2021-05-06, 15:26
Medlem
zabuts avatar
Hej, är intresserad av att engagera mig inom ett parti kommunpolitiken. Tjänar alla pengar som engagerar sig? Vilka tjänar och vilka gör det inte? Hur lång tid tar det att börja få lön och behöver jag någon utbildning såsom statsvetenskap?
Citera
2021-05-06, 15:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Då bör du satsa på SD tror jag. Normalt minst konkurrens om platserna. Undvik partier som (lokalt) riskerar att tappa mandat.
Citera
2021-05-06, 15:37
Medlem
då det borde behövas mer i regering än i kommun så är det ganska fritt fram gällande utbidning med tanke på att de är kompletta idioter

Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Hej, är intresserad av att engagera mig inom ett parti kommunpolitiken. Tjänar alla pengar som engagerar sig? Vilka tjänar och vilka gör det inte? Hur lång tid tar det att börja få lön och behöver jag någon utbildning såsom statsvetenskap?
Citera
2021-05-06, 15:39
Medlem
Cobas avatar
En behöver oftast vara typ ordförande i en mellanstor svensk stad för att kunna leva på det.
Större stad = mer möjligheter.

Men du behöver verkligen ingen utbildning.
Identifiera vilka som sitter på makten, kyss röv och börja din resa.
Citera
2021-05-06, 15:53
Medlem
Citat:

Nej du behöver inte någon utbildning. Politiker är ett "förtroende uppdrag" så akademiska meriter är så att säga inte något krav. Men det är klart att partiet du representerar kanske gillar att man har utbildning osv. Men den behöver knappast vara statsvetenskaplig. Expertkunskapen i en kommun innehas normalt sätt av tjänstemännen i kommunen. Så egentligen behöver du inte veta någonting mer än vad du tycker i olika frågor.

Tjänar alla som engagerar sig pengar. Vanligen. Men inte speciellt mycket. Normalt får du arvode per möte. Vilket inte är speciellt högt om vi säger som så. Att bara ha en ledamotsplats går som sagt inte att leva på. För att få bra med pengar måste du som sagt tämligen högt upp i hierarkin och där lär du knappast halka in på något bananskal. Många ryggar som skall dunkas i ditt parti, fiender som skall knivas, rumpor som skall pussar etc. Kommunalråd, ordförande i olika nämnder etc uppbär mer ersättning än vad en vanlig ledamot gör.

Kan du få ihop ett antal ledamots platser och bli invald i lite styrelser för kommunala bolag etc så att du är på möten närmast varje dag eller kväll så visst då kan du nog kanske överleva på det. Men annars som sagt så har de flesta, fritids-, kommunpolitiker ett vanligt "riktigt" jobb också.

Som sagt om du är normal i huvudet och inte har twitter-hjärna där du skriver om negrer som skall skjutas osv hela tiden så kanske SD är det bästa tipset. De har flera platser än de har lämpliga personer att sätta på dem. Det kanske då i någon mening är enklare att få fot in där än att få det i säg S och M osv. Därmed inte sagt att du går från okänd till att bli kommunalråd. Det kan som sagt ta många val och år av arbete innan du närmar dig en sådan position. Om någonsin.

Vill du bli rik är det väl som sagt riksdagslistan du skall in på. Men som sagt där är om något konkurrensen hårdare. Vill du bara vara med och bestämma lite gå med i kyrkan och bli kyrkopolitiker. Väldigt enkelt att komma in där i jämförelse.
Citera
2021-05-06, 15:58
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Då bör du satsa på SD tror jag. Normalt minst konkurrens om platserna. Undvik partier som (lokalt) riskerar att tappa mandat.

