet hjälper.

Varför tror du att så är fallet nu?
Kan möjligtvis vaccinationen ha något med detta att göra?
Citera
2021-05-07, 08:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Intressant! Tidigare i veckan var det någon i tråden som hade läst en spansk artikel om diverse länders rapportering av avlidna i covid-19. Artikeln jämförde rapportsiffror med länders överdödlighet.

Överdödligheten var inte så hög som din länk antyder dock.

Om dödligheten inte syns på överdödligheten, hur vet man då att den verkliga dödligheten i covid-19 är 100% högre än den rapporterade?
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Ja, det låter ju ganska självklart. Jag kom ihåg en delstat i USA som i slutet av våg ett vill även ta med de avlidna man var säker på hade avlidit i covid. Men de fick inte och deras siffror drogs till baka. Det handlade om typ dubbelt så många dödsfall. Det var avlidna på ålderdoms hem. Där covid hade dragit in som en våg och dödat många men bara en testats och därför hade det enbart registrerats ett dödsfall.

Här är en svensk artikel som berör samma ämne och samma beräkning.
I USA, som är det hårdast drabbade landet sett till absoluta rapporterade dödssiffror, uppskattar forskarna att över 905.000 dödsfall kan kopplas till covid-19. Det är 56 procent fler än de 580.000 människor som har registrerats avlidna i covid-19 i landet, enligt Johns Hopkins-universitetets statistik
https://www.di.se/nyheter/dubbelt-sa-manga-kan-ha-dott-i-covid-globalt/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-07 kl. 08:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men ser vi till dödlighet. Som ju är det som betyder något och inte flummiga smittosiffror så ligger vi som en av de bästa i Europa.

Sedan start är Sverige nu nere på 24:e plats i Europa i döda/capita. På den nedre/bättre halvan. Kunde man inte tro förra våren när man läser bakåt i den här tråden...

tänk av många som pratade bullshit och direkt ljög. Precis som nu alltså.

Land efter land har passerat oss i både Europa och i världen.
Jag har fortfarande inte förstått anledningen till att folk förfasar sig över hög smittspridning om smittspridningen inte ger ett större negativt utslag kring vården eller kring dödsfall. Detta alltså i svensk jämförelse med andra länder runt om i världen. Om något tyder väl detta på att Sverige fångar upp många fall vilket väl får anses vara positivt?
.
Citera
2021-05-07, 08:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kom du på det för några veckor sedan?

Det har ju pratas om det sedan pandemin började typ.

Vet du varför Sverige inte är med på den listan?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

För att i Sverige så har vi mer avlidna än den officiella överdödligheten - inte tvärt om som det är i många andra länder.

Sweden (2020)
Överdödlighet - 8.100
Antal rapporterat avlidna i Covid 19 - 8.582

Jämför med t ex Polen:
Överdödlighet - 48.700
Antal rapporterat avlidna i Covid 19 - 17.150
Sverige missade dödsfall första vågen, där har vi en större överdödlighet. Nästan var enda land missade dödsfall första vågen. På ålderdomshem, där kanske 10 dog på en vecka men man bara testade en.
Citera
2021-05-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men ser vi till dödlighet. Som ju är det som betyder något och inte flummiga smittosiffror så ligger vi som en av de bästa i Europa.

Sedan start är Sverige nu nere på 24:e plats i Europa i döda/capita. På den nedre/bättre halvan. Kunde man inte tro förra våren när man läser bakåt i den här tråden...

tänk av många som pratade bullshit och direkt ljög. Precis som nu alltså.

Land efter land har passerat oss i både Europa och i världen.

Spridningen är kanske inte den mest exakta siffran eftersom den beror på hur många som har testats. Men Sverige ligger inte högt när det gäller testning så hade vi testat lika mycket som andra europeiska länder kunde vi legat ännu högre när det gäller antal smittade.
Att Sverige har relativt låga dödstal måste till stor del bero på att vi har bra sjukvård. I Sverige kan vi säga att vi har låtit vården få ta smällen och det har den klarat ganska bra.
Sedan har vi ju tyvärr det som inte syns i statistiken. Alla de som har överlevt men har fått diverse följdsjukdomar och skador.
Senast redigerad av climasol 2021-05-07 kl. 08:45. Anledning: fel
Citera
2021-05-07, 08:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Varför tror du att så är fallet nu?
Kan möjligtvis vaccinationen ha något med detta att göra?

USA har inte riktigt haft samma fokus på att vaccinera de äldsta som i Sverige, så jag är inte så säker på det. Jag tror snarare det kan vara så att äldre numera har förstånd att skydda sig (budskapet har gått fram). Detta samtidigt som yngre lever på som vanligt, samtidigt som mer smittsamma och potentiellt dödligare mutationer har letat sig in i det amerikanska samhället. De som drabbar även yngre.
Citera
2021-05-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte heller Covid 19 är mycket farligare än en influensa OM vi hade haft samma verktyg som för influensa tillgängligt redan från start - dvs vaccin.

Influensa vaccinerar vi ju för förebyggande. Riskgrupper och personer som jobbar närma riskgrupper.

Kollar lite snabbt på statistik och för personer över 65 år så ligger vaccineringsgraden för Influensa på närmare 60%.

Dödstalen om detta hade funnits på plats hade gissningsvis inte överstigit en vanlig-medelhård influensasäsong.

Precis så är det. Vi ser ju vad som hände med dödligheten efter att de äldre blev vaccinerade. Sjönk som en bomb.
Citera
2021-05-07, 08:55
Medlem
Citat:
I USA är merparten av de som ligger inlagda på IVA långt under 50 så ofarligt är det sannerligen inte.

I Sverige kan du räkna på dina två händer hur många friska som dött under 50år.
För den här gruppen är trafiken långt farligare.

Vad som sker i fettma-USA är såklart helt irrelevant här. Folkhälsan är inte direkt på samma planet...
Citera
2021-05-07, 08:55
Medlem
Citat:

Har du någon källa för det påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in