Citat:
Ursprungligen postat av
Aloe-Blacc
Det är ju uppenbarligen en "motivations"-video.
När jag fick höra om detta trodde jag mannen i fråga var en uber-islamist som hänger i de ökända källarmoskéerna.
När man söker på hans namn så får man en helt annan känsla, ungdomsledare, aktiv i idrottsförening, har en instagram som sprudlar positivitet och glädje. Undrar verkligen vad det är med mannen i fråga som gör att SÄPO klassar honom som ett hot mot rikets säkerhet.
Börjar nästan kännas som att det faktiskt är något märkligt i SÄPO:s anklagelser.
Då är du alldeles för oinsatt och naiv för att kunna göra bra bedömningar i såna här sammanhang.
De flesta "våldsbejakande islamister" är inte självmordsbenägna ungdomsligister som vill spränga sig själv fortast möjligt bland otrogna för att komma till paradiset.
Ledarna är mer långsiktiga och ambitiösa än så. Det är inte de som blir kanonmat eller torpeder i kampen.
Planen är att införa islamiska sharialagar i deras värdland och hemländer - helst utan eller med lite användning av våld som möjligt eftersom folklig förankring kommer behövas för att det ska kunna upprätthållas. Det gör man genom att starta salafistiska moskeer och så småningom infiltrera andra moskéer. vilket är vad Duhan-familjen gjort i Gävle, Örebro och Eskilstuna.
Man stärker sitt inflytande genom att komma åt ungdomarna, vilsna, lättpåverkade ungdomar.
Som ung kom jag och mina vänner, varav merparten hade muslimska rötter, i kontakt med denna sorts ungdomsledare. De var snälla, uppmuntrade oss till att lyda våra föräldrar, sköta oss i skolan, avstå från kriminalitet och droger, men även att börja besöka deras rekommenderade moské och att bli praktiserande muslimer.
När de väl fick några i vår grupp att bli praktiserande började dessa predika till andra ungdomar. Helt plötsligt kände jag en massa ungdomar som grät över vad "otrogna" gör mot muslimer i Syrien, Irak, Jemen. Då syftade de på de olika MENA-regeringarnas väpnade konflikt med IS, Nusrafronten och liknande salafistiska grupper med rötter i Al-Qaida.
En del av dessa tog sig ner dit "för att hjälpa". Andra hejade på dem från Sverige.
Raad Al Duhan verkar vara en typisk islamistisk "ungdomsledare".
Han kan lätt charma naiva och känsliga personer som mina fd vänner, Sanna Drysén och dig Aloe-Blacc.
Raad hade nog inga planer eller önskan om att det skulle utföras islamistiska terrordåd i Sverige, likt Taimour Abdulwahabs, innan konflikten med SÄPO och Gefle Dagblad. Han har nog inga sådana planer nu heller. Mainstream-synen bland salafisterna är att det inte är rätt läge att skapa ett religiöst krig i Sverige ännu - sunnimuslimerna är inte redo. I Syrien däremot är sunniter redan en majoritet, och i Irak är man nära 40%. Många är fattiga och desperata, och kan lätt fås att strida mot den sekulära eller shiitiska regimen. Det är där den islamistiska väpnade kampen förs just nu.
Skulle Sverige bli lite för aktiva mot islamistiska terrorgrupper i MENA, sponsrade av Abd Al-Rahman al-Nuaimi, kan salafistiska ledare i Sverige som Abo Raad, också sponsrad av Abd Al-Rahman al-Nuaimi, komma att behöva agera för att avskräcka Sverige.
Långsiktigt så är såna som Raad Al-Duhan farligare för svenska rikets säkerhet än Ahmed, 19, i Rinkeby som flyger ner till Syrien för att spränga sig själv i en fruktmarknad.