Kd verkar ju mest vara 40+ så borde gå komma in där som yngre?
Citera
2021-05-06, 16:07
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Kd verkar ju mest vara 40+ så borde gå komma in där som yngre?
Alla partier är 40+
Du kommer inte enbart på listan för att du är yngre.
Att satsa på KD kan vara riskabelt. Dansar nära spärren och är känsliga för förändringar. Visst kan det vara olika mellan kommuner. KD kan dock få en boost av stödröster från M och kanske även SD, beroende av dagsformen inför val 2022.
Citera
2021-05-06, 16:34
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
då det borde behövas mer i regering än i kommun så är det ganska fritt fram gällande utbidning med tanke på att de är kompletta idioter

Okej så går säkert lära sig allt inne i partierna. Kan ju hoppa in i något nu året innan val mest för att lära mig och där kommer jag välja dem som hjälper mig mest in och lär mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Coba
En behöver oftast vara typ ordförande i en mellanstor svensk stad för att kunna leva på det.
Större stad = mer möjligheter.

Men du behöver verkligen ingen utbildning.
Identifiera vilka som sitter på makten, kyss röv och börja din resa.

Okej så svårt i mindre städer under 30 000 invånare?

Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Nej du behöver inte någon utbildning. Politiker är ett "förtroende uppdrag" så akademiska meriter är så att säga inte något krav. Men det är klart att partiet du representerar kanske gillar att man har utbildning osv. Men den behöver knappast vara statsvetenskaplig. Expertkunskapen i en kommun innehas normalt sätt av tjänstemännen i kommunen. Så egentligen behöver du inte veta någonting mer än vad du tycker i olika frågor.

Tjänar alla som engagerar sig pengar. Vanligen. Men inte speciellt mycket. Normalt får du arvode per möte. Vilket inte är speciellt högt om vi säger som så. Att bara ha en ledamotsplats går som sagt inte att leva på. För att få bra med pengar måste du som sagt tämligen högt upp i hierarkin och där lär du knappast halka in på något bananskal. Många ryggar som skall dunkas i ditt parti, fiender som skall knivas, rumpor som skall pussar etc. Kommunalråd, ordförande i olika nämnder etc uppbär mer ersättning än vad en vanlig ledamot gör.

Kan du få ihop ett antal ledamots platser och bli invald i lite styrelser för kommunala bolag etc så att du är på möten närmast varje dag eller kväll så visst då kan du nog kanske överleva på det. Men annars som sagt så har de flesta, fritids-, kommunpolitiker ett vanligt "riktigt" jobb också.

Som sagt om du är normal i huvudet och inte har twitter-hjärna där du skriver om negrer som skall skjutas osv hela tiden så kanske SD är det bästa tipset. De har flera platser än de har lämpliga personer att sätta på dem. Det kanske då i någon mening är enklare att få fot in där än att få det i säg S och M osv. Därmed inte sagt att du går från okänd till att bli kommunalråd. Det kan som sagt ta många val och år av arbete innan du närmar dig en sådan position. Om någonsin.

Vill du bli rik är det väl som sagt riksdagslistan du skall in på. Men som sagt där är om något konkurrensen hårdare. Vill du bara vara med och bestämma lite gå med i kyrkan och bli kyrkopolitiker. Väldigt enkelt att komma in där i jämförelse.

Okej hur byggs förtroendet? Får väl helt enkelt hitta den med makts åsikter och anamma samma.

Okej så det går ändå tjäna lite på politiken om jag gör det deltid?

Hur fixar man ledarmots platser?

Är orolig att gå med i sd bara för risken att bli av med jobbet. Tror min chef osv är emot sd.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Alla partier är 40+
Du kommer inte enbart på listan för att du är yngre.
Att satsa på KD kan vara riskabelt. Dansar nära spärren och är känsliga för förändringar. Visst kan det vara olika mellan kommuner. KD kan dock få en boost av stödröster från M och kanske även SD, beroende av dagsformen inför val 2022.

Okej fast någon fördel borde det ju vara som yngre, kanske just rövslickandet om de andra är äldre?
Tänker att kd är ett snällt parti med kristna värderingar och att dom också hjälper en mycket i början med utbildning osv?
Citera
2021-05-06, 17:22
Medlem
Citat:
Okej hur byggs förtroendet? Får väl helt enkelt hitta den med makts åsikter och anamma samma.

Okej så det går ändå tjäna lite på politiken om jag gör det deltid?

Hur fixar man ledarmots platser?

Är orolig att gå med i sd bara för risken att bli av med jobbet. Tror min chef osv är emot sd.

Alltid en bra fråga. Det enklaste är nog om du hämtar hem information från alla partierna. Läs igenom vad de tycker om saker och ting och välj det som sammanfaller med vad du själv tycker, eller vad du kan tänka dig att tycka för att tillhöra dem. Ansök om medlemskap. Gå på lite möten och annat, när sådant blir tillåtet igen. Sedan brukar det falla sig naturligt efter en tid att man kanske blir tillfrågad eller anmäler sig till att stå på olika listor för vilka som skall finnas tillgängliga att väljas in.

Möjligen är det kanske lite optimistiskt att få komma in på listor, på någon valbar plats, till nästa val nu med tanke på att det bara är lite mer än ett år dit. Men försöka duger. Har de längre listor, fler troliga platser de kommer vinna än de har personer att sätta upp så kan det vara värt att försöka. Om inte annat "nästa" sig in till nästkommande val. Det brukar ju även finnas olika styrelser och arbetsgrupper osv i de olika partierna på den lokala nivån. Har man suttit och arbetat med sådant kan ju partierna ibland tycka att man skall belönas med någon liten högre plats på någon lista till något valbart.

Det finns som sagt kommunpolitiken, landstingspolitik (region-politik), kyrkopoltiken. Partierna brukar också vara med och utse nämndemän till tingsrätter och sedan finns det även vanligen styrelser till olika kommunalt- och regionalt ägda bolag osv. Som sagt det tar tid att nästla sig in.

Ledamot av något blir du i praktiken bara du blir invald. Vanligen då kommunfullmäktige, men sedan fördelas poster i olika nämnder, styrelser och annat.

Som sagt räkna inte med att bli rik på det eller att du inom någon överskådlig framtid kan försörja dig på det eller leva på det. Det rör sig inte om någon saftig timlön om man slår ut ersättningen per timme om vi säger som så. Gör det för att du tycker att det är kul att vara med och bestämma och att du vill förändra något.
Citera
2021-05-06, 17:55
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:

Våran kära landsfader misslyckades på svetsprovet.
Räcker det som svar på din fråga.
Citera
2021-05-06, 19:59
Medlem
Citat:

Googla. Ersättningen för riksdags, kommunal och regionpolitiker är offentliga på så sätt att man ser vad man tjänar på den och den posten. Det rör sig om någon tusenlapp om du är med i kommunalfullmäktige och inte har många nämnder
Citera
2021-05-06, 21:15
Medlem
Glorfindels avatar
Jättebra om du vill engagera dig i kommunpolitiken. Det behövs fler. Jag är själv kommunpolitiker.

Att göra det för pengarna? Glöm det. Det är definitivt inte värt pengarna.

Jag är aktiv i en stad på c:a 70 000 invånare. Vi har fem kommunalråd. De är anställda politiker som får lön för sitt arbete. Vanliga politiker får ersättning för den tid som de lägger ner på möten. Ordförande i nämnder får lite mer, men då förväntas också att de jobbar ganska mycket för det. Själv sitter jag i fullmäktige och två nämnder och får per månad ut ungefär 2000 före skatt, om det är möten i alla tre. I snitt lägger jag ner ungefär tio timmar i veckan på politik. Du kan ju själv räkna ut ungefär vilken timlön det blir... Det är inte så att man blir rik på det direkt.

Är det lätt att komma in? Beror helt på parti. I vår avdelning så är vi noga med att inte tilldela platser till personer som vi inte kan lita på. Vi skall veta vad personen går för, annars kommer den inte att få några uppdrag. Med det är lite olika beroende på parti. Politiken är en förtroendebransch. Vi kan inte placera någon på någon post som vi inte har förtroende för. Om den personen skulle missköta sig så skulle det dels gå ut över medborgarna, vilket vi inte vill, och dessutom så kommer det påverka partiets möjligheter i nästa val.

Vill du engagera dig? Jättebra! Verkligen kanon. Politiken som helhet behöver personer som engagerar sig, speciellt unga personer. När det gäller det ekonomiska, se på det som en bonus, inte som orsaken till engagemanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in